Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt ljud....

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Och, andra gången detta händer mig nu på 1 månad ungefär.
PowerMacen sätts i vila, när den seda ska kicka igång hårddisken igen så börjar hårdisken bara att klicka med otroiligt störande ljud. Och det låter inte bra för hårddisken heller.

Så, vad göra?Kräva ny HD från den ÅF man köpt den vid?(AppleCare finns, hyr den via "hem-pc"-avtal)

Det låter farligt, som en mekaniskt fel.
Försök att få den utbytt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 18:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
vad göra?Kräva ny HD från den ÅF man köpt den vid?(AppleCare finns, hyr den via "hem-pc"-avtal)

Antagligen så är det din hårddisk som har ballat ur... Testa att instalera om systemet innan så att du vet att inget strular på den fronten. Fast jag skulle nog inte tro det.

Ok. Jag öppnade burken, ryckte ur IDE-sladden, stoppade i den igen. Och nu har den startat. Men med tanke på att det här är andra ggn på 1 månad det händer tror jag ändå på maskinfel. Måste ju gå att få byta den?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 13:50

Oj, oj, om det är en IBM Deathstar, så kommer den antagligen att krascha. Har för mig att klickandet är tecken på en kraschande deathstar.

Det är bara till att få den utbytt av IBM

Sök lite på nätet, finns hur mycket som helst om problem med IBM´s hårddiskar.

Testa FWB´s verktyg, kan läsa av hårdiskens S.M.A.R.T - en sorts självdiagnostik som är inbyggd i nyare hårddiskar :

FWB Smart Toolkit

Mer info

"With S.M.A.R.T. built-in, hard drives incorporate a suite of advanced diagnostics that monitor the internal operations of a drive. FWB SMART Toolkit™ uses this to monitor the internal performance of the motors, media, heads, and the overall reliability of the drive."

[ 13 December 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 13:57

KÖR BACKUP!

Byt disk snabbt! Den håller på att dö. Stäng helst inte av den eller starta om innan du fått över allt på en annan disk.

Citat:

quote:Byt disk snabbt! Den håller på att dö.

Jag instämmer. Click-of-death är inge bra alls.

Faktum är - att ett klick då och då inte behöver betyda något, IBM diskar använder sig av ett skrivhuvud som om det blir konfyst ( för att data på disken inte är där den tror det borde vara ) eller att läshuvudet kommer ur sync resettas skrivhuvudets position och detta får disken att klicka ljudligt. Click of death är ett ofta ( läs fler gånger dagligen ) återkommande klickande, ofta rytmiskt.

/ d

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 14:26

När det finns AppleCare så ring Apple och felanmäl så skickas den till Lan-Master. Gör backup innan för den hårddisken kommer att kasseras. Var noga med att ange klickljuden i felbeskrivningen...

  • Avstängd
  • 2002-12-13 20:09

"IBM Click of Death" ett uttryck jag hört både tio och tjugo gånger under de senaste åren... usch... brrr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 21:09

Mina IBM-hårddiskar klickar så där ibland. Det är helt normalt.

  • Medlem
  • 2002-12-13 21:12

Jag har en IBM-disk i min PC, som vid valda tidpunkter under två års ti ger ifrån sig ett skrapande, pip och klick. Låter verkligen inte roligt. Jag tror däremot inte att den håller på att dö, utan det verkar bara vara ett hyss som den håller på med, precis som Dan JR sa.

När man lågnivåformaterar disken låter den som ett tröskverk, men jag har aldrig förlorat en byte pga av fel (inte pga av diskfel iaf).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 21:21

Om du har möjlighet att montera hårddisken i en pc kan du testa den med IBMs eget verktyg Drive Fitness Test. Installerare finns både för Windows och Linux.

[ 13 December 2002, 21:22: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

60-giggaren i min Cube (Maxtor, Apple BTO) brukar "haka upp sig" så där ibland. Den klickar och för oväsen. Det låter som om den inte hittar skivan, och försöker om och om igen. Detta sker ibland efter vila, och ibland vid uppstart. Under tiden ger Cuben ifrån sig ett pipande läte med jämna mellanrum (var 20:e sekund kanske?). Detta beteende kommer och går - för tillfället var det länge sen. Jag har för det mesta aktuella backups, och två års garanti kvar, så hittils har jag inte brytt mig om att åtgärda problemet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 21:24

Jag har två IBM Travelstar och en Fujitsu-hd till min bärbara burk. Alla tre fungerar dag ut och dag in utan problem.

[ 13 December 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 21:48

Som jag uppfattar det så är det ju aldrog fel att köra en backup.

Det räcker med något klick sen kan de tvärdö. Har upplevt det för ofta. Men visst kan en disk väsnas normalt med, fast det är mer metalliskt då den håller på att dö.

Det är alltid bättre att vara försiktig än få en disk som dör och arbete går förlorat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 23:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Som jag uppfattar det så är det ju aldrog fel att köra en backup.

Det räcker med något klick sen kan de tvärdö. Har upplevt det för ofta. Men visst kan en disk väsnas normalt med, fast det är mer metalliskt då den håller på att dö.

Det är alltid bättre att vara försiktig än få en disk som dör och arbete går förlorat.

Det där är fel resonerat, tycker jag. har man nånting viktigt i datorn överhuvudtaget är backup ALLTID att rekommendera oavsett hur ny/gammal disk eller nåt annat man har. Man kan aldrig säkerthetskopiera i onödan! Så ni som slarvar: -Shapa till er och börja backa ned, IDAG! Man vet aldrig vad som händer i morgon.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 23:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Man kan aldrig säkerthetskopiera i onödan! Så ni som slarvar: -Shapa till er och börja backa ned, IDAG! Man vet aldrig vad som händer i morgon.

Instämmer.

Borde kanske varit tydligare!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 23:48

Har ett flertal gånger hört folk beskriva ljudet från "Click of death" som en snabbt studsande pingisboll och jag är böjd att hålla med. För övrigt är det inte bara IBM diskar som drabbas.

1
Bevaka tråden