Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iMac, hjälp!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kollade mailen på morgonen gick sedan därifrån, utan att sätta datorn i vila. Nästa gång jag kom tillbaka var den liksom inte pigg längre. Den är inte inställd att gå i vila men det är liksom vad som hänt, evig vila...?
Det gick inte göra omstart så jag fick dra sladden. När jag sedan försöker starta upp den tänds lampan, någon surr hörs en kort stund men inget mer. CD går inte mata in.
Moderkortet? Dyrt va? Vad kan det mer vara, minnena har jag testat, dom verkar OK. Frågan är om det är någon ide att laga med tanke på värdet? Datorn är en iMac 400 DV Indigo och givetvis är ekonomin ansträngd så köpa ny dator känns inte roligt, suck!

Kan vara dags för batteribyte... prova det först, med tanke på att det är billigare än att byta moderkort.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-28 21:30

Hörs startbånget? Visas det något på skärmen? Ingenting?

Önskar att jag kunde hjälpa dig. Det är trist när ens datorn är sjuk. Min G3 mår bra, peppar peppar ta i trä, men XP burken kraschar och hänger sig hej vilt.

Om batteribyte inte förändrar någonting kan du räkna med att analogkortet har gett upp. Tyvärr inte helt ovanligt på iMac 400 DV

Kostar runt 4 papp att laga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-29 02:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Om batteribyte inte förändrar någonting kan du räkna med att analogkortet har gett upp. Tyvärr inte helt ovanligt på iMac 400 DV

Kostar runt 4 papp att laga.

Vadå! Brukar detta hända??? Jag blir med ens orolig eftersom jag sitter med en likadan dator! Jösses!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-29 02:55

Min gamla SE/30 dog av det... Skalet till den tjänstgör just nu som förvaringslåda för pennor, mynt, Tesa-tejprullar, en deodorant av märket Degree for Men, en liten orange flaska Casco trälim, ett Leatherman-verktyg, några femhundrasedlar, plastmugg som jag snott av Lufthansa, himla bra kombinationsskruvmejsel från USA och en massa andra praktiska prylar.

Mondo....

En Mac är mer än en vanlig dator med andra ord. LOL

[ 29 September 2002, 04:12: Meddelandet ändrat av: iWay ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-29 11:18

Det har faktiskt kommit in en hel del iMac DV med samma symtom som du beskriver den senaste tiden. Moderkortsbekymmer på de flesta, tyvärr.
Det verkar vara ganska vanligt.
Du kan trösta dig med att det finns iMacar som har betydligt dyrare moderkort

jag tror att exakt samma grej hände min imac dv 400. det var för ett år sen ungefär. jag hade lämnat datorn på hela dan utan att använda den, sen när jag skulle jobba med den igen surrade den som du sa, hela tiden, och var allmänt segjobbad. den ´dog´ inte omedelbart, jag kunde starta upp några gånger fast under ´felsäkert läge´ (OK jag vet att det inte heter så men ni fattar vad jag menar), ibland gick det att få igång systemet helt igen, men efter ca en vecka slocknade den helt. det enda som kom upp på skärmen var ikonen för när den frågar efter OS:et.

det gick inte att rädda nånting från hårddisken, jag hade dock tur i oturen och fick en ny eftersom garantin fortfarande gällde. trist!!

F*n, det där låter inte bra alls, min burk av samma modell har börjat surra & tjuta, men jag har intalat mej att det är HD´n som börjar ge sig....

Suck, det låter tungt...
Batteriet är det inte eftersom det bara är två veckor gammalt. 4000:- för nytt analogkort låter inte som en höjdare. Det byter man väl inte själv misstänker jag. Men om det är så att det är ett vanligt fel borde väl det räknas som fabriksfel vilket gör att treårsgarantin borde gälla? Har givetvis inte Applecare...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats Adolfsson:
Suck, det låter tungt...
Batteriet är det inte eftersom det bara är två veckor gammalt. 4000:- för nytt analogkort låter inte som en höjdare. Det byter man väl inte själv misstänker jag. Men om det är så att det är ett vanligt fel borde väl det räknas som fabriksfel vilket gör att treårsgarantin borde gälla? Har givetvis inte Applecare...

Att byta analogkort är lite bökigt men fullt görligt, problemet är att skärmen behöver ställas in igen från grunden, det är tydligen lite pilligt enligt den serviceverkstad jag använder.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 13:42

Hänt samma sak för mig med min iMac DV SE, den fick fnatt och när jag skulle starta datan så börja hårddisken låta helt konstigt typ som om någon släppte en pingisboll inuti i datan, sen så kom ikonen upp som frågade efter OS:et. Fick igång den ett par gånger men sen dog den helt, men som tur var hade jag garantin kvar och fick en ny 20gb HD

Så i ditt fall var det hårddisken som spökade. Det hoppas jag verkligen inte det är hos mig. Bytte hd för några månader sedan och har väl en sådär 20 gb ej uppbackat...
Ska testa att sätta i originaldisken igen för att utesluta det.

Är det någon som lyckats byta analogkort på garanti efter ett år? Får väl ringa konsumentvägledaren imorgon för att reda ut hur det fungerar med garantier...

Jag tror inte på batteri problem, nyare macar har inte samma problem som äldre tex 4400 hade att de var stendöda vid tomt batteri.
Nyare macar tappar bara tid och datum, startskiva, bildskärmsupplösning och lite sånt.

Om lampan bara kort lyser upp för att sedan slockna direkt kan det vara en kortslutning eller något som tar aldeles för mycket ström.

För att kunna få ut på garantin år två, så måste du kunna bevisa att felet fanns på din dator vid tillverkningen, och det kan ju vara lite svårt om den har fungerat i ett år.

[ 30 September 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-14 12:23

papperskorg

hej....
behöver hjälp snälla någon där ute..
kan inte tömma pappers korg..
MVH Zaven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 00:15

Kom hem igår och tänkte starta min precis 1 månad gamla iMac 24". Tvärdöd. Testat allt så idag ringde jag supporten och kräver en ny direkt utan reperation. Någon som har varit med om något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 16:17

Alltså Apple är ibland riktigt jävla irriterande.

Efter några dagar utan ens svar på mail som jag skickade dem testade jag ringa igen och äntligen kom jag fram och fick prata med någon.

Efter jag själv testat allt som överhuvudtaget går att göra för att försöka få igång datorn så har jag gett upp.
Den är helt död.

Jag tycker själv att det är fullkomligt oacceptabelt att en 25.000 kr dator dör efter en månad. Måndags-ex eller ej. Och Apple vägrar nu skicka en ny direkt utan ska ta in datorn på reparation. Det vill säga minst en månad innan jag får reda på vad som är fel och sedan vänta två till tre veckor innan de skickat iväg en ny burk. Detta är min 10e mac och då jag arbetar frilans och detta var den dator jag arbetar på så klarar jag inte mig speciellt långt på min macbook pro 13".

Jag blir bara mer och mer irriterad över deras sätt att hantera ärenden. Varit andra gånger då jag lämnat för reparationoch endast varit negativa erfarenheter.

Vad tycker ni att jag ska göra?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 16:36

Det är ju inte till någon tröst i det här fallet men nästa gång kanske det är bättre att handla i butik istället för på nätet? Enklare att kunna gå in butik med datorn istället för att ringa o jiddra med applesupporten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 16:42
Ursprungligen av Iphone77:

Det är ju inte till någon tröst i det här fallet men nästa gång kanske det är bättre att handla i butik istället för på nätet? Enklare att kunna gå in butik med datorn istället för att ringa o jiddra med applesupporten.

Bästa är att jag blev ombedd av macoteket att beställa på Applestore då jag körde ATI kortet och därmed skulle gå snabbare att beställa direkt utan mellanhänder.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-01 18:08
Ursprungligen av 20hz:

Bästa är att jag blev ombedd av macoteket att beställa på Applestore då jag körde ATI kortet och därmed skulle gå snabbare att beställa direkt utan mellanhänder.

Sjukt irriterande när produkter strular och man inte får den service man förväntar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-01 20:36

Går förbi lanmaster och ber dem fixa den. Orkar inte ens försöka koppla in Apple.

1
Bevaka tråden