Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudutgången på Quicksilver - förlängare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska flytta undan min Quicksilver pga oljudet och skulle behöva förlänga högtalarkontakten med ett par-tre meter för mina högtalarkulor ("Apple pro speakers"?). Dock använder Apple en ovanlig kontakt för högtalarutgången, vad jag tror så är det en 2.5 mm trepolig telepropp, men Apple kan/vill inte ge närmare besked. Inte heller auktor verkstad visste säkert besked.

Någon som vet mer om detta? Jag tänkte handla propp kabel och förläng-jack och löda ihop förlängn-kabeln själv men det kanske redan finns föräldad produkt!?

(Spana in www.elfa.se, artikelnr 42-702-29)

Närmsta HiFi-butik, Claes Olsson eller Kjell o Co kan hjälpa dig med en sån förlängning. Samma som används till hörlurar o bärbara CD-spelare etc.

Hmm, läste ditt inlägg igen. Du kör inte via USB eller nåt sånt, väl? Är det den vanliga högtalarutgången skall det inte vara nåt svårt att hitta.

Nix, det går inte med vanlig förlängare, dessa är 3,5 mm stereopropp. Passar inte, tyvärr!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 22:45

Jag sökte genom nätet efter en lösning häromveckan men utan resultat. Hittar du en lösning så säg till, jag gick bet när jag sökte...

Det är en specialplugg, som är svår att få tag på. Jag har kollat med Apple, och de gav väldigt svävande svar... En lösning är ju att skarva på i själva kabeln, men det är väl lackad ledning om jag inte minns fel, och den den löder man ju inte om med en 25-wattskolv precis

Jag talade med ELFA i fredags; fick hjälp av en elektronik/audio-kunnig kille där som trodde att det ändå var en 2.5mm stereopropp, han menade dessutom att det troligen skulle funka med en tvåpolig kabel, dvs att jord inte behövde kopplas. (!?)

Hanen på Apples pro speakers ser lite skum ut faktiskt, försökte pilla sönder den men det gick inte utan att bryta sönder.

Jag beställde i a f grejer fr ELFA, jag rapporterar mitt experiment senare.

Hmm, högtalarutgången ÄR en 2.5 mm kontakt, men en variant förstås. Jag fick bara ljud i ena kanalen med en förlängare byggd av vanliga 2.5 mm-doningar. Kontakten som sitter på Apples högtalarkabel har en "krage" som gör att man inte kan trycka in hela längden i förlängn-honan.
Lite mystiskt att man väljer denna speciallösning för högtalarutgången, någon som vet varför?

Har lust att kapa/skarva orginalkabeln; men ovanst inläggare verkar avråda...

Koppla från hörlurskontakten i stället. Där är det en vanlig minitele, och det är samma impedans.

Ja precis..varför krångla med den där lilla kontakten - ha aldrig reflekterat över den på min QS, använder 3,5:an till mina externa högtalare...går fin fint..

Vill du ha hörlurar samtidigt så är det bara att göra som jag - köp en dubbelpropp så kan du ha båda i samtidigt.

/ d

Klipp av kabeln på mitten och sätt in en ny kabel i mellan...

Ville egentligen bara lyfta denna diskussionen till ytan. Är medveten om att det är en 3 år gammal tråd.

Jag har samma problem som omnäms i tråden. Jag letar altså efter ett sätt att förlänga kabeln på ett par apple pro speakers. Är det någon som har gjort det? T.ex. klippa kabeln och sätt dit en förlängning. Fungerar det?

Det går juh inte att använda en vanlig 2,5 mm förlängning eftersom dessa högtalare tar ström via ringen på kontakten(tror jag).

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-16 17:49

Griffin har en förlängningskabel. Jag har frågat Macoteket om de ville ta in den till Sverige. Det ville de inte. Du får väl köpa den direkt från USA.

http://www.griffintechnology.com/products/aps_extension/

Jag löste det hela genom att byta fläktar = mindre oljud.
Annars verkar ju griffins lösning bra.

Har sett den griffin kabeln. Blir så jäkla dyrt att ta hem den från utlandet bara. Hittade den i tyskland också.

Tack för tipset iaf.

1
Bevaka tråden