Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket hårddisk märke är bäst?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-02 13:59

Hej, det verkar som min ibm 60 Gb disk håller på att krasha igen. Detta är den tredje på 1 år tror jag. Tänkte att jag skulle skaffa något annat märke nu. Vilket märke är bäst? Jag ska helst kunna flytta över dem till nästa G4:a...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-02 14:04

Om diskarna går sönder så lätt så kontakta IBM, så SKALL det inte vara.

Tycker kvalitén är den samma idag. det är alla ganska billiga och felprocenten är identiska!

Köp en Barracuda Seagate istället, både bra och tyst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Köp en Barracuda Seagate istället, både bra och tyst.

Håller med. Har bara haft positiva erfarenheter av Seagate. Förresten, köp inte IBM diskar eftersom de pajar betydligt oftare än andra märken.

IBM har haft väldigt mycket problem med sina diskar. Tillverkningsfel som de har erkänt i efterhand. Jag har själv haft två trasiga diskar på grund av detta. IBM ska nu sluta tillverka hårddiskar så de som är kvar säljs ut väldigt billigt. Jag skulle dock inte rekommendera dem ändå.

Seagate har blivit väldigt bra och är dessutom tysta.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-11-02 19:49

Jag har haft massor av IBM-diskar genom åren. Det har mest blivit det märket, varför vet jag inte. Har aldrig haft någon som kraschat. Men min nästa disk blir nog en Western, de håller bra kvalité och lågt pris.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Jag har haft massor av IBM-diskar genom åren. Det har mest blivit det märket, varför vet jag inte. Har aldrig haft någon som kraschat. Men min nästa disk blir nog en Western, de håller bra kvalité och lågt pris.

Men är de lika tysta som Seagaten?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Jag har haft massor av IBM-diskar genom åren. Det har mest blivit det märket, varför vet jag inte. Har aldrig haft någon som kraschat. Men min nästa disk blir nog en Western, de håller bra kvalité och lågt pris.

Men är de lika tysta som Seagaten?

Jag har en Western Digital 120GB 8Mb Cache i min Cube som står som filserver, det är inte alls högljudd, jag är mycket nöjd med den. Jag antar att det finns tystare diskar men den är absolut inte högljudd.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-02 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Jag har haft massor av IBM-diskar genom åren. Det har mest blivit det märket, varför vet jag inte. Har aldrig haft någon som kraschat. Men min nästa disk blir nog en Western, de håller bra kvalité och lågt pris.

Men är de lika tysta som Seagaten?

I en Quicksilver så gör det inget hur de låter...

[/QUOTE]I en Quicksilver så gör det inget hur de låter...

[/QB][/QUOTE]

HAHAHAHA...

Jag får direkt en vibb från filmen Alien...

"I en QS (rymden) kan ingen höra dig skrika..."

  • Medlem
  • 2002-11-03 09:46

Personligen styr jag undan från Fujitsu och Maxtor, alltid haft problem med dem efter ett tag. Har å andra sidan alltid haft tur med IBM-diskar, har 3-4 stycken som gått 24/7 i 2-3år nu utan knyst.

Det är lite religion över diskar, men eftersom de flesta har garanti idag är det mest att pröva som gäller.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-05 13:46

Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Helt perfekt för en Mac säger jag innan jag har frågat, vad det är för en mac?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-05 14:32

PM G4MP 500.

  • Medlem
  • 2002-11-05 15:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Jag köpte en sådan (fast 80GB) fungerar mycket bra. Jag blev förvånad över hur mycket snabbare datorn blev av en ny disk. Mycket tystare än orginaldisken också (har en BW G3a).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Var hittade du det?

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Var hittade du det?

Ciryon

Går bra att hitta hos
Dustin.

[ 05 November 2002, 16:21: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-05 17:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårre:
Kan man välja vilken som helst av de Seagatediskar som finns å sätta i en mac? Jag funderar på en "Seagate Barracuda ATA IV - hårddisk - 60 GB - ATA-100" som går att få för 1053kr (+95kr frakt).

Var hittade du det?

Ciryon

HÄR!
IT Butikken
Har funderat på att skaffa en Philips 19" (109S20) för 2765kr (+ 199kr frakt). Har jag rätt eller e de inte j*vligt billiga??

jo, itbutikken är billiga.

Men glöm inte att kika på www.datorbutiken.se och/eller www.komplett.se oxå. Dom har bra priser, dom med.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Digit:
Hej, det verkar som min ibm 60 Gb disk håller på att krasha igen. Detta är den tredje på 1 år tror jag. Tänkte att jag skulle skaffa något annat märke nu. Vilket märke är bäst? Jag ska helst kunna flytta över dem till nästa G4:a...

Seagate! Kan bara instämma i hyllningsropen... Men håll dig för allt i världen undan från Samsung-diskar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2002-11-11 09:39

Stoppade in en 40 Gb Seagate i min gamla iMac och den förvandlades från en visslande pina till en totalt ljudlös maskin. Har man ingen CD i den så hörs den inte alls!!!!

  • Medlem
  • 2002-11-14 17:02

Har funderat på en sån där ny Western Digital med 8mb cache istället för att köpa en Seagate Barracuda.

Är det risk att man får en väldigt högljudd disk om man köper Western disken???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Har funderat på en sån där ny Western Digital med 8mb cache istället för att köpa en Seagate Barracuda.

Är det risk att man får en väldigt högljudd disk om man köper Western disken???

Jag har exakt denna disk i min burk, ljudnivån är helt OK och 8 mb cache gör susen

  • Medlem
  • 2002-11-14 22:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Har funderat på en sån där ny Western Digital med 8mb cache istället för att köpa en Seagate Barracuda.

Är det risk att man får en väldigt högljudd disk om man köper Western disken???

Jag har exakt denna disk i min burk, ljudnivån är helt OK och 8 mb cache gör susen

Är den tystare än orginaldisken som sittter i???
Vill inte att den ska väsnas mer än vad min nuvarande gör...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 22:47

Seagate Barracuda. Tyst å stabil.

1
Bevaka tråden