Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD som inte vill formateras?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 16:34

Har tagit hand om en HD som inte vill formateras. Det är en Maxtor 10GB som suttit i en G4 400. Har monterat det i min G4 för att se om jag kunde lösa problemet. Jag ser den i Systeminformation men inte på skrivbordet. Jag ser den i skivverktyg men kan inte formatera den. Norton ser den inte över huvud taget. Är den kass eller finns det en väg att lösa problemet.

Jag har för mig att jag känner igen diskussionen men kan inte hitta den. Någon som känner igen detta? Tacksam för hjälp.

/ PapaC

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-26 17:20

På vilket sätt hindras du att formatera i skivverktyg? Lite mer info!

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 17:27

Nar jag väljer formatera står programmet bara och tuggar. Startade från orginalskiva med 8.6 och försökte med skivverktyg där men då avslutades det med meddelande gick inte att formatera. Lätt lurigt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 17:46

Disken kan vara ordentligt skadad.

har du kört med Diskwarrior? Funkar inte det så finns det en uppsjö av små verktyg för att få liv i diskar, men de kostar en del de flesta.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 17:48

Du har väl satt den slavemode??? För är båda master så är det kört, då är det konstigt du kunnat starta öht iofs...

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 17:54

De är inställda som master och slave så där har jag inte fuskat. Det som gör att jag tror att disken är skadad är att formateringen avbröts som jag beskrev tidigare. Skall se vad jag kan uppbringa för verktyg som kan testa tillståndet. Norton ville inte hitta disken.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 18:13

Använda Norton fortfarande...?

Harddisk toolkit kan kanske hjälpa dig i senaste versionen.

Sen får man ju ställa sig frågan om det är lönt att lägga ner för mycket energi på disken då en ny 20 gb kostar 600+moms...

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 20:41

Du har helt rätt Nikke! Men jag gör det inte för att få 10GB disk, den lämnar jag med glädje tillbaka om jag kan få den att fungera. Det är mest tillfredsställelsen att få något att fungera. Nästa gånga kan det vara värdefullt.

Jag har provat med Norton SystemsWorks 2.0, DiskWarrior, TechTool Pro och skivverktyg från Apple. Jag har startat upp från skiva och endast då kan jag se disken men kan inte få formateringen att fungera.

Kanske skall göra ett försök med lilla släggan om inget annat lyckas

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 20:53

Hur låter disken då den spinner upp i varv? rasslar den mycket?har du lång IDE kabel? man kan testa med att ställa disken på högkant eller upp och ner om allt annat är kört. Sen kan faktiskt en annan maskin få upp den så om det finns en möjlighet kan du testa med en annan maskin!

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 22:57

Disken låter helt normalt och jag använder orginalkabeln som sitter i G4:an. Har provat att få upp den i en annan G4 men det var samma där.

Installerade 9.1 och körde lite gamla diskprogram. Fick syn på den lille rackaren i Hard Disk SpeedTools men det var allt.

Jag skall prova att ställa den på kant och se om något händer, det kanske hoppar rätt. Har inte provat Hard Diskt Toolkit, den saknas hemma hos mig.

Det som retar mig är att jag känner igen problemet men kommer inte ihåg var jag läst om det, typiskt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 23:16

Hade du testat med DiskWarrior?

Det finns mer än ett sätt att få den som slave. Har du testat de som finns?

*funderar*

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-26 23:42

Har testat DiskWarrior utan resultat. Den är terminerad som slave genom att sätta jumprarna i mitten på övre raden. Är väl bara förvaringsplats. Skall kolla Maxtors sajt på andra alternativ. När jag sett disken i skivkontroll och Hard Disk SpeedTool är den dock benämnd slave.

jag har samma problem med en IBM hårdisk som sitter internt och är fixad korrekt som slav. jag hittar disken i apple skivverktyg men den vill inte formateras. är den helt körd eller?

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-27 17:24

Låter som samma fel. Jag har inte kommit på någon lösning. Det låter normalt när jag startar upp dator så jag funderar om elkontakterna fungerar. Skulle vilja lyssna på hårddisken för att höra att den spinner. Får väl köra Amazontricket med en skruvmejsel bakom örat.

Det finns ett annat sätt att terminera disken som slav (Slave w/CLJ set) CLJ står för Cylinder Limitation Position. Vet inte vad detta betyder. Är det någon som vet om det låter sig göras?

oj oj vad trött jag blir har hålt på hela dan och försöka lista ut vad som är fel, har försökt skivverktyg, norton, disk warrior och tech tools men ingen vill formatera disken. det senaste meddelandet jag fick av disk warrior var att disken inte var en mac disk och kan inte formateras. jag har också startat från os x och os 9 intsllations cds det funkar heller inte, skivverktygen står bara och tuggar. vad skall man göra förutom att slänga disken och köpa en ny?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-27 21:25

Ett knep är ju att plocka ut huvuddisken och sen sätta den oformateringsbara som master och sen boota ifrån en system CD. Ibland kan den dyka upp då!

Om Maxtors diskar vet jag inte mycket, men IBM diskar har en liten speciell egenhet...
De tycker nämligen inte om att vara i slave mode, så testa att jumpra om dom, dra igång datorn och se om du får access till disken där...

Annat kan vara att det är fel på IDE kabeln, alternativt testa att switcha på diskarna mellan de två plkatserna på kabeln...

Ett tredje alternativ kan vara att helt enkelt testa det som NIKKE just skrev om, då har du ju faktiskt eliminerat en hel del som kan ställa till med problemet...

Och som så många andra sagt i sina inlägg:
Köp en ny disk och lägg inte tid på denna disken bara för att testa, disken verkar ju helt klart vara skadad på något sätt...

Jag skulle:
(1) Testa med FWB Hard Disk Toolkit
(2) Testa i en PC

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-27 23:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Ett knep är ju att plocka ut huvuddisken och sen sätta den oformateringsbara som master och sen boota ifrån en system CD. Ibland kan den dyka upp då!

Absolut bästa tipset! Vill bara instämma!

  • Medlem
  • Mark
  • 2002-10-27 23:44

Jag skall göra ett sista försök att sätta den som master och starta från CD. Fungerar inte det får den bli en brevpress eller något annat kul.

Tackar för allt visat intresse.

/PapaC

1
Bevaka tråden