Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony CDRW + Blåvit G3 = NIX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte Sony CDRW 32/10/40 (CRX185E3) brännare för att stoppa i 2 gamla blåvita G3:or här på jobbet. De trista med det hela är att burkarna inte vill starta upp efter upphottningen.

Funkar det inte att stoppa i en dylik CDRW i en så gamla G3:or? Finns det något sätt att få det att funka?

Båda burkarna är 400 mHz:are (mod. id 406 om det betyder något för någon), och kör OS 8.6.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-19 23:34

kan en uppgradering till 9.1 hjälpa?

Citat:

quote: kan en uppgradering till 9.1 hjälpa?

Ingen aning, det är därför jag slänger in denna fråga bland experterna. Det vore ju trevligt om det var så enkelt att uppgradering av systemen skulle räcka. Men med lagen om alltings jävlighet sitter det väl i hårdvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 08:21

Det är möjligt, men modellen CRX160E-RP (12x 8x 32x) har i alla fall inga problem med hårdvaran i blåvita G3. Finns det ingen info att få från Sony? Hur är det med byglingen till exempel?

Kaspar!

Jag skulle vilja veta hur du monterade dom?
Bytte du ut CD spelaren eller satte du dom under?
Hur byglade du dom isåfall? (Vilken är master och slave)
Sen är jag osäker men jag har för mig att man inte ska ha 2 CD enheter på samma IDE controller eller hur det var med det.
Om du inte har en massa diskar i maskinerna så tycker jag att du ska handla ny IDE kabel på Kurt Ohlsson´s och koppla in dom på den andra IDE controllern.

Jag har svårt att tänka mig att just den cd brännaren INTE ska funka.

Dom blåvita maskinerna hade ju en massa problem med just IDE, så trixa lite så ska du säkert få till det.
Jag har lyckats med tre blåvita i olika ärenden så det ska nog gå.

Lycka till !

- Slice -

Korrigering!

" och koppla in dom på den andra IDE controllern. "

Det ska vara DEN inte dom !

- Slice -

PS Och så ska ett L bort från CONTROLERN men stavfel skiter vi väl i här va?

Jag bytte ut den gamla spelaren (också den en Sony) mot den nya brännaren. Byglingen på gamla spelaren stod på "master" och det gör det på nya brännaren också. Hårddisken i burken är inte IDE utan UW-SCSI, så det sitter alltså bara en IDE-enhet i maskinen.

Ska prova att uppdatera till OS 9.1 (eller ska man köra 9.2?) och se om det hjälper (om ingen bestämt avråder att uppgradera OS´et på en så gammal maskin).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-20 14:58

Vet folk som kör Jaguar på 233Mhz iMac så..

allt upp till X kommer flyta finfint på din...

1
Bevaka tråden