Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga angående postning av låtar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:14

Det är som så att jag har gjort en cover som jag väldigt gärna skulle vilja ladda upp om ett tag.
Nu vet jag att reglerna säger nej till stimmat material men denna låten är inte stimmad. Den finns utgiven på skiva men varken upphovsmannen eller STIM själva påstår att den är stimmad!? Istället är det Svensk Filmindustri som äger den genom det ljudband till en film på vilken låten ligger. Klurigt!?

Jag förmodar att ni inte vill se den här. Men det skadar ju inte att fråga.

Det har väl hänt mer än en gång att folk laddat upp egna covers här, men jag vet inte hur det fungerar rent upphovsrättsmässigt. Exakt hur olaglig är man om man delar med sig av en hemmagjord cover i ett slutet forum (endast registrerade medlemmar kan ju lyssna på låtarna)? Intressant frågeställning i varje fall.

Gällande postning här på forumet så har väl moderatorerna satt ribban för coverpostning:
http://c64.org/~jgb/julkalender/99moderators_last_christmas.mp3

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 01:37

Jo, fast denna låten är som sagt inte stimmad vilket gör det lite egendomligare. Hade den varit det så hade jag nog aldrig frågat. Men det skadar kanske inte att reda ut det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 02:55

Vad jag sett hittills så är det inga problem med att posta covers här, iaf ingen som fått några klagomål.

STIM har själva sagt att de inte är intresserade av att jaga sina egna medlemmar när det gäller att lägga ut musik på nätet. Så det borde vara okej så länge du inte anmäler 99musik till STIM för att få ersättning.

När det gäller covers bryter man mot lagen om man inte betalar ersättning till upphovsmannen om jag förstått saken rätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:31
Ursprungligen av false messiah:

När det gäller covers bryter man mot lagen om man inte betalar ersättning till upphovsmannen om jag förstått saken rätt.

På det planet är det lugnt. Jag har haft kontakt med honom per mail och har lovat honom en skiva när låten är klar.

Men ... en fundering ... Är inte just avdelningen "Din musik" låst för andra än medlemmar. Då läggs ju egentligen inte musiken ut offentligt? Och då borde det väl vara ok? Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 13:43

deadbeat: Stims svar på den frågan:

Citat:

99musik: - 99musik har en avdelning på forumet där medlemmar, i nuläget, länkar till sin egen musik. Om 99musik skulle låsa den avdelning för offentligheten, dvs de som inte är medlemmar på forumet, skulle vi då kunna erbjuda våra medlemmar serverplats på 99musik.com för deras musik och det då anses som ?Slutet sällskap? och därmed slippa kraven på STIM-ersättning? Forumet är helt gratis och vem somhelst får bli medlem, anses det ändå som ?slutet sällskap??

Stim: - Svaret är nej mot bakgrund att så snart medlemskap erbjuds en stor krets människor innebär inte medlemskapet att det går att tala om sluten krets i upphovsättslagens bemärkelse.

Länk: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14301

Encore; tack. Stim i ett nötskal, mao.

Ursprungligen av deadbeat:

Encore; tack. Stim i ett nötskal, mao.

Stim följer väl bara upphovsrättslagen, eller?
Man hänvisar ju till den utifrån att forumet (enligt
upphovsrättlagen) inte kan kallas slutet sällskap.
Vilket var själva nyckelfrågan, som jag förstod.

Upphovsrättslagen i ett nötskal kanske?

Visst, whatever ...

1
Bevaka tråden