Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämpliga spel för 9-åring med iMac G3 500?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-28 11:55

Någon som kan ge mig lite tips på spel till en 9-årig tjej. Hon har en Imac 500mhz med runt 700mb ram.

Sims (nr 1, 2:an orkar den där Macen tyvärr inte med), Bugdom mfl Pangea-spel, kanske Fool's Errand (gammal men bra), Black&White, Harry Potter, Sheep...

Electronic Arts-spel (Monkey Island m.fl) är kul när man börjar behärska engelska. Kanske lite tidigt ännu men iMacen bör klara av dem. Sök runt på nätet efter SCUMM (EAs spelmotor) som finns både till OS8/9 och OSX. Vissa spel är numera gratis, andra finns i prisbilliga samlingar med en hel drös spel på en eller två cd.

Macintosh Garden för abandonware till äldre maskiner. Tyvärr är det många som inte ens fungerar under Classic, men försöka duger. Det är gratis (=prisvärt).

En SNES-emulator kan kanske vara något? SNES9X är en Super Nintendo-emulator som fungerar bra under OSX (bör även finnas för OS9). SNES ROM-avbilder finns att hitta en masse för den som söker...

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-06-29 18:42

Det är Lucas Arts som skapat Monkey Island och spelmotorn Scumm, inte Electronic Arts.

Big Fish Games har väldig roliga och enkla spel som fungerar på lite äldre Macar, fast man måste ha OS X.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 21:02

Monkey Island och Lucas Arts spelet kan vara rätt kluriga, kanske är bra underhållning för barn, dock.

Lemmings spelen är ju alltid kul

Om man orkar gräva runt efter ROMmar så är MacMAME väldigt kul.

Vad gäller SCUMM (som är LucasArts, ja) så kör mina barn flera av de spelen, trots att de inte förstår språket så bra. Jag får förklara en del, men sedan kör de glatt. Monkey Island är lite för instabilt, annars gillar de det. Favoriterna är Full Throttle (eller Full Gas som vi säger) och Day of the tentacle.

Ursprungligen av Onken:

Big Fish Games har väldig roliga och enkla spel som fungerar på lite äldre Macar, fast man måste ha OS X.

Många spel, men jag blir bara så ledsen varje gång jag ramlar på folk som inte vet vad MahJong är. Är detta fina spel alldeles bortglömt av de stora massorna, överkört av en korkad patiens? Senaste MacJong-implementationen för Mac som jag stött på var Matti Larborns, och det var 90-tal.

1
Bevaka tråden