Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man en imac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-29 20:49

??

  • Medlem
  • 2002-09-29 20:53

För att kunna komma åt logik kortet och reseta den. Måste tydligen göra det.(se mitt tidigare inlägg).

Vilken modell har du!?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hempa:
För att kunna komma åt logik kortet och reseta den. Måste tydligen göra det.(se mitt tidigare inlägg).

VARFÖR måste du göra detta? IOF ointresant vem som har påstått detta men vi behöver mer info innan vi kan ge goda råd. Börja först med att försöka zappa PRAM som väll gör samma sak fast inte lika fullständigt innan du ger dig på detta. Förr fanns (kanks nu oxå) en röd liten knapp på moderkortet som tekniker brukade hålla ned 3 sekunder, den nolla precis allt. Under tiden letar jag länkar, OK. OM det är en nyare burk så ryker säkert garantin om du misslyckas. Nya iMacen har en sida om hur man skruvar isär den - var du resettar vet jag inte... men låt oss först höra vilken av iMacarna som du pratar om.

http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

För många år sedan resettade jag kortet på en 6320 och om jag inte minns fel så plockade jag då bort kortet helt och hållet innan jag höllt in knappen i 3 sekunder...

Olle

[ 29 September 2002, 22:11: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Det verkar som att Hempa har en G3 350 MHz, enligt denna tråd.

...eller har jag fel?

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-09-29 22:39

Hempa (min kompis)har zappat Parameter ram minnet och sen dess har skärmen blivit svart. Han har en G3 350mhz Imac.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-30 01:38

Om det inte löste sig med den tidigare länkte kan du ju alltdig kika på Apples hårdvarusida där finns specifikationsdokument på alla macar som gjorts.
Annars kan du ju kika på den här sidan. Den handlar visserligen om att installera lysrör i en iMac, men det finns bilder och lite istruktioner om hur man tar isär den också.

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-30 01:55

en till sida där det finns instruktioner om hur man öppnar en gamal imac.

/arvid

Lugn Olle. Det var jag som gav det förslaget.
Jag tyckte att det lät som ett typiskt PMU-problem.
Men jag vet också att det finns ett annat sätt att nollställa PMU:n, men jag minns ta mig rackarn inte exakt hur man gjorde.

Om jag ska gissa så var det att man drog ur strömkabeln, och låter datorn stå så i en dag...men jag minns itne om det interna batteriet också var tvunget att vara uttaget...och då står man hur som helst där att man måste öppna upp datorn och ta ut det. Någon som minns mer exakt?

Skrev för ett tag sedan ett inlägg om hur man gjorde en PMU-reset på en G4:a.
Här är tråden jag skrev in det i:
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001014

1
Bevaka tråden