Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Mac spelet genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 19:14

Ja, vilket är det bästa spelet genom tiderna för Mac, alla kategorier? Fick den frågan själv idag av ett macfreak. Inte helt lätt... MS Flightsimulator, Civ, MacPlaymate

, Unreal, Marathon... man har ju spelat massor av kalasspel till macen. Men efter moget övervägande:

(fanfar)
Hitchhikers Guide to the Galaxy.

Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 19:28

Den största spelupplevelse jag någonsin haft på en Mac var absolut utan någon jämförelse...

*** RIVEN ***

...och även de andra två i Myst-serien (MYST och EXILE). Jag hade inte upplevt någonting liknande tidigare och även om Wolfenstein och Doom var häftiga på mer än ett sätt så kom de inte i närheten av den totalupplevelse som MYSTserien innebar.

Och det häftiga är att det inte slutar där. Snart kommer MYST online...

[ 02 Juni 2002, 19:29: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Jag måste nog lägga min röst på...

<ding>
Marathon

Fascinerande, snyggt, actionfyllt, klurigt... och man kunde blasta sina kompisar, om man ville. Två sprängda tummar upp.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-02 22:57
Citat:

quote:Jag måste nog lägga min röst på...
<ding>
Marathon
Fascinerande, snyggt, actionfyllt, klurigt... och man kunde blasta sina kompisar, om man ville. Två sprängda tummar upp.

Håller med! Är beredd att sträcka mig till att det ett av de bättre spelen som någonsin gjorts. Marathon Durandal (hette väl ettan?) minns jag att jag lyckades få tag på betapreviewen av och sen var jag såld Marathon ? står sig fortfarande bra i konkurrensen vad gäller nätverksspel om man är några stycken.

<minns fornstora dagar>Kom ihåg när jag för en herrans massa år sedan var nere på Nacka mediagymnasium och lirade Marathon tillsammans med den tidens BBS:are och macfanatiker. *gråter en skvätt* </minns fornstora dagar>

//Patrick

<fanfarer>

CIVILIZATION

<applåder från läktaren>

Det är onekligen det spel jag har spenderat mest tid med, helt underbart spel. Hade allt innan någon annan ens hade tänkt liknande tankar. Måste återigen nämna att jag orkade översätta spelet till svenska...

Tvåor:

Dirt Bike, Black & White, Marathon, Escape Velocity, Dubbelmoral

[ 03 Juni 2002, 19:58: Meddelandet ändrat av: iBib ]

FA-18 Hornet är ju min favorit. Både Korea och Kuwait. Speciellt att flyga de ryska planen har ju varit en härlig upplevelse.

Helt klart Marathon, grafik i världsklass och en bra story, det var annat än doom det.
(tvåan hette Durandal och trean Infinity).

Tvåor: Realmz, Escape Velocity, Moria och Dubbelmoral

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-03 11:27

Ja, vilket är det bästa spelet genom tiderna för Mac, alla kategorier?

Deus Ex skulle jag säga. Inte bara det bästa Mac-spelet, utan kanske det bästa spelet överhuvudtaget, i tuff konkurrens med MGS2, Shenmue, Skies of Arcadia och FF-serien.

Andra minnesvärda Mac-spel är Out of this World/Another World, Flashback, Civilization, Unreal och Dark Forces. Marathon var jag aldrig särskilt förtjust i.

[ 03 Juni 2002, 11:29: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

*klick*

Baldur Gate I och II

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-03 15:06

Bästa spel genom tiderna är svårt. Tittar jag på Macen tror jag Deus Ex kommer mycket högt på listan, men suverän story och känsla. Stort och mäktigt spel!

Marathon var bra det också, men så super var det inte. Uppföljarna kändes allt för lika, Durandal var okej. Marathon Infinity spelade jag aldrig (tröttnade efter första banan).

WarCraft II var ett spel från Marathon-triloginperioden som kändes mycket bättre. WC2 är troligen det spel jag loggat flest timmar i. Myst tror jag slår Marathon på fingrarna, dock är dess uppföljare inte lika imponerande.

Tittar jag utanför macen så finns vissa spel där som jag tror slår de jag nämnt ovan. Final Fantasy-serien är troligen DEN bästa spelserie som gjorts. Metal Gear Solid på PSX var vid release helt sanslöst bra spel. Resident Evil ligger också högt upp där.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-03 17:32

Marathon har man ju spelat en hel del, och det var riktigt bra när det kom. Men bästa spelet måste nog vara Fallout.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-03 18:21

Bästa spelet någonsin är ju Quake 3! man kan ju ändra allt i de spelet, så de är klart bäst!

Escape Velocity... Utan någon som helst tvekan. Hade gåshud i en vecka när jag lirade "Clavius and Beyond". Heeelt obeskrivligt

myth the fallen lords tycker jag är det bästa.

warcraft2, deus ex, martahon 2 och infinity, myth2, civ2 och doom spelen är också väldigt bra. de flesta riktigt bra spelen har släppst till mac, det största undantaget är väl half life. men på ett sätt är jag nästan glad åt att vi slipper alla cs galningar.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-03 21:07

Kom på ett spel till som ligger som stadig 2:a. TaskMaker! Ett 2-d rollspel. Väldans roligt var det.

//Patrick

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-03 21:44

Bästa Mac-spelen är

- Marathon(underbar story som någon annan här sade. Spelkänslan var nått helt annat än t ex i Doom & co)
- Hellcats(det spelet spelade jag länge. Tyckte att flygkänslan var bra och det kändes otroligt spännanade att skjuta ned Zeros. Leyte Gulf add-on var intressant)
- F/A 18 Hornet(superb grafik, tyckte man då.Speciellt version 3.0. Fast inte lika kul som ärlig dogfight á la Hellcats)
- Civilization(det tog ett tag att sätta sig in i speciellt de första gångerna men sen var man fast.)

Sen att kalla Civ för ett Mac-spel kanske är lite fel men...

Man får inte glömma Wolfenstein, det spelade man länge och gjorde kluriga banor till...

Marathon 2-Durandal!

Spelar det fortfarande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-04 00:07

Svårt att välja spel i så olika stilar, egentligen borde man välja en ur varje. Jämföra simuleringsprogram ala FA-18 med Marathon känns svårt. Jag tycker ni glömt en del gamla colla flipperspel som Crystal Caliburn...det offrade man ju några timmar på..hehe..och sen Marathon, Durandal var kuligast, tyckte jag. Går man riktigt långt tillbaka till SE/30-tider så fanns det en variant av Pacman som hette Macman som var hysteriskt beroendeframkallande. Vi den tiden fanns ett ubåtsspel som också var kul men jag har glömt vad det hette.

På senare tid måste jag nog lägga min röst på

[b]

Starcraft Broodwar

Kan man köra hur länge som helst......suck. Älskar alla coola påskägg i Starcraft, klicka på enheterna flera ggr i rad och lyssna...hehe

[ 04 Juni 2002, 00:07: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Snood, för helsi..., SNOOD!

Myth 1, Myth 2 (och tilläggsbanorna "Chimera"). Snacka om att bli mentalt uppslukad av ett spel! "Monday, august 4, ´The stairs of grief´...." Mmmm, måste hem och lira Myth en gång till!!

/M

Gopher Golf!!!
Minigolf på högsta nivå!!!

Myst och Riven på delad första plats med Marathon-serien.

Tvåa blir Hellcats, härlig känsla i luftstriderna. Man ligger på hög höjd med en Zero i baken, dyker, drar ner gasen, ut med klaffar och landningsställ. Wooosh! Zeron hinner inte reagera utan blåser förbi. Vips är man i hasorna på honom och kan brassa på med kanonen eller lobba i väg en missil.

Ni glömmer ett litet men ack så trevligt spel!

RISK !!!

Annars håller jag med om Marathon 2 är ett av dom bättre.
Tänk när vi kopplade ihop min 6200 och polarens 5200 med en skrivarsladd och slaktade loss timme ut och timme in !

Unreal är klart snyggast
Red Faction helt otroligt bra (men kasst slut)
BroodWar vinner på nedlagd tid tror jag.
Just nu är Tony Hawk 2 riktigt kul faktiskt.
(Det tog bra lång tid innan jag tog guld i marseille)

- Slice -

Marathon (ett) var riktigt bra de första nivåerna, med en handling som man kunde svälja. Sen föll det platt, handlingen försvann, och de hade inte ens kostat på ett slut värt namnet. Marathon 2 var knappt intressant ens de första nivåerna, så trean struntade jag i. Doom och för den delen Quake hade som bekant ingen handling alls. I den genren höll Dark Forces mycket högre klass, med en handling som höll hela vägen och ett bra slut. (Fast det har inte nätverksstöd, så de som i första hand vill kötta polarna har ett annat läge.)

PegLeg var jag betatestare för. Guud så trist - även för sin tid! Jag tror jag lyckades övertyga Ansorge om att fixa de värsta felbalanseringarna (med power-ups som gjorde spelet vanvettigt lätt tills man bara inte orkade längre), men jag brydde mej inte om att be om slutversionen.

Risk, dvs den version som aldrig blev kommersiell utan väl närmast läckte ut, var skoj. Lite taskiga motspelare tyvärr, men spelet var mycket bättre gjort än den kommersiella version som fanns.

Continuum var en klar favorit ett tag, och Scruffy II var inte heller fel. Och Snood som sagt.

På strategisidan ska man inte glömma Strategic Conquest (bästa Empire-klonen) och Spaceward Ho, två fina spel som kom i flera versioner, men till slut slogs ut av Civilization mm. Warlords II och Lords of the realm II är också bra.

De nyaste spelen tycker jag får mogna innan de kan vara "genom tiderna".

Strategic Conquest hade jag glömt, den hamnar också på andra plats.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-04 19:04

Civilization är det spel som förlängt studietiden mest

Ingemars skiing måste komma högt upp...

/Patrick

Ursprungligen av Patrick:

Civilization är det spel som förlängt studietiden mest

Ingemars skiing måste komma högt upp...

/Patrick

Ingemars skiing game är en riktig höjdare!

Annars tror jag jag lägger min röst på Shufflepuck café...

MYST

slår väl de flesta, tycker jag. Den upplevelse jag fick av spelet 1993 har jag inte upplevt igen med något spel (inkl. uppföljarna)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
MYST

slår väl de flesta, tycker jag. Den upplevelse jag fick av spelet 1993 har jag inte upplevt igen med något spel (inkl. uppföljarna)

Jag känner likadant för Civilization. Det finns få spel som är så nyskapande som de bästa spelen var förut. De flesta spelen är bara bleka kopior på originalen.

Några undantag: Sims, Black & White och Deus Ex - de är bra kopior.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 23:24

Kul att bli påmind om alla dessa spel som man spenderat alldeles för mycket tid med! Crystal Caliburn! Strategic Conquest! Hellcats! F18 Hornet! Wow! Det blir till att boota upp någon gammal mac i helgen! Super-game-nostalgi-weekend! hehe

Spectre ha ni glömt! Jätteroligt LAN panzarvagnsspel. Och Ultima III (eller var det för Apple II???).

Bevaka tråden