Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bildkvalité på nya iMac vid DVD spelning?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte en sak i helgen. Tittade då på nya iMac 17". På den spelades "Lord of the rings". Såg då att hela bilden var grynig. Inte alls så skarp som hemma på DVD spelaren.

När jag kom hem idag så testade jag att spela en DVD på min 15" iMac och visst uppträder samma grynighet här med.

Vad an detta?
Hinner inte skärmen med? Är skärmen av sämre kvalité?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 18:05

Lord of the Rings fungerar dåligt i de flesta dator-dvdspelare. Varför vet jag inte. Prova en annan film så ser du att bildkvalitén är utmärkt på en iMac.

Jag har även på 17" imacen provat Lara Croft. Och på min egen Star Wars E1. Båda är gryniga. Star Wars lite mindre men det finns där.

Orkar inte grafikortet med eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 19:11

Jag fick bra kvalité på bilden i min Cube med CTR skärm.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-18 22:34

Hmmm....

Jag ahr bara upplevt det då jag ställt in den så den skulle täcka hela skärmen. Då har jag för mig att den ställer om upplösningen vilket gör filmen grynig....

Annars är den skarpare än någon annan skärm...

Precis, när man kör i fullskärmsläge.

Jag har inte testat att titta på den i ett fönster.
Men borde inte DVD spelar programmet hantera att blåsa upp den i fullskärm och anpassa bildstorlken rätt?

  • Medlem
  • 2002-08-24 10:09

Ja hur blir det då man spelar spel på en Widescreen??

Om spelet klarar av upplösningen 1440x900 så är det inga problem, om inte måste du köra i någon interpolerad upplösning vilket pågrund av lcd teknikens begränsningar ser sämre ut.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-25 01:52

Skumt det där med DVD-filmen... Körde DVD-filmer på min gamla PowerBook Ti 500 och det var strålande kvalité på den... mycket skarpare än vad jag får på TV:n, och det e inte för att jag får taskig bild på TV:n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-26 23:01

En TFT-skärm är FÖR skarp!
Det är därför..

  • Oregistrerad
  • 2002-08-31 10:46

Jag får bra kvalite på min Apple Studio Display när jag kollar på Sagan Om Ringen.

Jag läste i något forum att det var jätte dålig dvd playback på den nya iMacen men att det kunde bero på DVD spelaren och inte skärmen.

Hej !

tänk på att en TV har mycket sämre upplösning än din dator ( 625 linjer i teorin ).

Om du använder apples dvd spelare kan du om jag inte minns fel välja att visa i originalformat, då blir den lika stor "upplösningsmässigt" som på din TV, då ser du inte längre de digitala artefakterna som du gör om du kör i fullskärmsläge, men då blir ju dvd fönstret jättelitet...

Som sagt... datorn är lite för bra för dvd formatet !!

Lösning :

Titta i originalformat
Flytta längre från datorn

/ Daniel

1
Bevaka tråden