Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

högt ljud från G4an??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 15:34

hej hej.Jag kan väl börja med att säga att jag typ inte ha en aning om hur datorn ser ut och fungerar inuti. Så jag vet inte riktigt vad det är, nne i datorn som låter. Jag har en powermac G4 733mhz.
Grejjen är, att en dag, när jag kom hem, och hade låtit datorn stått på, så lät den jättekonstigt. Jag har, efter att jag har hört att osx mår bättre av att bli satt i vila, än att bli avstängt, gjort så i nån vecka. Nu, låter den alltså mycket högre än valigt, ett högt, lite ringande surrande ljud. Jag vet inte riktigt varifrån det kommer. Men det låter som om att det komemr från hårddisken, fläkten, eller grejjen över fläkten. Jag testade och stänga av den över natten, men när jag sätter på den igen, så låterden likadant.
Annars fungerar den utmärkt, men man får typ ont i huvudet av ljudet...
tack..

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 15:38

Står datorn på golvet?

Öppna den och se om det är damm i fläkten. Glöm inte att dra ut strömmen först bara...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 16:49

Nej den står inte på golvet, men det kan nog vara damm ändå. Jag har det inte överdrivet rent i mitt rum. Menar du att jag bara ska öppna datorn, eller ska jag skruva upp det lilla plåthöljet runt fläkten?
tack..

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 17:24

ofta så ser man det rent visuellt på fläktarna. Det kan vara svårt att få bort...

men man hittar felkällan. Efter ett tag brukar ljudet minska!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 18:01

Topz?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 18:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Topz?

IOFS ingen dum idé!

Skall nog köpa hem en massa och ha i servicerummet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 18:04

Jag såg att någon hade monterat gummibussningar eller packningar bakom fläktarna och på så sätt fått ner bullret. Papst-fläktar är förstås att rekommendera.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 22:21

Annars kan man ju köpa en burk tryckluft från Clas Ohlson och blåsa bort dammet med

I värsta fall så kan fläktarna blivit lösa så de skrapar emot. Hurvidare det går att fixa eller inte beror väl på.

Kan också vara hårddisken, det bästa vore om du öppnade datorn medans den är på och försökte lokalisera varifrån ljudet kommer.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 14:56

patrik
detlåter som om att det kommer från fläkten. Men jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det. har försökt att peta med Topz, och jag får bort en massa damm, men inte ljudet...

1
Bevaka tråden