Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE/30 som server

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 14:20

Hej!

Har en gammal SE/30 som står, den funkar också
men frågan är, kan jag göra den till en server? Jag tänkte byta ut 50MB (SCSI) HDn i till en 4GB (SCSI från min G3/300) går det att byta till en så stor? Datorn kör OS 7.5, fast det har jag ju ingen nytta av om jag byter hårddisk, så jag har System 7.5 på orginak disketter med

Tack,
Björne
PS. Den skall användas till webserver, möjligtvis FTP/fil server. Den har ett Ethernet kort.

[ 23 Oktober 2002, 20:12: Meddelandet ändrat av: Björne ]

  • Avstängd
  • 2002-10-23 14:51

Får man in Linux/BSD på den så är nog saken biff Om man nu ens får in det... förvänta dig inga topphastigheter bara

En vän till mig lyckades med det men det tog en vecka av svordomar och tårar… Inte bara var det att kompilera, vilket tog ett dygn varje omkompilering, utan uppstart måste dessutom ske via ett Mac OS…

Men visst går det om man har tålamod. Hra du inte det kan du ju överväga att sälja den till mig

Vill inte vara den som är party pooper men vill du ha något som fungerar eller en maskin för sakens skull??

Skall det vara för sakens skull ha gärna skojj med
gammla saker skall du få det att fungera använd dig av åtminstånde en PowerMac.

Allt går och är tiden gratis och intresset stort går det att använda älder burkar men ack så illa det är att labba med dem....

Är du säker på att du verkligen har en SCSI disk i G3an? Vad jag vet levererades de bara med IDE förutom dem som hade Apples RAID kort.

Förövrigt kan jag meddela att Debian har en 68k distribution som borde fungera på din burk. En liten MacOS partition måste du dock ha, det kummer du inte ifrån.

Kan bli en fin Mail-terminal i köket eller sovrummet om du lägger in mutt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 16:45

Somliga påstår att det är enklare att få NetBSD att funka på SE/30 än Linux 68K, men vad vet jag? Hur som helst har jag en start-CD hemma som jag emellertid aldrig har testat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 19:40

så ska jag köra Mac OS 7.5, Linux, Debian Linux, BSD eller NetBSD?

Ja, min g3a har både SCSI och ata på moderkortet...

Ja har en SCSI CD till övers med (intern) var tvungen att byta till ata för att installera Mac OS X

[ 23 Oktober 2002, 19:40: Meddelandet ändrat av: Björne ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 19:42

Jag röstar på System 7.5.3, 7.5.5 eller 7.6.1.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 19:47

SE/30 stödjer väl bara upp till 7.5.5? Dessutom är det väl så att jag lägger in 7.5 sen tankar jag uppdateringar från Apple

Men kommer SCSI disken från g3n att funka? Och hur får man bort chassit från burken!?!

Tack,
Björne

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 19:53

På hårddisken jag tänkt att använda står det:

Citat:

quote: IBM
Model: DDRS-39130 E182115 S
5V 550mA 12V 650mA DC
9139MB

Vänta... 9139MB... är inte det 10GB... ja trodde den ba 4gb

Det är jag som är victors kompis som slet en vecka med att få netbsd att funka. Det var dock ett extremfall eftersom jag först tryckte in en disk på 3.2 GB som först vägrade att fungera. När jag väl insåg att jag behövde ändra scsi-id till 0 funkade den kanon.

Dock har installationsprogrammet för netbsd problem med diskar som är större än 1 GB, vilket står i faq:n som jag naturligtvis inte läste. Om man dock ser till att hålla alla partitioner som är större än just en GB från den första GB:n på disken går det dock bra.

Att jag överhuvudtaget behövde kompilera något på egen hand berodde på mitt ethernetkort som är av märket Cabletron. Har man ett sådant krävs en nätt modifiering av en fil (typ, byt plats på två siffror) och sedan måste man kompilera ny kernel, vilket tog cirka ett dygn om man räknar in den tid det tog att flytta källkoden till SE:n.

I övrigt flyter allt på kanon. Det enda jag inte lyckats hitta än är en imap-server som jag kan stoppa in utan att behöva kompilera något själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 19:57

Rätt! SE/30 klarar max System 7.5.5 enligt www.apple-history.com (men jag har för mig att jag installerade 7.6.1 på min innan den pajade).

Ta av huven så här:

Du behöver en extra lång torxmejsel. (Finns på Clas Ohlsson eller också kan du få låna min).

Lossa de två skruvarna på baksidan (i handtaget). De sitter förgrymmat djupt.

Lossa de två skruvarna längst ner. Ryck av skalet försiktigt, men akta den lilla aluminiumplåten som fungerar som skärmning.

Rör för helsike inte nätdelen - och framför allt inte baksidan av skärmen! Om du gör det får du vila uppe i himmelen bland änglarna under en lång, lång tid...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:00

okej, men är NetBSD bättre än Mac OS? Och sitter jumprarna som på ata brevid elkabeln eller sitter de på undersidan av discen (jag tror jag hittat några där)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:02

okej, jag fick av skruvarna igår men jag har inte kommit på hur man får av skalet :(, datorn har vait i gardroben i några månader så det BORDE väl inte vara nån ström kvar=

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:14

det är ju inte alls "bara att rycka" ja får inte av det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:17

Hmmm, få se nu...

*Tar ner min gamla SE/30 som nu tjänstgör som en jättepraktisk skrivbordshylla!*

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:19

* sitter här med en hårddisk brevid mig och väntar ivrigt *

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:21

OK, om du har lossat alla skruvarna (4 st) lägger du datorn ner på nosen. Nu ska det bara vara att dra skalet rakt upp. Det sitter fruktansvärt tajt, så du kanske får trycka med handen på sidorna och på toppen, precis i skarven. Använd våld och rå muskelstyrka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:23

okej, ska prova, jag har tagit bort skruvarna så dum e ja inte

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:25

var ska man greppa egentligen man gliger ju bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:31

Man får bända isär datorn. Har för mig att man rekomenderade att det skulle göras med t ex en plastlinjal.

Har förresten en SE/30 med inbyggd Syquest. Har stått på Försvarshögkvarteret en gång i tiden. Hårddisken skulle låsas in i kassaskåp över natten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:35

Vill ha! Visste ni att Apple byggde specialversioner av SE/30 åt Pentagon en gång i tiden? Jo, de var helt EMP-skyddade och skulle överleva ett kärnvapenanfall. Jag har en ett foto någonstans... Och NeXT sålde massor (nåja!) maskiner till Pentagon och CIA.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:37

Varför låste dom in hårddisken i ett kassavalv?! Dom kunde ju låtigt den ligga kvar, de verkar ju lättare att ta sig in i ett kassavalv än att öppna en SE/30...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:39

Min egen älskade lilla SE/30 är numera bara ett tomt skal med endast logikkortet, RAM, stålkonstruktionen inuti maskinen och den lilla högtalaren intakta. 9-tumsskärmen är borta liksom hd och floppy.

Men höljet är i perfekt skick och är jättebra att förvara tejprullar, häftapparat, plåster, pennor, batterier, pengar och bra att ha-saker i. Ska montera en liten lampa i den!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:40

hädare , min SE/30 var min första dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:41

Kan inte hjälpas - den gick sönder. Jag hatar när saker går sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:43

Här är en bild på min gamle vän:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:44

nu börjar ja bli arg, den VILL ju inte hppna sig, bara 5 mm eller så på undersidan är öppet...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:45

hallå! Du har ju annat skal o tangentbord an jag!

Min ser ut såhär:

Bevaka tråden