Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbooken plötsligt mysteriskt långsam

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-01 21:49

Hej!
Utan att jag har gjort något särskilt har min Macbook plötsligt blivit väldigt långsam. Att t.ex. starta Mail brukade innan ta ett studs i docken (jag har 2x1 GB RAM-minne). Det tar nu 7-12 studs. Jag ringde en vän som också har en likadan Macbook fast med 2x256 MB RAM och för honom tar Mail tre studs när datorn är nystartad. Kan man få lite rapporter om hur många studs Mail tar på en nyligen omstartad dator för er? Kanske även någon som har tankar och idéer kring det här och vad det kan bero på? Någon som varit med om det förut?

Mvh
Molle

jag märkte precis samma sak själv sen jag körde osx-uppdateringen. finder tar mer tid på sig och ja, hela datorn går lite segt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 22:01

Nu kör inte jag en MacBook, men som referens på en Dual Core G5:a så tar mail mindre än 1 stods på sig att starta.

Jag kör MacOSX 10.4.7.

Ursprungligen av amolle:

Hej!
Utan att jag har gjort något särskilt har min Macbook plötsligt blivit väldigt långsam. Att t.ex. starta Mail brukade innan ta ett studs i docken (jag har 2x1 GB RAM-minne). Det tar nu 7-12 studs. Jag ringde en vän som också har en likadan Macbook fast med 2x256 MB RAM och för honom tar Mail tre studs när datorn är nystartad. Kan man få lite rapporter om hur många studs Mail tar på en nyligen omstartad dator för er? Kanske även någon som har tankar och idéer kring det här och vad det kan bero på? Någon som varit med om det förut?
Mvh
Molle

Kanske det virtuella minnet som segar har du provat att starta om?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-01 22:22

Käre värld, ja...
Startat om, ställt om pram och nv-ram, ställt om PMU, reparerat skivbehörigheter...

5 studs sen är min mail helt öppen!
1 giga ram i macbooken.

1 studs när alla andra program är stängda.

Alltså måste det va nåt vajsing med 7-12 studs.

förövrigt vekar batteritiden ha förbättrats helt fantastiskt mycket efter uppdat. inte bara dåliga saker alltså.

Ursprungligen av Tobias Loré:

förövrigt vekar batteritiden ha förbättrats helt fantastiskt mycket efter uppdat. inte bara dåliga saker alltså.

Jaså? Hur mycket då?

helt ovetenskapligt: 30% känns det som på ett ungefär. har suttit i fem timmar med full skärmstyrka, airport igång och itunes spelande. har 22% kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 23:58

Har samma konfiguration som dig, 2x1GB minne och 10.4.7. Kör XP installation i Parallels, adium, coreduotemp och två fönster med safari och när jag klickar på mail tar det knappt en studs innan det är öppet.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-07-02 00:49

Kolla så att inte programmet körs via Rosetta. Har haft en del program som mystiskt börjat köras i Rosetta utav sig själv.

Hur kan man se det?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-02 08:26

Markera programmet och välj Cmd + i.

Nej, det är inte det enda programmet som är så segt i uppstarten...
Jag funderar på vad som händer om jag går till min lokala Applebutik, jag har ju bytt minne i maskinen, även om det var för några veckor sen. Måste försöka byta tillbaka och se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-02 21:59

Upplever samma sak, burken är mystiskt seg. Omstarter är inget jag tror på för OSX å Linux har bra minneshantering som inte kräver omstarter ala windows...

Ursprungligen av makke:

Upplever samma sak, burken är mystiskt seg. Omstarter är inget jag tror på för OSX å Linux har bra minneshantering som inte kräver omstarter ala windows...

I teorin iaf men i verkligheten så kan en omstart göra underverk.

Ursprungligen av Simon Templar:

I teorin iaf men i verkligheten så kan en omstart göra underverk.

Precis. Jag startar sällan om min mac men ibland så behövs det faktiskt för att snabba upp saker lite. Det är bara onödigt att vägra starta om.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-03 09:26

Preics. Att samla uptime är Mac-världens motsvarighet till PC-världens "jag moddar min dator med blinkljus och gud vet vad". Lite fjortis, helt enkelt. Fö så startar min mail på en studs. MB 2.0 med 2 Gb. Flyter på kanon. Däremot slöar den ner sig lite grand när man kopierar stora filer från en FireWire-hårddisk, något som jag inte märkte på min G4....?

OK, stötte just på precis samma problem. Hela min sprillans nya MB är nu mysteriskt långsam. Hände nu för 20 minuter sen. Jag satt och använde den precis som vanligt, hade iTunes igång, PhotoBooth i bakgrunden och satt och mailade. När jag switchade tillbaka till Photobooth så pang!

Allt är slött, men jag tycker det verkar vara kopplat till grafikkortet? Till och med Exposé laggar ju o när man kör igång Photobooth så används bara typ 20% av cpu:n, men den stackarn gör inte många fps inte. Ingen som hittat en lösning på detta?

UPPDATERING!
Kollade runt en massa om programmen kördes i rosetta, drog ut laddaren, gjorde massa omstarter, men ingenting funkade. Sen testade jag att resetta hårdvaran genom att stänga av, ta ut batteriet och hålla inne power-knappen i fem sekunder. Bootade upp och problemet e som bortblåst. Hoppas det håller sig borta.

Glömde förresten säga att jag har en vit MB 2.0, 2GB (självinstallerade TwinMOS), 80GB HD.

Hoppas det löser sig för er också!

Senast redigerat 2006-07-03 16:01
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-05 19:04

Morgonen efter mitt senaste inlägg dog datorn. När jag startade om den fick jag, istället för att se den gråa skärmen med snurrande streck, se massa lodräta ränder i massa olika färger och nånting inne i datorn låter klick-klick-klick. Jag har lämnat in den men ännu inte fått något besked om någonting. Jag har också egeninstallerade TwinMOS (2x1 GB som jag sa innan).

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-06 08:28
Ursprungligen av fruktsallad:

OK, stötte just på precis samma problem. Hela min sprillans nya MB är nu mysteriskt långsam. Hände nu för 20 minuter sen. Jag satt och använde den precis som vanligt, hade iTunes igång, PhotoBooth i bakgrunden och satt och mailade. När jag switchade tillbaka till Photobooth så pang!

"Äntligen" fler som stött på samma problem som jag hade, och som gjorde att jag skickade tillbaka min MB. Nu gjorde jag det av flera skäl, så det känns inte helt onödigt. Väntar på en ny MB idag - skönt att veta att det antagligen finns en lösning om samma sak dyker upp igen... Men det verkar ju bara vara ett fåtal som råkar ut för det? Och man kan ju verkligen undra vad som skapar problemet...

Ursprungligen av kkb:

"Äntligen" fler som stött på samma problem som jag hade, och som gjorde att jag skickade tillbaka min MB. Nu gjorde jag det av flera skäl, så det känns inte helt onödigt. Väntar på en ny MB idag - skönt att veta att det antagligen finns en lösning om samma sak dyker upp igen... Men det verkar ju bara vara ett fåtal som råkar ut för det? Och man kan ju verkligen undra vad som skapar problemet...

Ja, man kan verkligen undra! Nu har skiten hänt igen, börjar bli riktigt trött på det här. Sen det löste sig efter min reset har problemet återkommit och försvunnit av sig självt några gånger i rad, men nu är det back with a vengeance, verkar det som. Exposé olidligt långsamt o bara att dra ett fönster får grafikkortet att gå på knä - processoranvändningen är dock i princip helt oförändrad nere på några procent. Arrh!

Jag hittar ingenting om detta på engelska sidor/forum, vilket är märkligt eftersom de är så många fler. Kan problemet vara isolerat till svenskt OS?? Ser att du också hade installerat extra minne. Gjorde du detta själv? Vilket märke var minnena? Provade du med originalminnena också? Jag ska köra memtest os x nu, men vet i princip att det inte är nåt fel på dem iom att jag använde dem i en dell e1505 tre månader innan jag köpte min MB.

Om det är så att burken måste skickas tillbaka, finns det nåt sätt att få Apple att skicka ersättningsdatorn till en så att man har den innan man måste skicka tillbaka den defekta? Jag vill ju inte förlora arbetstid för att det är fel på deras produkter!

OK, tycker nu att jag mer eller mindre bekräftat att det här är ett minnesrelaterat problem.

Jag kan "tvinga" fram laggningen genom att öka datorns minnesanvändning till (har inte kollat exakt hur mycket) en rätt hög nivå, varefter hela kvickheten i min lilla MB är som bortblåst. Gjorde detta nu senast genom att starta en massa program och trycka fram nya fönster i Safari.

Pang, problem direkt! Givetvis är det krävande att hålla igång allt jag startat, men det är som sagt inte det som är problemet. Slöheten och grafiklaggen kvarstår nämligen även efter att jag stängt av alla program o sitter med bara findern igång. OCH den är kvar oavsett hur många omstarter/avstängningar jag gör.

Det enda som hjälper här är att stänga av datorn och ta ut batteriet i nån sekund. Sen är den frisk, tills minnet fylls över den där nivån igen.

Jag gissar att det är nån sektor av mina minnen som macbooken inte gillar, och att när den sektorn väl tagits i bruk av systemet så orsakar den problem (antagligen bara för grafikkortet). Sen "släpper datorn inte taget" om sektorn förrän strömmen försvinner helt och minnena nollställs.

Suck, jag köpte ju mac för att jag ville slippa hålla på med sån här felsökning dagarna i ända. Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-07 10:39
Ursprungligen av fruktsallad:

Ser att du också hade installerat extra minne. Gjorde du detta själv? Vilket märke var minnena? Provade du med originalminnena också?

Jo, jag köpte minnena från Macoteket, 2x1GB. Och satte i dom själv meddetsamma, så vet inte om de ställde till med något... Däremot plockade jag ut dom och provade med orginal 2x256-minnena - samma sak, installerade ju även om systemet och det knasade meddetsamma. Mina minnen heter förövrigt ICEmemory.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-05 22:56

12 studs när jag startade firefox... efter HW reset är jag nere 7 jätte bra på en MB 2.0 2GB RAM.

Jag har upplevt samma sak (har dock endast 2x256mb men den var ju snabb i början?) men nu är det framförallt vissa program som verkar ta väldigt mycket minne, t.ex. Camino. Har kollat och allt verkar vara Universal så det är inte Rosetta som spökar.

Blir ju också lite fundersam till att själv lägga in nytt minne (tänkte isf bara lägga in en 1gb och alltså köra 1gb+ 256mb) då det verkar vara varierade framgångar...

Inga andra förslag på vad det kan vara? När jag startar om datorn så syns ett frågetecken i typ 1sek innan äpplet dyker upp...

Ursprungligen av lepetitgarcon:

Jag har upplevt samma sak (har dock endast 2x256mb men den var ju snabb i början?) men nu är det framförallt vissa program som verkar ta väldigt mycket minne, t.ex. Camino. Har kollat och allt verkar vara Universal så det är inte Rosetta som spökar.

Blir ju också lite fundersam till att själv lägga in nytt minne (tänkte isf bara lägga in en 1gb och alltså köra 1gb+ 256mb) då det verkar vara varierade framgångar...

Inga andra förslag på vad det kan vara? När jag startar om datorn så syns ett frågetecken i typ 1sek innan äpplet dyker upp...

Lepetitgarcon (lätt svårstavat namn) Du bör inte oroa dig för frågetecknet. Det är bara datorn som letar efter systemmappen. Ingen fara. Dock lite underligt att den inte hittar den direkt. Men det är inget fel iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-06 14:20

jag har max 2 studs på firefox. har 1 gb ram. däremot kan vlc ibland ta uppemot 4-5. vad är "HW reset" för något?

Kul sätt att räkna hastigheter på. studs haha. Mail startar på min macbook (7 dagar gammal 1GB ram , 10.4.7) startar innan den studsat upp och vänt. ett halvt studs.
Där emot Händer det att vissa saker som kräver 3D låser sig och hackar till några sekunder sedan går alla effekter som ex exposé och finder effekter sakta tills jag startat om. några idéer? PRAM kan knappast behövas nollställas efter 7 dagar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-07 08:44

En liten update från mitt håll är att jag bestämde mig för att switcha plats på mina ram minnen. har ju som sagt tidigare 2gb ram i den.
Sagt och gjort och resultatet blev en temperatur sänkning på 10 grader överlag. körde 15 applikationer samtidigt och den nådde knappt 73 grader.körde bla annat, HD film på repeat, itunes musik,2 mail program, 2 browsers, garage, och en massa fler.
dessutom är den bara 35c när den idlear,, och vid normal användning med 4-5 programm igång går den knappt över 63 grader.
Detta att jämföra med att den låg och körde på max värme ca 79-81 grader med 3 applikationer igång tidigare.
Otroligt skummt.

Edit: Den är fortfarande lika seg som tidigare dock. 5 studs för firefox och 3 sekunder för att visa själva fönstret.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-07 08:52

Kan ni inte börja skriva vad ni har för typ av minnen i era burkar? Jag tycker att det låter som att detta problem, har med minnet att göra.

Bevaka tråden