Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cable select

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska sätta in en hårdisk ifrån min gamla g4 in i min nya dual 867 och nu undrar jag vad är cable select för någonting och hur ställer man in cable select, tacksam för svar.

rollog

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rolloq:
Jag ska sätta in en hårdisk ifrån min gamla g4 in i min nya dual 867 och nu undrar jag vad är cable select för någonting och hur ställer man in cable select, tacksam för svar.

rollog

Cable select är när din IDE-sladd avgör om disken blir Master eller Slave. Den kontakt som sitter i den HDD som sitter i nu är antagligen den som är Master-delen av sladden, och den andra kontakten på samma sladd blir således Slave. Hur du ställer in det, kolla på baksidan ac hårddisken, där bör det(?) finns s.k "Jumpers" som man kan flytta på, det finns också(?) föklarat var de ska sitta för att det skall bli Cable Select, annars kan du ju sätta den som Slave själv, så blir det inte så krångligt

Har satt jumparna på cabel select och den inte upp på skriv bordet i alla fall

rolloq

Fel av mig. Trots att jag har satt jumparna på cable select så visar sig inte hårdisken på skrivbordet.

rolloq

Testa att sätta den på "Slave" direkt istället, jag förstår inte skillnaden faktiskt, du får samma effekt, men lättare att sätta den på Cable Select ibland....Men jag föredrar "Slave"

Har för mig att Apple rekommenderar att köra på Master resp. Slave, och inte köra med Cable select.

[ 28 September 2002, 02:03: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Nu har jag satt jumprarna både på cable select och slave och hårdisken syns fortfarande inte på skrivbordet, jag köpte hårdisken för två sen det är en ide ata 7200 jag börjar och misstänka att hårdisken har en buss på 33 och därför inte fungerar.

rolloq

Strunta i cable select, som sagt.
Kör med endast Slave, och testa om det fungerar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-28 18:47

Hold it!

Om du ska koppla den nya disken som Slave, så se till att din gamla disk är kopplad som Master. Om du har en CS och en Slave lär du få problem.
Disken som systemet startar från skall alltså vara byglad som Master och den disken du ska stoppa i nu som Slave.

För säkerhets skull säger jag bara att du inte kan bygla _både_ som slave och CS. Det finns alltså 3 val: Master, Slave eller Cable Select.

Antingen väljer man att bygla _båda_ diskarna som Cable Select och låta sladden avgöra (osäkert), eller så väljer man själv genom att bygla den ena disken som Master (lämpligen system-disken) och den andra till Slave (lämpligen den gamla disken).

Nu har jag testat både slave och cs hårdisken syns fortfarande inte skrivbordet det är nog så att den gamla hårdisken inte är kompatibel med dual 867 får köpa en ny hårdisk. Tack för svaren.

rolloq

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-30 02:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rolloq:
Nu har jag testat både slave och cs hårdisken syns fortfarande inte skrivbordet det är nog så att den gamla hårdisken inte är kompatibel med dual 867 får köpa en ny hårdisk. Tack för svaren.

rolloq

Det tycker jag låter konstigt... Är det en vanlig ide disk så ska det ju fungera. Har du möjligher att testa disken i någon annan maskin?
Vilken ide version der är på disken ska inte spela någon roll. Kontrollern ska anpassa sig efter den långsammaste disken som finns i ide kedjan.

/arvid

Använd Apples eget skivverktyg och kolla att den dyker upp där gör den det måste du formatera om den för att den skall dyka upp på skrivbordet och dyker den inte upp i skivverktyg så är antingen kabeln paj alt hårddisken

Testade den gamla hårdisken i min gamla g4 "yikes"
där den fungerade alldeles utmärkt antar att busshastigheten är för låg hårdisken buss är antagligen för låg och dual 867 kräver antingen 66 eller 100 i busshastighet.

rolloq

1
Bevaka tråden