Köpetankar kring hårdvaran (Switch)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Inom snar framtid" så kommer jag nog göra en större uppgradering av maskinen och nu efter att ha kört PC med Windows sedan mitten 90-tal så känner jag för att testa en helt annan miljö då jag inte är spelkåt.

Jag nosade ett år på *nix-världen som primär-OS, Gentoo, och det passade inte riktigt min smak. Iofs så hade Gentoo det underbara paketsystemet Portage men problem med kompilering och all konfigurering hit och dit samt problem som uppstod helt plötsligt tog livet av in låga.

Jag söker ett system som "bara fungerar" men endå har friheten som *nix-världen ("Windows and *nix combined"). Jag har knappt några erfarenheter av Mac OS X och kan inte testköra det på min nuvarande maskin pga för skruttig. Min genomsnittliga tanke för ett system är att det får kosta några kronor extra vid inköp och då ha ett lite kraftigare system, men pga detta är väldigt okänd mark för mig så känner jag inte för att satsa för stora slantar på om detta inte skulle passa min smak mindre än vad Windows gör.

Det jag snurrar mellan är någon begagnad iBook G4 (<7000kr) eller möjligtvis Mac Mini G4 (Ny 1.42GHz, 512MiB, 80GB, BT, WLAN, <5000 kr). Fast det känns lite dumt att köpa en G4 för de är nu en utdöende generation och för 1000 kronor extra kommer Intel in i bilden. Intel-varianterna kostar >6000 kr eller >8000 kr och så har dessa 512MiB i ram men vad jag förstått så finnas det inte några skydd så man kan trycka i vilken sticka (minne) man känner för, samma med hårddisken.

Den största nackdelen med Mac Mini i mitt fall är att det inte går att köra med vanlig skärm och TV-apparat samtidigt utan man måste ha två adaptrar (DVI-I -> VGA . DVI-I -> TV-ut) att skifta mellan. Då jag tittar på media via datorn några gånger per vecka så blir detta jobbigt. (Detta kanske går att lösa med någon KVM-switch?) Fördelen är att det är en liten kraftmaskin, exkl grafikkort (Lite kraftigare hade inte skadat.), som skall vara tyst vilket jag prioriterar. Om det skulle bli en Mac Mini så blir det dyrare varianten då den har DVD-brännare vilket är krav från min sida.

Om det skulle bli en Bärbar historia så kommer jag köra med extern skärm och där kommer också TV-tittandet in i bilden och någon KVM-switchlösning endast för bildsignalen, men hur?

Just nu går jag omkring och är lite rädd att ta steget. Om steget blir bra så blir allt riktigt trevligt men om jag trampar snett så har man slängt ett antal tusen i brunnen. Det känns som jag har börjat i fel ände men jag vill i alla fall arbeta igenom mina frågetecken. Det som stoppar mig mest är speciella mindre program men detta är sådant som jag får forska mer i och kanske komma med fler frågor kring.

Troliga inköpet är tänkt att ske efter augusti, men om det skulle bli en Mac Mini så spekuleras det om en uppgradering i september/oktober vilket jag kan vänta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 14:30

En begagnat iBook är ju ett helt okej val. Tänk bara på att en ny MacBook är uppåt 3-4 ggr så snabb som en iBook. Det är verkligen natt och dag skillnad. Även bildskärmen är ljusår bättre.

MacMini är ett val också och jag vet det varit diskussioner här om att köra en switch till dessa för att kunna köra två DVI-enheter samtidigt.

En MacBook (och iBook med ett mjukvaru hack) stödjer "extended desktop" där interna bildskärmen och externa video-ut visar olika saker. Men du kan inte köra en extern monitor och tv samtidigt "out of the box" nej.

Generellt rullar OSX bra på bättre maskiner än Dual 500 Mhz G4 (singel 800Mhz c:a). Viktigt är att man ha ett grafikkort som har stöd för Quartz Extreme (Radeon 32MB/GeForce 2MX 32MB). Viktigt är att du har ordentligt med RAM där Intelmaskinerna generellt bör ha mer. Detta eftersom vissa kör delat RAM/VRAM men även för att emulering av program drar mycket mer minne. Absolut minimum PPC 256 MB, att föredrag 512-1024 MB. Intel bör minst ha 512 helst uppåt 1024.

Vad är det för program som stoppar dig?

Hittade en DVI-splitter/switch, iofs 1800 kr vilket är för saftigt i dagens läge och då endast single link:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312486&view=detailed

Finns iofs billigare alternativ efter sökning:
http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dvi_splitter.html

Det verkar som mer eller mindre alla Mac-maskiner saknar denna funktion med fler än två externa skärmar samtidigt. Jag har iofs sett USB-grafikkort vilket kan lösa det hela, men en grafikkorts-USB-adapter hade endast stöd för 1024x768 i 16bitars färger.

En Mac Mini med bättre grafikkort och fler grafikutgångar så hade valet varit självklart men tyvärr så verkar Apple insistera att ha Intel-grafikkort i billigare maskinerna. :/

Maskinen jag har tänkt ersätta är en Athlon XP2000+, 1024MiB ram och med köpet av en Mac så vill jag ha en maskin med mer krut i. Athlonen har planerats att hamna i garderoben och agera filserver samt troligen ha TV-kort i sig för att låta mig se TV-program när jag vill, och då troligen köra Windows 2003 på den.

Program jag just nu fungerar över och kanske hittat ersättare till:
(Jag föredrar Open Source-alternativ. Tipsa gärna om fler än ett program)

Webbrowser / Mail:
Firefox och Thunderbird -> Samma program

Filemanager:
Total Commander -> Disk Order

Verkar nästan identisk.

Mediaspelare:
Winamp -> iTunes (Testkör just nu)
mplayer -> ?
Media Player Classic -> ?

iTunes verkar ha problem att ha stöd för andra saker än .mp3 och .acc. Vill ha stöd för .mod, .xm, .sid, .wma (Påpekar att det måste konvertera till .acc för att läggas till i Media Library!) och .ogg. Hittade dock plugin till Ogg Vorbis vilket löste det.

mplayer använder jag för allt mediatittande som jag inte vill ha subtitles till, inget GUI alls vilket är trevligt att slippa (Realplayer, Windows Media Player är otroligt bloatade.). Den har den troliga fördelen att det är så smidigt att hoppa omkring i median med piltangenterna, fullscreen med F, stänga av med Esc, pausa med space. Jag hittade någon PPC-kompilerad historia ( http://mplayerosx.sourceforge.net ) men det lutar åt Intel-Mac för min del då PPC-stödet i mjukvara kommer minska mer och mer. Tog en titt på programets officiella sida och hittade en OS X-kompilerad version men om den är för Intel-Mac ser jag ej.

Media Player Classic kör jag för en sak, subtitle-stödet där är riktigt bra men att hantera median som mplayer har jag inte lyckats lösa.

ICQ/MSN/IRC:
Miranda -> Fire?

Fire verkar intressant.

FTP-klient:
FlashFXP -> ?

Inte funnit någon ersättare med liknande upplägg.
Hittade klienter: Cyberduck, Fetch, Transmit, RBrowser, Yummy FTP, Interarchy, FTPeel

Nero Burning ROM -> Toast, X-CD-Roast (Känner igen upplägget från ett program till KDE(?).)

GIMP -> GIMP

OpenOffice.org -> OpenOffice.org

PuTTY -> Kör under Darwine

FeedDemon v1.5 (2.0 har sina irritationsmoment) -> NetNewsWire? / NewsFire?

NetNewsWire är från skaparna av FeedDemon och dessa program verkar ungefär lika.

Windows-program i Mac OS X -> Darwine (Knappt något verker dock fungera) / CrossOver Mac (Ej ute)

Text-editor:
Wordpad -> Smultron, BBEdit

Jag får kanske smyga omkring lite på http://www.versiontracker.com/macosx/, http://www.macupdate.com samt söka här i forumet.

(Hmm... Det hade kanske inte skadat med en Switch-wiki med lista på vilka program som kan ersätta vilka?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 21:16

Det verkar som mer eller mindre alla Mac-maskiner saknar denna funktion med fler än två externa skärmar samtidigt. Jag har iofs sett USB-grafikkort vilket kan lösa det hela, men en grafikkorts-USB-adapter hade endast stöd för 1024x768 i 16bitars färger.

Det är ganska inkorrekt. De flesta behöver inte fler utgångar än en där du har G5:rona som kan driva, tror jag, 8 bildskärmar om du så vill. Varje G5:an kommer som standard med ett "dual head" kort, det gör i praktiken även iMac och alla portabla maskiner också idag.

USB är inget val för grafikkort.

Men jag håller med om att exempelvis Mac Mini skulle göra sig gott med två DVI-ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 21:28

Maskinen jag har tänkt ersätta är en Athlon XP2000+, 1024MiB ram…

Ja, Apple kör idag Core Duo på sina Intel-burkar. Kolla hur de prestar i Windows jämfört med din maskin så ser du ungefär vilket upp/nerköp du gör.

Generellt verkar OSX-programmen prestar bättre än Windows-motsvarigheten på ren CPU-belastning.

Webbrowser / Mail
Firefox eller Camino som är Firefox motor med ett mer "OSX-igt" skal.

Apple Mail är ett trevligt mail-program annars som är gratis.

Filemanager
Känner inte till Disk Order men annars har du bl.a. Path Finder som är populärt om man vill ersätta Finder. Tyvärr verkar ingen ha gått "hela vägen" där vissa delar av Apple's filhantering alltid finns kvar (ex. i öppna/spara dialoger).

Mediaspelare
Winampersättare är generellt iTunes, men kör du lite mer obskyra format som .mod, .xm och jag vet inte vad (sorry ) så får du kanske leta vidare. iTunes är grymt för mp3, acc, aif, wav och lossless.

mplayer och vlc finns för Mac. Jag vet att VLC har både stöd för PPC och Intel native och är tycker jag idag den bästa media-spelaren.

Chat
Adium är oslagbart i stort sätt.

FTP-Klient
Oh, jag kör Transmit och är nöjd med det. Enkelt och snyggt.

CD/DVD-bränning
Finder funkar helt okej idag, Toast är bättre men kostar en slant. Finns andra program men dessa två är de enda jag kör.

GIMP
Ja, måste du så måste du. Jag har verkligen aldrig uppskattat programmet då jag har väldigt stora krav på grafiska vertyg och kör här Adobe och Apples lösningar generellt. Men de kostar oftast en slant.

Office
Finns gratis/open source varrianter här också.

Ja… resten verkar du ha ett hum om.

Det hade kanske inte skadat med en Switch-wiki med lista på vilka program som kan ersätta vilka?
Mycket bra idé!!! Notera tre utropstecken (som jag ogillar att man missbrukar )

Ursprungligen av Erik.dv:

Mycket bra idé!!! Notera tre utropstecken (som jag ogillar att man missbrukar )

Jag hade gärna hjälpt till med en FAQ (wiki'n är ju numera nerlagd) om det bara hade gått att redigera sina inlägg.

1
Bevaka tråden