Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halflife...

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

för 2 månader beställde jag Summoner för mac. Eftersom det då inte kommit till Sverige var jag tvungen att vänta. Jag väntar fortfarande....
Så jag bestämde mig för att köpa ett spel att underhålla mig med under tiden jag väntar. Halflife tycker jag låter som ett bra allternativ... lite gammalt kanske men fortfarande mycket underhållande. Men problemet är det att jag inte kan hitta spelet nånstans. Jag har inte sett någon hemsida som säljer halflife och den enda affären jag känner till som säljer macspel är Åhlens...
Snälla hjälp mig, jag håller på att ruttna utav uttråkning!

Jag är ledsen Big Bonde. Du kommer att få vänta ännu längre på Halflife än summoner, eftersom den aldrig släpptes (men det arbetades med en port).
Varför spelet, som troligtvis skulle bli en succé på macen, inte släpptes vet jag inte.
Synd var det, eftersom det fortfarande är mitt favoritactionspel. Jag tillbringade mycket tid vid min kompis PC med den...

Enligt rykten så figurerar en beta av Half-life till Mac ute i cyberrymden.

Olaglig - jajjamän
Sant - tveksamt

Uppd: OBS!!! jag syftar på den första portningen, inte på att de har gjort en ny portning!

[ 24 Maj 2002, 10:33: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-05-23 21:17

men..men...så dom har börjat på en ny portning av det?

dom la ju ned det när det vara 95% klart...dom konka typ..

Min gissning (som är helt amatörmässig) är ju att OM det nu någonsin har funnits en portning till Mac som är till 95% färdig, så borde det ju rimligtvis sitta en människa någonstans i världen som har portat färdigt dom sista fem procenten...
Typ tagit med sig källkoden som ett litet "avgångsvederlag" så att säga...

Jag skulle ju vara beredd att betala både en och två kronor för att få HL till Mac alltså. Det är ju ett spel med story som heter duga...

Det spel som blev 95% klart var ju Alien Vs. Predator...innan dom la ned.

Sen blev det sådan proteststorm....att dom blev tvungen att slutföra en version till Mac. Men det spelet kom inte förrän ett jäkla tag efter PC-versionen.

Hoppas det ni säger är sant. Men jag tvivlar mycket starkt!

Historien kring HL-portningen till Mac kan summeras ungefär så här:

Ett företag, kan inte komma ihåg vilket fick i uppdrag av Sierra att porta HL till Mac. En enda kille på det företaget fick på det företaget jobbet att porta spelet, han fick en viss budgetram att hålla sig inom och en deadline. När deadline närmade sig så visade det sig att han inte skulle hinna färdigt, utan skulle endast kunna vara färdig med ungefär 90-95% av koden. Sierra vägrade skjuta till några pengar, så allt bidde bara en tumme till slut.

Snipp snapp slut

-----------------------------

Jag, och många med mig är helt övertygade om att följande saker är sanna:

1. Något av de större portningshusen för Mac hade kunna göra jobbet klart på utsatt tid och ram.

2. Det är mycket märkligt att Sierra inte ville skjuta till några pengar för portningen. För om porten var 95% klart, varför inte investera lite till så att man kunde tjäna tillbaka pengarna?

Han som portade HL till Mac lyckades till exempel lira CS på den utan problem.

Halflife finns ju för Linus, ngn som vet om det kan fungera i Mac OS X?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Det spel som blev 95% klart var ju Alien Vs. Predator...innan dom la ned.

Faktum är att Half-Life också blev 95% klart, men det slutfördes aldrig på grund av idioterna på Sierra.
Då gick det olika rykten om att Sierra antingen inte ville skjuta till mer pengar till portningsprojektet för att budgeten var slut eller att dom hade krävt att Apple skulle finansiera reklamkampanjen för Half-Life för mac men Apple sa nej så då "dödade" Sierra projektet.
Eller så gick Logicware i konkurs helt enkelt.

[ 17 Juni 2002, 10:19: Meddelandet ändrat av: Dave Lister ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Big Bonde:
Snälla hjälp mig, jag håller på att ruttna utav uttråkning!

Jag vet precis vad du menar.

Jag har i dagarna spelat mig igenom American McGee´s Alice, ett spel som var oväntat skönt. Inte det bästa jag spelat inom genren, men absolut godkänt. Rekommenderar det om du behöver blåsa bort några kvällar.

Mer information

Demo på VersionTracker

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-17 15:04

Som fattade de så var det micromjuk som satte stop för att portningen skulle bli färdig.
Eftersom att de bygger på directX så skulle dom ha varigt tvungna att skriva en egen directX för att få nätverksfunktionerna att fungera (så att man skulle kunna spela med pc snubbar) och då var dom rädda för att micromjuk skulle stämma dom....

De var den historien som jag hört.

Jahapp, ytterligare en historia/rykte/whatever att lägga till konspirationshögen mot oss macare
Tror mer på att det bara är ett rykte isåfall, har för mig att Alien VS. Predator använde DirectPlay för nätverksspel också och det portades ju och ska väl funka mot pc-spelare eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-20 13:40

En trolig version som jag läste någonstans hoppar på historien om att det var en ensam kille som stod för portningen till mac och då det släpps alltför många uppdateringar till half-life skulle aldrig han kunnat hålla upp med portningen och budgeten sprack med mera... därför lade man ner projektet helt. Struntade alltså i att komplettera de sista 5% eftersom man ändå inte var intreserade av att fortsätta investera i projektet...

det går att lira halflife eller cs på linux. man använder någon slags xfree eller 86free blabla...kommer inte ihåg vad det heter. Det borde funka på mac vad jag fattade när jag läste om det.

detta stöder tydligen även acceleration med grafikkort. vilket inte vanliga emulatorer gör. Så vitt jag vet.

[ 22 Juni 2002, 03:46: Meddelandet ändrat av: Ultrakiller ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-23 14:37

Om det är så att du kan förklara hur man får Half-life/CS att fungera på en mac under OSX så skriv gärna en kort sammanfattning av det förloppet

Skulle vara helt underbart om det går att få det att flyta på ordentligt också.

väntar med spänning på fortsättningen ...

mvh

HalfLife för Linux använder sig av WINE som gör att Linux till viss del kan köra Windows kod. Detta fungerar tyvärr inte på Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 00:10

trodde de var ungefär så det låg till..
att köra någon form av linux emulator på macen och sen köra windows emulator inuti de känns ju långsökt..
nä, de kan inte ge bättre resultat än att köra VirtualPC och half-life, vilket ger, vad tror ni? runt 15fps med dual 1GHz

WINE = Wine Is Not an Emulator
Och det gör inte saken bättre

1
Bevaka tråden