Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilket grafikkort?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle någon vänlig själ vilja orientera mig i grafikkortsjunglen?
Jag har sedan en vecka tillbaka en g4/400. I den sitter ett AGPx2 kort som just ruttnade på tillvaron och så att säga avslutade sig själv. Aldeles innan den dog roade den sig med att ändra vitbalansering (eller vad det heter) en så där 3-4 gånger i sekunden.

Vad ska jag skaffa i stället?
vad är prisvärt?

david

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 13:46

Om du inte har en skärm som kräver Apples speciella ADC-kontakt (både skärm och USB i samma sladd, används till deras platta skärmar) räcker det väl bra med t ex ett vanligt GeForce2MX. För jag antar att du inte ska spela Quake och Unreal på datorn?

Jag tror till och med att det finns några PC-GeForce2MX-kort som "flashats" till Mac-kompatiblitet till salu här på 99mac.

Om du har ADC-kontakt på din skärm är det lite knöligare, eftersom det just nu inte finns några sådana kort till salu från återföräljare, och de som finns begagnat går åt rätt snabbt.

Det man framförallt verkar betala för hos nya kort är förbättrad 3D-prestanda, medan 2D-dito verkar ha nått sitt tak.

Se dock till att du inte köper t ex ett RagePro 128, eftersom du säkert vill njuta av Quartz Extreme i OS X 10.2, vilket kräver minst 32 Mb i minne på videokortet.

Nej! Jag kör inte med apple-skärm och behöver inte tänka på ADC-grejset.

Citat:

quote: Se dock till att du inte köper t ex ett RagePro 128, eftersom du säkert vill njuta av Quartz Extreme i OS X 10.2, vilket kräver minst 32 Mb i minne på videokortet.

OK. Jag vill GÄRNA njuta av "Quartz >Extreme i OS X 10.2". Vilka kort återstår då? Och vad får man ge för dylika?

david

[ 23 September 2002, 14:01: Meddelandet ändrat av: David Slättne ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-23 14:06

Sätt in en anons här under köpes vetja. Och kika lite under säljes. Tror inte det finns något där nu, men det kommer säkert.

/arvid

Citat:

quote: Sätt in en anons här under köpes vetja. Och kika lite under säljes. Tror inte det finns något där nu, men det kommer säkert.

Det har jag iofs gjort. Men jag känner att jag måste utbilda mig en smula innan jag kan värdera de erbjudanden som dyker upp. Därav denna tråd!
david

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-23 17:51

Oki.
De GPUer, Graphic Processing Unit, som jag skuller rekomendera är

ATI
Radeon 7000 - gamalt mellankort (pci)
Radeon 7500 - gamalt mellankort
Radeon 9000 - mellankort
Radeon 8500 - fd värstingkort
Radeon 9700 - blivande/nuvarande värstingkort

nvidia
GeForce4 Ti <- nuvarande värstingkort
GeForce4 MX <- nuvarande mellankort
GeForce3 <- äldre kort i övre mellanklassen
GeForce2 MX <- gamalt mellankort
GeForce2 GTS <- gamalt värstingkort

Om du vill ha Quartz Extreme så vill du ha ett kort med minst 32MB VRAM, som Goka sa. Tja... AGP vill man ju ha...
Ett tips kan ju vara att kika hos nån mac-leverantör på vad priserna ligger hos dom. Det kan ju ge en bild av hur mycket pengar du vill spendera på ett begagnat kort... macoteket
Adept
Connection
Datorhandel
inWarehouse
macdata
Macforum
Maconline
Mactun
PowerPC
Redagruppen
Sekvencia
Technimac
Trifolium data
Finns säkert fler, men det är alla jag kommer på just nu...

/arvid

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-09-23 18:24

Geforce 2 GTs finns ju inte till mac

är det något av de korten Arvid nämnde som inte funkar med en AGPx2 mac?

GeForce 4MX & Ti fungerar inte med AGPx2 utan kräver AGPx4.

[ 23 September 2002, 18:49: Meddelandet ändrat av: Olesen ]

  • Medlem
  • London
  • 2002-09-27 00:13

Så jag kan inte köpa ett GF 4MX och stoppa i min gamla G4? Det låter sunkigt, det borde ju funka som med minnen, att den går ner i en lägre hastighet?? För annars blir det ju svårt att uppgradera gamla datorer?

Olesen --> Var har du fått den infon ifrån?

  • Medlem
  • 2002-09-27 10:02

Min gissning är att det förvisso är snabbare med AGP x4, men även fungerar med all annan AGP också.

Citat:

quote: Olesen --> Var har du fått den infon ifrån?

Har för mig att det sades när det snackades om att kortet skulle först blev aktuellt i Macen. Men jag kan ju ha fel också...

Visade sig att jag visst farit med osanning...

Citat:

quote: Grafikprocessorn NVIDIA GeForce4 MX eller GeForce2 MX med stöd för AGP 2X

[ 27 September 2002, 10:54: Meddelandet ändrat av: Olesen ]

1
Bevaka tråden