Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC100 eller PC133 i Cube?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 09:27

I min prisjakt på minnen till min Cube har jag märkt att de minnen som är rekommenderade till Cuben (PC100) är dyrare än de snabbare PC133. Kan man stoppa i PC133-minnen även om man inte utnyttjar farten i minnet (bandbredden?) till fullo?

Jadå, PC133 fungerar i din Cube.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 10:10

Ja, det kan du!

Citat:

quote:I ordered PC-100 SDRAM memory for my Beige G3. The ram module I received, says it is PC-133 SDRAM. Why didn´t I get the PC-100 SDRAM I ordered?
Intel developed the PC-XXX standard to be backwards compatible. The specifications of the memory require that memory be of the same design from PC66 through PC150. The computer memory specifications, indicate that the memory must be of a minimum speed. So, any memory that exceeds that speed, will work.

How can a RAM module be both CL2 and CL3?
SDRAM modules utilize a small programming chip called the Serial Presence Detect (SPD). This chip tells the computer what it is, and how it should be used. It has Primary, Secondary, and Tertiary programming for CLx settings. In most cases, PC133 memory will be set to run as CL3 at PC133 speed, CL2, at PC100, and CL3 at PC100. If the computer is capable of PC133 speeds, it will use the Primary programming, CL3. If the computer is only capable of PC100, it will use the Secondary programming, CL2. If that is not possible, it will use the Tertiary setting of PC100 CL3.
Källa: OWC

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 12:55

Det kan dock bli så att du INTE kan använda både PC100 och PC133 samtidigt.

Precis. Men i mitt fall fungerar det alldeles utmärkt. Har en PC133 och två PC100. Men som sagt det kan variera från minne till minne.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 13:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
Det kan dock bli så att du INTE kan använda både PC100 och PC133 samtidigt.

Jaså? Det låter ju lite läskigt. Jag har redan 320 Mb i PC100 och tänkte utnyttja den sista platsen. Är det bara ibland som det inte går att blanda?

Det talas också om 2-2-2 eller 3-2-2 när det gäller minnen. Vad avser detta, och vad bör man veta? CL2 och CL3 är ytterligare något annat som man tydligen ska hålla reda på.

Sekvencia har 512Mb PC133 för knappt 900 inkl moms, vilket är det billigaste jag hittat, men de säljer inte på öppet köp, så jag kan inte ta hem och testa. Gillar inte bytesrätt...

  • Avstängd
  • 2002-09-26 13:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
Det kan dock bli så att du INTE kan använda både PC100 och PC133 samtidigt.

Jaså? Det låter ju lite läskigt. Jag har redan 320 Mb i PC100 och tänkte utnyttja den sista platsen. Är det bara ibland som det inte går att blanda?

Det talas också om 2-2-2 eller 3-2-2 när det gäller minnen. Vad avser detta, och vad bör man veta? CL2 och CL3 är ytterligare något annat som man tydligen ska hålla reda på.

Sekvencia har 512Mb PC133 för knappt 900 inkl moms, vilket är det billigaste jag hittat, men de säljer inte på öppet köp, så jag kan inte ta hem och testa. Gillar inte bytesrätt...

Oroa dig inte för CAS 2-2-2 och 3-2-2. Macar brukar inte vara (eller rättare sagt ÄR inte) aggresiva i sina minnestimingsinställningar (nåt PC-folk är väldigt kåta på ibland

Åhåå CAS2 2-2-2 på 150FSB hååhåå...) och kör således på det "slöaste" CL3 (3-2-2).

Minnen brukar inte strula, okey köper du biligaste skitmärket från nån bunker i Kuala Lumpur så

Känner du dig osäker, köp ett märkesminne, dvs "någorlunda" välkänt märke, typ Hyndai, Samsung, Apacer, osv...

Kör med 1x Apple orginal 64Mb och 1x Noname 256Mb i min iGnu DV och det har aldrig vart några problem)

Good luck

kolla denna länken för billigare minne, tack för tipset till Xplane !!!

http://www.netvaruhuset.com/cpu.html

kolla under
168-pin 133 Mhz
OEM minne 512 mb för under 600 kr inkl. moms...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 18:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
...Det talas också om 2-2-2 eller 3-2-2 när det gäller minnen. Vad avser detta, och vad bör man veta? CL2 och CL3 är ytterligare något annat som man tydligen ska hålla reda på....

Läs mer om CL2 och CL3 (skrivet av DimmCheck´s upphovsman, Glenn Anderson)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Goka:
...Det talas också om 2-2-2 eller 3-2-2 när det gäller minnen. Vad avser detta, och vad bör man veta? CL2 och CL3 är ytterligare något annat som man tydligen ska hålla reda på....

Läs mer om CL2 och CL3 (skrivet av DimmCheck´s upphovsman, Glenn Anderson)

Glenn är mannen!
Han är pappa till EIMS (en av dom absolut bästa mailservrarna) och HiDef, som användes vid skapandet av Sagan om Ringen.

Läs mer om HiDef på ZDNet http://www8.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2833554,00.html

[ 26 September 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

1
Bevaka tråden