Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är mitt ATi Radeon?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag fick ett radeonkort av icke nämnd donator under gårdagen. Pressade i det i min Cube, och tänkte kolla vilket versionsnummer det var på det. Dock fick jag ingen sån info i Apple System Profiler.

Jag hade gärna viljat veta om det är ett "vanligt" Radeon, eller ett Radeon 7000 eller 7500. Det har ADC, det står 2000 på det. Det står Rage/Radeon 6 på det. Även refereras det till det som Rage 6 i Mac OS X System Profiler.

Finns det nåt klurigt sätt att ta reda på vilken familj ATi kortet faktiskt tillhör?

MVH,

Klaus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 17:32

Om du fått in det i en CUBE så kan det inte vara ett Radeon 7000. De finns endast i PCI-utförande.

Att det har ADC är ju positivt -> då är kortet rel. nytt.

Har kortet TV-ut? Om inte så är det antingen ett Radeon 32MB OEM eller ett Radeon 7500 32MB OEM. Har det TV-ut så LÄR det vara ett Radeon 32MB AGP.

Troligen är det inte ett Rage-kort då mitt nuvarande grafikkort som är ett Rage128 PRO får i Apple System Profiler betecknignen "ATY, Rage128Pro".

Pröva att installera ATi:s senaste drivrutiner. Kan du öppna ATi-monitors programmet så är det inte ett OEM-kort, dvs då LÄR det vara ett Radeon 32MB AGP.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Son Of Jobs:
Hej!

Jag hade gärna viljat veta om det är ett "vanligt" Radeon, eller ett Radeon 7000 eller 7500. Det har ADC, det står 2000 på det. Det står Rage/Radeon 6 på det. Även refereras det till det som Rage 6 i Mac OS X System Profiler.

Finns det nåt klurigt sätt att ta reda på vilken familj ATi kortet faktiskt tillhör?

MVH,

Klaus

Utan att vara nån expert är jag helt säkert på att det är "vanligt" OEM Radon. Med "vanligt" menar jag första generationens Radeon. En sak är i a f säker- har det ADC är det ett OEM. Inga Radeon retail har sålts med ADC. Kommande Radeon 9000Pro har det dock.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-08-31 19:38

Ditt kort är ett vanligt Radeon. Det heter Rage 6. Har ingen aning om varför ATI har andra chipnamn än vad korten heter. Mobility Radeon 7500 heter M7 tror jag.

Så det är ett vanligt Radeon.

1
Bevaka tråden