Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Ljud och Musik!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här skapar jag en diskution för ljud och musik till spelet.

Låt säga att spelet skall bli ett onlinespel med civilt vikingarollspel som huvudsynopsis och vacker miljö och grafik.

Jag föreslår att vi lägger ner mycket tid på sköna ljudeffekter (typ olika dynamiska miljöljud, vind, regn och vattendrag). Om man lyckas fånga stämningar i olika scener med ljud kan man få en jäkligt skön effekt.

Vad sägs sedan om att försöka fånga så mycket tidsenlighet som möjligt i musiken. Så vi inte gör en TechnoClub-beat till spelet, utan kanske lite mer folkmusikaktigt, med suggestiva bronslurar osv...

Spåna på bara så får vi se vart det bär hän...

/Jont Olof

[ 26 September 2002, 12:56: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • 2002-07-06 15:07

Låter som en vettig ide! Bra musik kan höja ett spel faktiskt. Om ni vill att jag ska komponera lite så säg bara till. jJag har lite samplers och roland synhthar här hemma så det kan nog gå

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-06 15:24

Vad sägs om lite hedningarna liknande musik?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Vad sägs om lite hedningarna liknande musik?

Det var precis något i den stilen jag hade tänkt mig... Det finns många sköna inspelningar med folkmusik och självklart kan vi även köra lite egna projekt!!

Lite vemodiga stycken passar ju alltid när det är någon som tryckt på varningsknappen (enligt telis ide), man ska känna sig lite illa till mods. Som dom sista 5 minutrarna innan månen ramlar ner i zelda majoras mask.
Och om man vunnigt slaget (dvs säga har livet i behåll) så blir det pampig musik vetja.

För övrigt kan musik/ljud göra ett helt spel (åtminstone ett halvt), ta MYST-trilogin som ett exempel, musiken och ljuden (porlande vatten t.ex) gör väldi mykket.

  • Medlem
  • 2002-07-11 18:17

Ger mig klartecken så komponerar jag nån test låt bara. Kan bli intressant:)

Tråden finns kvar! Forumet Ragnarök fortsätter i Spelforumet tillsvidare... /Jon

1
Bevaka tråden