Behöver snabbare mac -köpa PowerMac nu?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 14:57

Jag använder min dator till bildbehandling i Photoshop och ofta är det tidsödande arbete på 2-400 bilder som ska batchas i olika steg och ibland hyfsat stora TIF-filer som ska bearbetas. För detta har jag en 1.33ghz PowerBook som är alldeles för slö i detta sammanhang (men helt fantastisk för vardagsanvändning).

Nu behöver jag alltså ganska snart göra en uppgradering och dilemmat rör förstås de nya processorna samt Photoshop. Även om PowerMac-serien snart är ersatt med en intelserie känner jag mig lockad att köpa en PowerMac för att så snabbt som möjligt få resultat. Jag behöver då inte vänta på att PS CS3 ska släppas eller att Extensis ska släppa en UB av Portfolio. Nackdelen med PowerMac är förstås att det är en utgående modell som antagligen kommer att tappa värde ganska snabbt. Å andra sidan är detta ett problem jag inte behöver tänka på förrän jag inte kan hitta program till G5:an eller att den blir för långsam (för att nya program kommer att kräva snabbare maskiner).

Om man väntar på IntePowerMac:arna lär det ju dröja ett bra tag innan man har en i handen så att säga. Och ytterligare tid innan man har CS3 och full fart.

Hur hade ni gjort? Kört på G5 ändå och fått jobbet gjort? Finns det några andra alternativ? Vore kul om ni som står/har stått inför samma dilemma berättar hur ni tänker.

Ytterligare en fråga. Jag funderar på vilken av modellerna jag i så fall ska välja. Blev av en säljare rekommenderad mellanvarianten med 4gb minne som han tyckte var mest privärd. Tankar om detta?

• Medlem
  • 2006-06-28 15:04

Jag hade köpt en begagnad G5 av kralligaste kvalisort. (Så snabb som möjligt, alltså.)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 15:09

Hehe... ska ringa YFO och höra om de har en G5 hemma av "kralligaste kvalisort" och se vad jag får.

Den måste dock vara ny! (Har en tråd igång om leasad utrustning som förklarar saken.)

Senast redigerat 2006-06-28 15:36
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 15:10

Jag jobbar också mycket med bilder. Jag ligger lågt med IntelMac tills det finns en buggfri maskin. Samma sak med Photoshop, det lär dröja innan Adobe har hostat upp en version för IntelMacarna.
En begad dubbelpropp-G5 med mycket RAM fungerar bra, det är stabila saker vid det här laget. Och kommer att kuna göra ditt jobb ett bra tag till.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 15:42

Jag ser att ni resonerar som jag. Dessutom, ska man nu vänta på den nya IntelPowerMac:en kan man lika gärna vänta tills CS3 släpps och hoppas att man får en uppdaterad variant och då är vi kanske uppe i ett års väntan. Nej, det får nog bli en G5:a och därefter ska jag INTE se vad Apple släpper i Augusti.

När man slår ut priset det på 3 år kan man lika bra ta värstingen tror jag. Ska i så fall bli ofantligt skönt att få upp hastigheten så pass. 4 gb minne torde räcka och bli över.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 16:16

Sitter med en Quad och Dual Core G5a idag och kan inte klaga på prestandan mer än i tyngre After Effects Comp:ar.

Mycket minne är klart att rekommendera!

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 16:23

Jag har en kollega som har en Quad med massa RAM. Det går undan där vill jag lova. Den duger nog ett bra tag till. Har svårt att tro att det kommer nån IntelMac inom kort som matchar en sån.

• Medlem
  • 2006-06-28 16:28
Ursprungligen av Konrad:

Har svårt att tro att det kommer nån IntelMac inom kort som matchar en sån.

Det lär det inte göra så länge Adobe inte har fått ut CS3.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 20:32

Har det släppts mer än en rev av Quad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 20:43

Jag tror det. Den senaste revisionen har jag för mig är "bäst". Kommer bara inte på var jag läste det, om det var på xlr8yourmac eller barefeats. Vet dock att vi fick en Quad som var "Dead on Arrival" vilket gjorde att jag var ganska nitriskt när vår ersättare kom.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 21:06

Okej. Ska kolla så att det är den som finns i lager på YFO. Såg att airport inte är standard. Märkligt när det är det på alla andra modeller. Får beställa ett sådant kort också. Hur är det med BT, kan man montera det i efterhand utan att köpa en sådan där utstickande manick?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 00:49

Varken BT eller Airport är "lätt" att få in i efterhand tror jag... Möjligen att Airport går.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-29 16:52

Det visade sig att en kille på YFO kunde montera in både Airport-kortet och BT eftersom han var någon slags licensierad Apple-kille. Skulle kännas lite snopet att inte få det i datorn. Troligtvis är den klar att hämta imorgon redan.

1
Bevaka tråden