Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4/1000 dual vs G4/1000 dual???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-15 17:29

Nu kommer väl gamla G4/1000 dual att rasa i pris när det kommer nya modeller. Såg något pris som var 8000 ex moms lägre än i förrgår. Jag har nästan alltid tidigare gjort så att jag köpt en av dom tidigare värstingmodellerna när det kommit nya.

Men nu är ju frågan hur mycket gör egentligen dessa ddr minnen och snabbare bussar + grafikkort på hastigheten i jämförelse mellan dom båda burkarna?
Man får likadan processor!
Samma storlek på HD
dvd/cdrw brännare i båda
64MB GeForce4 MX i gamla och 64MB Radeon9000 i nya.
512 ram i gamla och 256 i nya.
skillnaden är typen av ram och systembussen som ökar något.

Gör man ett dumt köpt om man köper gamla G4/1000 dual för någon/några tusenlappar mindre än den nya?
Är hastighets-skillnaden så stor på grund av minnen och buss att det är värt pengarna?

Martin

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-15 18:24

Det sorgliga är att Power PC tar 600:- (ex. moms) mer för den gamla än för den nya.

Visserligen 256 MB mer minne, men vaf*n!

Se MacWorlds MacBarometer (eftersom macbarometern.com inte är det minsta uppdaterad)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-15 18:36

Kolla här så kanske du inte tvekar att göra som du brukar:

http://www.barefeats.com/pmddr.html

  • Oregistrerad
  • 2002-08-15 20:42

Jo jag såg också att dom tog mer för den gamla än för den nya. Men å andra sidan har dom sänkt den nästan 7000:- sedan dom ny modellerna kom. Det innebär väl troligen att den kommer att sjunka mer, tror jag?! Den kommer väl troligen att hamna något under den nya när den nya finns riktigt att få, inte bara förbeställa.

[ 15 Augusti 2002, 20:43: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Som hgu också påpekade med hans länk: Enligt prestandatester på nätet är det inga hastighetsskillnader mellan de två, tyvärr. Jag skulle köpa den utgående modellen och spara några tusenlappar.

[ 15 Augusti 2002, 22:04: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 23:48

Precis, prestandamässigt är den äldre likvärdig. Dock har du 4st HD platser i den nya maskinen samt 2 st 5.25" platser. Gave some, take some…

Den enda riktigt trevliga maskinen av nykomlingarna är minstingen… Helt klart ett uppsving mot tidigare ingångsmodellen.

*applåder* det där var verkligen en spännande och kraftig uppgradering Apple. Precis vad alla professionella powerusers behöver, NOT.

Se nu till och sparka Motorola i rö..n, ingen människa som är beroende av hastighet vill snart köpa en Mac.

*stön*, vad uselt.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-16 00:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Det sorgliga är att Power PC tar 600:- (ex. moms) mer för den gamla än för den nya.

Visserligen 256 MB mer minne, men vaf*n!

Se MacWorlds MacBarometer (eftersom macbarometern.com inte är det minsta uppdaterad)

Tack, pojkar!
Det är en liten miss med priset på den burken.
Jag märkte det själv inte förrän efter ert påpekande.
Det rättas till nu så den kostar 1.200:- mindre än den nya. Ex moms.

Sen kan man ju undra om det inte var något överdrivet att kalla det sorgligt iofs. OM det skulle skilja 600:- upp, och 256MB upp, så är det ju ganska precis vad det är värt. Sen går den att få omgående. Det går inte med en nya och det är oerhört viktigt för en del.

Men tack för hjälpen, som sagt!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-16 21:44

Vad är begpriset på en G4/1000 dual, det borde väl vara det vettigaste köpet? Det vill säga om man får tag på någon...

1
Bevaka tråden