Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverk nellan os9 och osx

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skall byta dator och då måste jag kopiera över en stor mängd data till den nya. Den enda (rimliga) möjligheten är att göra det via ethernet. Datorerna det handlar om är en 9600 som kör os9.1 och en imac(revD) som kör 10.1.5.

Mitt enda försök har varit att koppla på "appletalk" och "fildelning" på båda datorerna och sedan ta "connect to server" i "go" menyn under osx.
När jag skriver in os9 datorns adress så hittas inget. Om jag tar "appleshare" i os9 så dyker den datorn.

Jag har inte någon classic installerat på imacen och sladden skall vara en tp-kabel.

Är det någon som vet hur det skall gå till??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-10 08:51

För det första om du ansluter direkt dator till dator så måste TP-kabeln vara korsad. Det går alltså inte med en vanlig tp-kable (rak) som man har till en hub/switch eller motsv.

Sen måste du ju aktivera fildelning o appletalk i 9:an och OS X. I OS X fall gör du detta under nätverk i systeminställningar. Därefter går du in under anslut till server och hittar förhoppningsvis 9600:an där. Om inte kolla apple talk-inställningarna och fildelningen i den gamla.

Det borde funka utan problem.

Tack för ditt svar!

Alltså anser du att mitt enda försök var korrekt (samma procedur som du uppgav). Det var ju iaf så man gjorde förr.

Lite oturligt nog är jag inte säker på att kablen är riktig. Men när en kompis köpte den för något år sedan bad han om en tp-kabel (tp=twisted pair??) för att koppla ihop två datorer UTAN hub eller switch.

Finns det något sätt att se på kabeln vilken typ den är av?
Det enda som står på den är "Delta 4pair 24awg cat .5e utp patch cable".

Vet någon om några bra sidor där man kan läsa om grunderna i nätverk?

Titta på kontakterna... Och gämför färgerna på trådarna Om tex rött är på samma sida är det en vanlig Är 2 färger på andra sidan på ena kontaketen har d men korskopplad

M.a.o. om inte kontakterna ser likadana ut så är den korsad...

Man tackar!!

Min kabel var identisk på båda sidor så då är det en "vanlig" kabel enlig regeln.
Kan ju vara lite dummt att koppla ihop stiften rakt över. Stiften på de båda kontackterna borde ju ha samma egenskaper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-11 00:28

Okej, då har du en rak kabel, du måste ha en korsad för att koppla upp dig direkt mellan datorerna utan hub/switch etc. Med stor sannolikhet är det därför det inte funkar.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-11 10:03

De flesta nya Macar som t ex din G4 bryr sig inte om kabeln är korsad eller rak. Jag har direktkopplat min G4 med flertalet andra Macar direkt med rak kabel. Men det är ju å andra sidan bra att kunna utesluta någonting när det krånglar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-11 11:52

Jag provade mellan min G4 och en beige G3/266 och det gick inte med rak, men däremot med korsad. Normalt är det i alla fall korsad kabel som rekommenderas om man ska koppla ihop två klienter utan nät emellan.

Kan inte låta bli: Kopplade ihop en SE/30 med min OSX-drivna powerbook G3 igår
Funkade kanon bara man kom ihåg att slå på fildelning och dela SE:ns hd.

Tack för alla tips.

Har skaffat en ny kabel och kopierar nu över rubbet.
Grejen är att min nyaste dator är en imac RevD (en g3 alltså) så det funkade inte med en rak kabel.

Kul att någon använder en se/30. Har en själv som jag har installerat BSD på.

Hep!

En partvinnad kabel har inte något med att göra med om den är korsad eller inte. Som redan är utrett. Som jag har förstått det betyder detta bara att sladdarna snor sig runt varandra för att undvika magnetiska fält?

Ultra out

1
Bevaka tråden