Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDE-kontroller i 7300

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-27 16:37

Var ner till en av de lokala datorkrängarna på stan idag för att höra mig för vad ett PCI IDE-kontrollerkort går lös på. Ramlade över ett som var betydligt billigare än de på tex Macoteket.

Nu är min fråga:
Självklart fanns det med en diskett med drivrutiner till korten, men (självklart) bara för win.
De kort som finns hos Macoteket står det att de inte behöver några drivare, utan det är bara att tuta och köra.

Är det så med alla IDE-kontrollerkort?

Kan jag köpa det billiga hos pc-krängaren och få det att funka?

Om det behövs en drivare, går det då inte att boota från en disk kopplad på det kortet?

Finns det några standarddrivare, och följer de isf med i operativet?

Jag är inte helt säker men jag tror tyvärr inte att PC kortet fungerar i din Mac. Tillverkare som Acard gör två helt separata serier för PC och Mac och det finns nog en anledning till det.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 17:08

Martin har helt rätt.

Det saknas dirvare i PCkorten om man stoppar in dem i en mac. håller med om att de borde vara billigare...

Frågan har varit uppe några ggr tidigare här.
Kolla denna tråd där det diskuterades flitigast:
http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=20;t=000148

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-28 03:26

Jahapp...

Då är det bara att gräva lite djupare i plånboken och skramla fram de där kronorna Macoteket ville ha. Plus en disk...

Kanske man ska satsa på ett FW-kort och en extern disk istället?!?

Jag har ett FW-kort i min 7300, kortet är egntligen för PC och följer med när man köper en UMAX-FW scanner. Det fungerar perfekt i Mac, inga extra drivrutiner. Kör OS 9.1 på den, och har en disk samt brännare inkopplad.

1
Bevaka tråden