Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större HD till gammal iMac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man sätta in vilken IDE-hårddisk som helst i en gammal Bondiblue 233MHz revB iMac? Behöver en större än den 4GB som sitter i.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 08:39

Det ska gå bra. Du bör dock nöja dig med en 5400rpm-disk pga iMacens dåliga kylning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-12-13 09:42

Det går bra, jag har satt in en på 40gb, passade samtidigt på att uppgradera till en G3 500MHz med firewire fron Sonnet. Det blev en ruggig prestanda på den även i OSX. Jag är helnöjd.

Däremot behöver man partitionera hd´n till en del på max 7,9Gb för att kunna installera OSX (och även en del andra program). det tipset fick jag här på 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 13:38

På tal om iMac:ar, kan man klocka processorn på en gammal iMac rev. B till typ 300 eller nåt.

det här verkar ju inte för svårt...

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/imace1.html

men jag vet inte om jag skulle våga...

Jag funderar också på att byta hårddisk på min iMac 500mHz. Var finns hårddisken på iMac:en och går det att stoppa in vilken håddisk somm helst bara den är av ide sort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Larsson:
Jag funderar också på att byta hårddisk på min iMac 500mHz. Var finns hårddisken på iMac:en och går det att stoppa in vilken håddisk somm helst bara den är av ide sort.

Använd sökfunktionen på detta forum. Finns ganska många trådar om just detta ämne. Kort svar är att ja det går.

[ 17 December 2002, 09:15: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-20 01:38

Vissa äldre maskiner klarade inte mer än ATA66, då går inte tex ATA100. Idag säljs inga nya ATA66.
Fast det var nog PPC inte G3-or.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: R.Kroc:
Vissa äldre maskiner klarade inte mer än ATA66, då går inte tex ATA100. Idag säljs inga nya ATA66.
Fast det var nog PPC inte G3-or.

ATA100 funkar ändå. Det använder då endast en del av sin kapacitet.

Vissa äldre maskiner klarade inte mer än ATA66, då går inte tex ATA100. Idag säljs inga nya ATA66.
Fast det var nog PPC inte G3-or.[/qb][/QUOTE][/QB][/QUOTE]

1
Bevaka tråden