Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Klient/server

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas att alla förstår vilka resurser det krävs i fråga om servrar och internetförbindelser och liknande.

Ett alternativ som jag har funderat på, men inte vet hur praktiskt det är, är att spelservrarna innehåller ganska små världar med några byar och en stad men att man kan färdas mellan de olika servrarna vid vägskäl eller andra liknande platser. På så sätt kan man få många servrar, med några "officiella" och kanske få andra personer att skapa sina egna områden. En tanke, men det kanske är för krävande?

[ 26 September 2002, 12:58: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-28 15:08

Vi har tänkt liknande tankar.. Fördelen med flera servrar och automatisk vidarebefodrning av anslutningen när du passerar områden är om inte annat att världen kan bli mycket större utan att någon behöver stå för allt..

  • Medlem
  • 2002-08-11 12:13

Tja!

Nackdelen med att dela upp världen mellan många servrar är att om en server går ner så förvinner den delen av världen! Vad händer med alla spelare som var i just den delen av världen?

Ja, men vad händer om man bara har 2-3 servrar och en av dessa går ner? Samma problematik fast med större konsekvenser...

  • Medlem
  • 2002-08-12 09:52

Tjoho!

Nja knappast samma problem.. det kommer bara att bli segare... om en server går ner. Om man istället har många servrar, enligen den första teorin MEN alla måste innehålla HELA kartan... den kan dom ju spegla mellan sej som dom vill... annars finns risken att jag och Arne i Indien gör samma karta ju... vad händer då? vems karta är det som gäller? När du som spelare kommer till ett vägskäl ska du få välja karta eller?

Det bästa måste ju vara att alltid spela mot den server som har "lägst ping" som man säger i spelkretsarna...

Så du menar att det ska finnas paralella världar på olika servrar?

Det finns väl egentligen bara tre alternativ:

1 * Paralella världar där samma värld finns på flera servrar, men där servrarnas världar är skilda från varandra - typ Midgård1, Midgård2. Samma värld, men olika personer som deltar på dom.

2 * Expansiva världar där varje server sköter en värld, liten eller stor. Spelarna reser mellan olika delar i "världen" genom att traska runt servrarna och på så sätt färdas mellan servrarna.

3 * Speglade världar där alla servrar speglar samma värld med samma spelare, men där någon tar över efter att någon annan server kraschar.

  • Avstängd
  • 2002-08-20 17:12

ballaste är ju att varje server är en egen värld men en "user"-server typ... ungefär som SubSpace (till PC om nån spelat det) Så kunde varje server va en egen värld lixom... tycker iaf jag vore tokballt

Tråden finns kvar! Forumet Ragnarök fortsätter i Spelforumet tillsvidare... /Jon

1
Bevaka tråden