Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel drar in mer stålars än film

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 10:38

Förra året gick tydligen spelförsäljningen om bion i indragna pengar. Så vitt jag förstår räknas inte uthyrning och försäljning med för film, och inte uthyrning för spel, men man kan nog säga att det är dags för dom som fnyser lite lätt åt spel att kanske tänka om.

$9.4 billion (är det miljarder?) för videospel och $8.4 billion för biofilm (år 2001).

[ 06 November 2002, 10:39: Meddelandet ändrat av: Linus ]

ja, miljarder

Intressant att det säljer så pass bra trots den omfattande piratkopieringen av spel. Det finns ju företag här i Sverige som livnär sig på att modda t.ex. PS och PS2 för att kunna spela "backupkopior" av spelen. Och till skillnad mot svindyra programvaror som ändå betalas av företag så är det ju just konsumenterna som kopierar som är huvudmålgruppen.

Tyvärr så står väl inte Macspel för en så överdrivet stor del av den där summan.

När det gäller spel till macen, är den volymen fortfarande så liten att jag tror att piratkopiering skadar för mycket.

/Simon

Ja, håller med Simonsj

Vet någon om hur stor del av PC och Macspelare som piratkopierar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 21:29

Korrekt att spelindustrin totalt gör mer pengar än filmindustrin - jag kan iallafall bekräfta uppgifterna om att filmindustrin gjorde ca. 86 miljarder kronor under 2001 (exkl. TV-industrin som ensam står för minst lika mycket). Dock är det inte bara spel som gör stora pengar idag - porrindustrin t.ex. genererade ännu mer;
ca. 110 miljarder!

Money talks!

1
Bevaka tråden