Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåvit G3 som larvar sig vid start

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 21:07

Jag har en blåvit G3 300 som bråkar ibland. Var hundrad start eller så hittar den inte startskivan (systemmappen). Startljudet hörs men sedan blir det rena natta. Det händer ingenting. Nada, nichts, nuthin, nichivo.

Det kommer ingen glad gubbe och ingen muspekare. Skärmen blir helt grå, det är allt. Om jag trycker på återställningsknappen kommer startbånget igen och startar datorn normalt.

Vad böfvelen är det för fel? Är min Mac drogmissbrukare?

  • Medlem
  • 2002-08-14 21:17

Min personliga åsikt är att just den generation SUGER och det ordentligt. Labil hårdvara rakt igenom. Nog om det, om du har relativt stor disk kan din maskin ibland komma i otakt med sig själv dvs disken spinner inte upp, då kan du få dessa symptom. Har hänt att ett PRAM-batteri med falerande spänning kan vara boven i liknande fall också. Men med denna modell är "slitet" moderkort aldrig borträknat kan bara önska lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 21:27

Hade en fabriksny som gjprde så var femte start. Bytte en massa delar. Fick en ny senare...

Felkällorna kan vara många... Hur är batteriet? nytt? Sen diskar, en två eller hur många? Partitioner? Storlek?

  • Medlem
  • 2002-08-17 18:41

Ta reda på om du har en B&W Rev A eller senare. Har du Rev A är det enligt min erfarenhet inget att lägga energi på.... tyvärr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 19:04

Jo jo, du har sagt det nu fyra gånger ungefär. Det börjar bli lite tjatigt om man säger så. Det hjälper inte mig eller hur? Jag har en Revision A, det vet jag mycket väl. Alla har inte lust eller råd att köpa det allra renaste - och frågan är om man behöver det.

[ 17 Augusti 2002, 19:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-08-17 19:11

Menar inte alls att vara tjatig bara det att de oftast är väldigt dyra att reparera vilket torde vara ett budgetrelaterat ärende även det. Jag skulle kanske om jag var du försöka få till en barter deal mot en Beige G3:a som förmodligen kommer tjäna dig bättre det var nämligen vad jag gjorde. Min erfarenhet på området säger mig att det är mycket svårt att få dem tillförlitliga även om man lägger ner pengar på dem varför reparation som så inte gör så mycket nytta, det kommer en punkt när det är bättre att begränsa sina förluster.

Sen har du nog rätt jag har orerat om de B&W i ett par trådar på senaste tid men visste in om din var Rev. A eller B stor skillnad för åsikt och rekommendation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 19:19

Min blåvita G3 300 Rev A har krånglat minimalt måste jag säga. Felet inträffar en gång var hundrade start kanske. I övrigt funkar den finemang. Snabb, robust och bra med Mac OS 9.2.2. Jag har en beige G3 233 också och den är lika bergstabil men aningen slöare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 19:45

De BlåVita G3orna är fina arbetshästar och få
har haft problem med dessa... Lukas; du är nog på rent undantag och har haft otur! Min G3a har tuffat på fint nu i över 42 månader utan att gnissla en endaste gång. Jag tror inte en sekund på att G3orna skulle vara mer "defekta" än andra modeller - speciellt med tanke på att många valt dem som servrar.

Att inte maskinen startar upp som den ska kan vara direkt relaterat till HD´n - prova att använda en annan startskiva om du har flera (alt. byt ut HD´n !).

Jag kan fortsätta tjata om G3ans förträfflighet om så behövs

(sitter förövrigt på en hel del G4or så jag saknar inte alternativ heller...)

  • Medlem
  • 2002-08-17 19:53

Trevligt att höra

Hävdar bara att just Rev A är sämre, gör det inte på urval av en maskin utan på en viktad kostnadsfördelning hos mina kunder över vilka maskiner de haft mest strul med de senaste 3 åren. Det finns naturligtvis Rev A som inte bråkar (har en ProScript Server på en dyl som är hur snäll som helst) jag syftar bara överlag. Skönt att åtminstone två Rev A ägare är problemfria (var hundrade start är rocksolid he he).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 20:57

Trotsallt startade ju de BlåVita G3´orna en revolution som pågår än...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 21:09

Förresten, hur ser defragmenteringen ut på disken? Kört discwarrior på den senaste tiden? plusoptimizer?

Hade en blåvit 300 som brakade igår. Det var bara att köra lite med discwarrior så var den fit for fight igen!

Håller med Lukas om att det är en modell som är strulig rent generellt...

Vi har en som har strul med USB strömföringen. I övrigt funkar den bra....

1
Bevaka tråden