Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processortemp PowerMac G4/400 AGP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 13:15

Jag har testat det lilla programmet "ThermoInDock". Det visar att min processor har temperaturer mellan 19° och 28°C vid olika belastningar. Kan detta vara korrekt? 19° är lägre än min rumstemperatur!
Provar att köra med den stora fläkten urkopplad (rekomenderas nog inte, men det blir tyst och lugnt...) och får en max temp på 38°C vid högsta belastning.
När jag känner på kylflänsen på processorn är den mer än "handvarm" men absolut inte het.
Törs man köra så?
Kan processorn haverera eller börjar den bara bete sig konstigt när den blir för varm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 13:19

En "tum-regel" är att kan man hålla kvar handen eller fingret så är temperaturen under 65C dvs det känns varmt men inte som att mina fingrar bränner sej.

  • Medlem
  • 2002-10-30 13:22

Visst kan den gå sönder, men den behöver vara en bra bit över 60* ganska länge för att något ska hända. Låt den göra lite tunga saker, och sätt handen mot den sedan. Om den inte är överdrivet varm, är det ingen fara.

Jag hade ett grafikkort, som blev för varmt. Det dröjde ungefär ett år innan det pajade, men det var brännhett, runt 90* förmodligen.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 19:29

Handvarmt... kroppstemperaturreferens är svårt med fingrarna. Efter en sval dag på kontoret brukar mina fingrar vara runt 25°. Då känns 30° riktigt varmt och behagligt...

Det finns ingen tillförlitlig temperaturgivare i G4 processorer. Att du hamnar relativt nära realistiska värden är nog bara tur. Se andra trådar på 99mac om detta ämne

Vidare, kylflänsen heter just KYL-fläns för att den avger värme. Den grundläggande idén är att flänsen skall leda bort värme från cpun, därför måste den alltså vara svalare
Processorn kan vara *betydligt* varmare än de yttre delarna på flänsen, lite halvtaskig termisk kontakt och det blir riktigt varmt.

Slutligen, jag överklockade två beiga G3or i labbet (cpu med tillförlitligt termoelement(?)). Bägge tålde 10-20% extra. Den ena rapporterade stabil operation upp till 30°, den andra upp mot 45-50°. I bägge fallen var temperaturen endast 5-10° högre än ursprungsvärdet, gissar på olika revisioner av G3. Vilka temperaturer som krävs för att verkligen skada processorerna kan jag inte säga. (OK, det vetenskapliga värdet i av mina försök nådde nog inte riktigt publicerbar nivå)

/fortsätter nu att jobba på min avhandling om metallytskikt

  • Avstängd
  • 2002-10-30 21:39

När det börjar bugga ur. TUmregel för PC-folk, när det börjar kännas skumt, buggar och har sig eller kanske runt utav luktar illa

Då är det nog. Maxtemp för processorer brukar liggapå dryga 65-95C beroende på modell/tillverkare. Skulle "gissa" att G3:an skulle säga ifrån vid 70C ungefär, med tanke på hur "gammal" den är.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 16:53

OK. Har kört ett antal timmar med processorn på 100% belastning. DropStuff komprimerande 4GB bilder + diverse annat igång samtidigt. Temperaturen går inte över 40° enligt "TermoInDock" . Men det värdet får man nog ta med en skopa salt.
Datorn funkar i alla fall utan problem och jag kommer att fortsätta att köra med fläkten avstängd.
Finns det någon annan som kör så?
Original HDn är utbytt mot en 80GB Seagate Baracuda. Den hörs inte! Nu är det bara fläkten i nätdelen som susar lite. Lite som en Cube-wannabe!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 18:10

Inte testat själv att köra fläktlöst, men det låter som en dröm att slippa oljudet. Jag är rätt trött på att sitta och lyssna på min G3 BW och min G4 Digital Audio.
Seagate Barracuda IV är en riktigt tyst och fin disk, måste vara ett utmärkt val i en fläktlös maskin.

Har tidigare sett att Sekvencia säljer tysta Zalman chassifläktar för runt en hundralapp. I låghastighetsläget skall de bara ge ifrån sig en knappt hörbar viskning.
Kanske en lösning för att få tyst på datorn utan att ge upp luftcirkulationen helt? Jag skall ta fram skruvmejseln och se om det skulle kunna passa i min G4 hemma

  • Avstängd
  • 2002-11-01 00:52

Zalmans 80mm-fläktar med deras 5.5V-konverter är ju guld värda, har sånna i båda min PC´s.. låter som en fis ungefär... inte mycket alls...

Enligt ThermoInDock är tempen på mina processorer -1 !?
Visserligen är Mac cool, men vaddå...?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-25 21:35

Hej!
Inspirerad av föregående inlägg tog jag en inne/utetermometer med en givare (ni vet, en sån som brukar hänga och dingla under många fönsterbleck..), öppnade Mac:en och kilade fast den mellan kylflänsarna så nära processorn som möjligt......:-) Så kallat ad hoc-beteende.....Hursomhelst visar den stadigt mellan 30 och 32 grader.....Det fanns nämligen inga givare i mitt system.
Mvh,
Mikke

1
Bevaka tråden