Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt moderkort= Inget pip!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har inget service-ställe nära till hands. Finns det nåt/några ställen på nätet som säljer moderkort till intelmacar? För det låter som vissa av er har bytt det själv? Om man nu kan beställa hem, hur vet man vilken version av OS X som fungerar på det specifika kortet då?

Ursprungligen av Cocobahia:

Jag har inget service-ställe nära till hands. Finns det nåt/några ställen på nätet som säljer moderkort till intelmacar? För det låter som vissa av er har bytt det själv? Om man nu kan beställa hem, hur vet man vilken version av OS X som fungerar på det specifika kortet då?

Du har ju garanti kvar på datorn så det sista du ska göra är att pilla på den själv. Då ryker allt vad garanti heter. Det är dessutom allt annat än lätt, hela datorn måste plockas isär, skruvar, sladdar och tejp måste tillbaka på rätt ställen. Du lär dock ändå inte kunna få tag på ett moderkort hur som helst. Ebay möjligtvis. Där säljs allt.

Har du inte något serviceställe i närheten tycker jag du ska ringa Apple så de kommer och hämtar upp datorn hemma hos dig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-18 22:34
Ursprungligen av Cocobahia:

Jag har inget service-ställe nära till hands. Finns det nåt/några ställen på nätet som säljer moderkort till intelmacar? För det låter som vissa av er har bytt det själv? Om man nu kan beställa hem, hur vet man vilken version av OS X som fungerar på det specifika kortet då?

Hänvisar till vad rickard a sa för det första.
För det andra antar jag att det är mig du menar med att ha bytt själv, jag jobbar på ett apple center och därav har jag bytt det själv. Skulle aldrig göra det som privatperson, överlåt det till apple eller en apple service provider. Annars ryker som sagt garantin

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 22:49

Jag har iofs inte en MBP men min Mac pep också tidigare. Det visade sig vara mitt SATA-kort som behövde få sin firmware uppdaterad. Man kan fråga sig om inte Apple vid nästa rev. kommer med ett nytt skal som bättrar på kylningen? Själv slår jag till när Leopard är förinstallerat och MS Office och Photoshop kan köras utan medverkan av Rosetta. Hur är det förresten med Macromedia Studio?

Ursprungligen av bossep:

Själv slår jag till när Leopard är förinstallerat och MS Office och Photoshop kan köras utan medverkan av Rosetta.

När tror ni Leopard är förinstallerat vid köp?
Kommer det bli till nästa revision/uppgradering? När kan den komma?

Första halvan av 2007 eller nåt sånt tror ja det är sagt.

Har ännu inte tagit i tu med problemen angående pipet och värmen på min MBP men hittade det här lilla programmet (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30229) som i alla fall tar bort pipet från cpun. Dock kan batteritiden försämras då cpun aldrig blir idle.

Fortfarande piper det från skärmen kan jag tillägga, och ont gör det på benen. Men va fan:)

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-23 16:08

Jag skulle inte rekommendera att använda ett sånt program. Du sliter ut batteriet i onödan och datorn får aldrig vila.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 17:28

Lämnade nyss in min kompis MBP, med följande fel (alla?)

- CPU-pip
- Varm (för mycket kylpasta?)
- Spontanta avstängningar
- Dåligt tangentbord
- Pip från skärmen vid ej högsta ljusstyrka
- Batteriet buktar utåt (nedräkning till sprängning)

Säkert nåt mer också. han hade lite otur...

Ursprungligen av JonesH:

Lämnade nyss in min kompis MBP, med följande fel (alla?)

- CPU-pip
- Varm (för mycket kylpasta?)
- Spontanta avstängningar
- Dåligt tangentbord
- Pip från skärmen vid ej högsta ljusstyrka
- Batteriet buktar utåt (nedräkning till sprängning)

Säkert nåt mer också. han hade lite otur...

Ett batteri som buktar utåt måste man ju byta på momangen!!! Det är ju rent av farligt.

Sen vad det gäller kylpastan så visade sig påståendet om för mycket kylpasta och därför varm inte stämma.

I övrigt känns det som det blir en rejäl genomgång för att bli av med alla fel. Låter inte som logikkort räcker. Skärmpipet kommer av en dålig inverter t ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-10 14:07

MBP som också surrar

Köpte min MBP i göteborg i slutet på juni, och noterade snabbt att maskinen surrar.
Ljudet verkar vara förknippat med pekare-rörelser eller scrollning med pekplattan.
Jag har kolla runt lite på site och en del utlänska, och inser not att något kan vara fel.
Jag har aldrig tidigare haft en laptop, men märker också att den blir väldigt varm på undersidan.

Häromdagen ringde jag inköpsstället och sade som det var ang. surret. Killen jag talade med sade att jag troligen har det gamla logikkortet/ moderkortet. Det kunde man lätt ta reda på genom att öppna luckan för minnet och jämföra serinummret på minnes kontakten.

Dock skulle förbättringen avs. surret endast bli ca: 3 db lägre....

Vad jag dock inte vet (inte heller support killen) är om bytet av logikkort medför någon form av prestandaförsämring, batteritid, värmeutveckling...

mvh magnus

decibel är ju en logaritmisk skala, så 3db mindre ljudvolym märks nog.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-27 20:16

Kanske dags att lämna in min nu också, eftersom den lider av pip lite då och då. Men hur gör man egentligen? Vart ska jag (som bor i Sthlm) lämna in den?

Edit: Den är köpt genom Mecenat Apple Store

Ursprungligen av gluttonous:

Kanske dags att lämna in min nu också, eftersom den lider av pip lite då och då. Men hur gör man egentligen? Vart ska jag (som bor i Sthlm) lämna in den?

Edit: Den är köpt genom Mecenat Apple Store

Auktoriserade serviceställen i Sthlm Klicka här
(om länken inte fungerar så gå in på Apple's hemsida och välj "köpställen" som finns på förstasidan i menyn)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-03 10:22

Nu har jag nytt moderkort. Tyst än så känge. Återkommer under dagen eller i morgon när jag kört ett tag.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-06 11:19

OK, nu har det gått några dagar. Tyst fortfarande. Skönt.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 18:15

FEM tysta dagar. Ni som har pipande MBP, byt till det senaste kortet så blir det tyst.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

FEM tysta dagar. Ni som har pipande MBP, byt till det senaste kortet så blir det tyst.

Yes!!

Jo det är ju det hela denna tråd handlar om. Och visst är det skönt!

Hej igen! har ännu inte bytt mitt logickort (inne i ett projekt här som måste bli avklarat innan jag kan vara utan dator på ett tag).

Men jag har fått ett nytt batteri från apple i alla fall! Frågan är bara hur man ska skicka tillbaka det gamla. Står klart å tydligt att man måste göra det annars kan apple kräva en på ersättning. Men anvisningarna gäller bara US och Kanada. Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Ursprungligen av Sublevels:

Hej igen! har ännu inte bytt mitt logickort (inne i ett projekt här som måste bli avklarat innan jag kan vara utan dator på ett tag).

Men jag har fått ett nytt batteri från apple i alla fall! Frågan är bara hur man ska skicka tillbaka det gamla. Står klart å tydligt att man måste göra det annars kan apple kräva en på ersättning. Men anvisningarna gäller bara US och Kanada. Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Du har väl fått en förifylld fraktsedel från UPS? Lämpligt kan ju vara att kontakta dem för upphämtning?!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 21:59

Sök UPS eller om det var DHL på Hitta.se

Yes!!

Nu har jag fått mitt logitkort utbytt. Tidsåtgången för att få det hela fixat var endast fyra arbetsdagar. Och visst försvann whine-ljudet men jag sitter och lyssnar hela tiden för man kan knappt tro att det är sant.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-11 22:19

Visst är det härligt med EN HELT TYST MASKIN.....
Åtta dagar nu. Återkommer bara om det blir någon förändring.

Yes!!

jag är osäker, min låter när jag inte har laddaren inkopplad och bara kör på batteri... är det någon annan som haft det så?

Ursprungligen av David Sinclair:

jag är osäker, min låter när jag inte har laddaren inkopplad och bara kör på batteri... är det någon annan som haft det så?

Det är så alla haft det vad jag har uppfattat det som, alltså bara whine vid batteridrift men tyst annars.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 14:01

Nytt moderkort är inte så säkert att man får. Jag fick häromdagen mitt moderkort utbytt och på köpet ett nytt (!?) serienummer under "om den här datorn". Servicestället förklarade att Apple missat att radera serienumret och att de emellanåt skickar ut inte helt nya logikkort till serviceställena.

Hade datorn inne på service för nån vecka sen, dom bytte en fläkt + moderbord, lämnade den på morgonen o hämtade på eftermiddagen, alla störande ljud är borta

Har bytt mitt moderkort nu (MBP 2.0). Pipen är borta (dock inte skärmpipen:( ). Datorn verkar även lite svalarare, fast fläktarna går rätt ofta och hårt fortfarande, men det får man nog räkna med när kärnorna är från 50 till 80 grader varma.

Precis fått min MBP idag, lyckan är total. Inget sus, inget pip - inga (störande) ljud överhuvudtaget. Att fläktarna går är ju ett tecken på att kylningen fungerar. Visst blir den varm, men inte så varm som ovanstående verkar tycka. Serienumret är förresten W8633 (vecka 33?). Happy, happy!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Precis fått min MBP idag, lyckan är total. Inget sus, inget pip - inga (störande) ljud överhuvudtaget. Att fläktarna går är ju ett tecken på att kylningen fungerar. Visst blir den varm, men inte så varm som ovanstående verkar tycka. Serienumret är förresten W8633 (vecka 33?). Happy, happy!

Så du hör inget sus från skärmen alls? Min skärm är riktigt högljud i alla fall.

Bevaka tråden