Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelen går mycket trögt på min iMac G4 800MHz!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en iMac G4 800MHz för ett tag sedan och är störtnöjd med maskinen.

Jag vet ju att Apple medvetet strypt grafikprestandan genom att låta GeForce2MX-kortet jobba i endast AGP 2X, istället för 4X. Urkorkat att dom gjort på det viset.

Men jag fick ändå lite lust att prova några spel på maskinen och la in "Medal of Honor" samt "Soldier of Fortune II". Men till min förvåning gick båda spelen skittrögt! Det hackar i 640x480 så det knappt är spelbart! Jag visste ju att iMacen inte var någon spelmaskin, men ändå...

Bör tilläggas att jag har 256MB i ram, vilket kanske är lite för lite. Kanske Jaguar äter upp allt minne?

Hur som helst ska jag köpa en 512Mb-modul och stoppa in, så jag totalt får 768MB i ram. Tror ni att det blir en rejäl prestandaförbättring i spelen med mera ram? Eller är det helt kört pga av grafikkortet?

Är det någon annan som har lite spelerfarenheter av en iMac G4 800MHz? Det skulle vara intressant att höra från andra hur spelen flyter på era iMac G4:or.

  • Medlem
  • 2002-11-01 07:29

Testa med mer minne. Det är det absolut enklaste och billigaste sättet att snabba upp din dator.

Har bara testat MOA på en 800 MHz iMac G4 med 768 i RAM...och det flöt på alldeles förträffligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har bara testat MOA på en 800 MHz iMac G4 med 768 i RAM...och det flöt på alldeles förträffligt.

Oj! Det var precis vad jag ville höra hehe... så mera ram ger en så dramtiskt skillnad alltså. Hoppas SOF2 mår lika bra av 768MB i ram.

Åtminstone 512 mb bör man ha i en maskin för att Jaguaren ska slippa cache:a så mycket. Sen ska det ju vara lite till programmen och spelen. Så enligt mig så bör man slå till på 1 Gb minne i en ny maskin

Åtminstone 512 mb bör man ha i en maskin för att Jaguaren ska slippa cache:a så mycket. Sen ska det ju vara lite till programmen och spelen. Så enligt mig så bör man slå till på 1 Gb minne i en ny maskin

Åtminstone 512 mb bör man ha i en maskin för att Jaguaren ska slippa cache:a så mycket. Sen ska det ju vara lite till programmen och spelen. Så enligt mig så bör man slå till på 1 Gb minne i en ny maskin

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har bara testat MOA på en 800 MHz iMac G4 med 768 i RAM...och det flöt på alldeles förträffligt.

Oj! Det var precis vad jag ville höra hehe... så mera ram ger en så dramtiskt skillnad alltså. Hoppas SOF2 mår lika bra av 768MB i ram.

Packa upp den till det din iMac kan ta när du ändå är i farten. 1Gig, var det va?

Good luck

/G

ooops, sorry för dubbel posterna ovanför... 99mac slutade svara och jag tryckte visst fler gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 16:32

Men ta bort dem då.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Har bara testat MOA på en 800 MHz iMac G4 med 768 i RAM...och det flöt på alldeles förträffligt.

Oj! Det var precis vad jag ville höra hehe... så mera ram ger en så dramtiskt skillnad alltså. Hoppas SOF2 mår lika bra av 768MB i ram.

Packa upp den till det din iMac kan ta när du ändå är i farten. 1Gig, var det va?

Good luck

/G

Hehe, jo nya iMacen klarar max 1 gig i ram MEN så här ligger det till.

Det finns två stycken ramminnesplatser i burken, den ena platsen är en vanlig 168-pinnars plats men minnet som sitter där är monterat i fabriken. Så vill jag byta minnet på den platsen måste jag skruva isär hela maskinen, och då ryker samtidigt min garanti. Det sitter redan en 256MB-modul på den platsen som är fabriksmonterad.

Sedan finns det en till plats som är tänkt att "vanligt folk" ska kunna stoppa in mera minne i. Då tar man bara bort bottenplatten och trycker i det nya minnet. Så det jag ska göra är att köpa en 512MB-modul och sätta i den platsen, så jag totalt får 768MB.

Grrrrrrr.
Hatar det där.

Sorry då.

/G

1
Bevaka tråden