Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotta en blådåre?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-17 13:06

Försökte råda en bekant om han ska uppradera sin blådåre G3/300. Bla ska 10.2 installeras på den. Minne är OK han har 300-500 Mb RAM.

Han var nog inne på processoruppgradering men jag är inte lika säker på det. Såg hos APple att 10.2 inte stödjer processoruppgraderade Macar. Det var nåt nytt för mig.

Han spelar en del spel och frågan är om tex Warcraft III skulle funka på en blådåre 300 med tex ATI Radeon 7000/PCI. Någon som har erfqaremhet av den kombinationen?

Har läst nånstans att det är strul att hänga på en hårddisk till i första generationen blådårar. Nån som kan utveckla detta? Tänkte annars kasta in en 40 Gb IDE-disk till i blådåren.

Jag har letat förtvivlat efter något lite äldre Nvidia-kort men det verkar inte gå att hitta. Tänkte att ett GForce 3 hade varit perfekt men har NVidia slutat kränga dom helt?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 13:16

Rent generellt så är jag skeptisk till att uppgradera den modellen. går moderkortet så är det ju bortkasstade pengar.

Jag rådde en kompis med en blåvit att spara till en ny mac. han köper snart en eMac. För det är ju dumt att slänga bort en massa pengar på en dator som kanske bara har ett år kvar eller så...

Jag har en blåvit G3/350. Den är första generationen och har alltså problemet med den "buggiga" IDE-kontrollern (svengelska). Det funkar att hänga på ytterligare 1 disk men jag rek. det inte. Med stor sannolikhet så drabbas man av nån form av läs/skriv-fel. Jag köpte därför ett PCI IDE-kort. MHA det kan jag ha 3 diskar i burken.

Jag har satt i 4x256MB och det är guld värt i X kan jag lova.

Jag har dessutom satt i ett ATI Radeon 7000 Mac Edition. Det var väl så där. Till saken hör att jag inte spelar spel. Så kortet kan säkert vara bra för spelare men för mig var det ingen kanoninvestering. 2d-grafiken blev sisådär 20-25% snabbare.

Summa summarum så har mina uppgraderingar förlängt livslängden på burken en hel del. Att sätta i ett nytt processorkort har inte lockat mig. Tveksam till att det är värt pengarna.

Nu ska jag dock pensionera burken, som jag har som jobbdator, och köpa en ny. Förmodligen blir det en Dual 867.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-18 11:35
Citat:

quote: Jag har en blåvit G3/350. Den är första generationen och har alltså problemet med den "buggiga" IDE-kontrollern (svengelska). Det funkar att hänga på ytterligare 1 disk men jag rek. det inte. Med stor sannolikhet så drabbas man av nån form av läs/skriv-fel. Jag köpte därför ett PCI IDE-kort. MHA det kan jag ha 3 diskar i burken.

Vad satte du i för IDE-kort, pris?, leverantör?

Det lutar åt Radeon 7000 PCI, men en hårddisk till skulle behövas. Mer minne kan nog ordnas också.

Men att det skulle vara stört omöjligt att få tag i något äldr Nvidia-kort var en nyhet för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 13:59

Jag har en blåvit G3 300 Rev A och den har funkar bra. Man jag är sur på Apple som skeppade en dator med defekt IDE-styrkort! Hur fasen kan det komma sig att en sådan sak inte kan repareras på garantin? Dumma Apple!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 10:22

Inte så mycket till hottning men jag har byglat om min Blåvita G3 300 till 350. Funkar bra.

Har också rev A, satsade friskt ett tag och körde med dubbla diskar. Det funkade bra ett tag. Sedan funkade det inte alls... Så köpe ett extra kort om du vil ha fler diskar.

Nu blir burken server/backup-enhet och får ge plats åt en Dual 1 Ghz. Men den har ändå funkat bra i tre år och det får väl sägas vara OK.

Jag sitter också med en B&W 350 rev A . Har tyvärr testat med dubbla diskar med totalkrasch.

Men hur är det egentligen med att byta den enda disken till en större. Funkar det eller inte? Vissa säger att det funkar, medan andra påstår att det inte går att byta disc överhuvudtaget. Nån som sitter med förstahandsinfo?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-19 13:13

Det måste ju gå att byta disk, kan aldrig tänka mig att det inte ska funka. Men det blir ju lite jobbigare att flytta filerna från den gamla disken till den nya...det får väl bli till att låna extern brännare och bränna av alla dokument.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 13:33

Jag har satt in 30 Gb från IBM och det funkar hur bra som helst. Den gamla gav jag bort eftersom den inte gick att använda...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hankpank:
Jag sitter också med en B&W 350 rev A . Har tyvärr testat med dubbla diskar med totalkrasch.

Men hur är det egentligen med att byta den enda disken till en större. Funkar det eller inte? Vissa säger att det funkar, medan andra påstår att det inte går att byta disc överhuvudtaget. Nån som sitter med förstahandsinfo?

Vad jag läst på xlr8yourmac.com så har vissa fått problem med korrupt data, även när de bara bytt ut original-disken mot en större ATA-100 disk. Det verkar variera lite mellan olika diskar/modeller, men för att undvika problem rekommenderas inte ATA-100 diskar överhuvudtaget i B&W rev A på den interna ATA-kontrollern. Köp ett ATA PCI-kort för att undvika problem m.a.o.
Men som sagt, det kan funka ändå

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hankpank:
Jag sitter också med en B&W 350 rev A . Har tyvärr testat med dubbla diskar med totalkrasch.

Hade du satt extradisken till "slave" samt fixat så att jumpersettingarna var rätt placerade... varierar lite mellan olika fabrikat. IBM har för sina diskar en sida som nogrant beskriver hur man går tillväga med deras diskar. Jag körde tidigare en Sawtooth 350MHz och det gick som en dröm. Felaktigt placerad jumpers kan resultera i att man t.ex får ut avsevärt mindre diskutrymme efter formateringen. Det är 2 små plastpluppar som man byglar med (på IBM-diskar).

Olle

[ 19 Augusti 2002, 22:25: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jo jag jumprade rätt när jag testade två diskar, men det gick åt h..e i 180 ändå. Det fick bli en extern fw-disk istället.

Men nu skulle jag, inför Jaguar, vilja byta den interna till en större, men inte ens det verkar vara en säker manöver med en B&W rev A.

Inte klokt att man kan släppa en dator som man inte (säkert) kan byta disk i.

...men annars har den funkat bra.

Lustigt. Nu målar jag väl fan på väggen, men jag har aldrig haft några som helst problem med min gamla 300 b/w trots att jag kört en hel uppsjö med konstiga diskar i den. Just nu har jag en 6G (maxtor tror jag) och en 20G Fujitsu. Rullar på som tåget... Minnesuppgradering verkar den inte heller må dåligt av, just nu 576M.

Det är inte alla B&W som är struliga med diskar, bara produktionen från de första månaderna. Har du fäste för en extra-hd ovanpå original-hdn är det inte en rev A, men om fästet sitter bredvid så är det.

Kollade just hur den såg ut inuti - inget fäste ovanför och HD:na sitter bredvid varandra. Det kanske är ett onsdagsexemplar jag fått?

  • Medlem
  • 2002-08-20 01:17

Det väsentliga är IDE-kontrollern ("bakom" PCI-slottarna) har den tilläggs revisionen -402 bör du vara ok annars påverkas du förmodligen av problemet.

Uh, var någonstans?

1
Bevaka tråden