Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GTA3 - Grand Theft Auto

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni kört GTA3? Ojoj - jag visste inte ens att det fanns sådana spel! Fastnade totalt direkt - ska ägna kvällen åt lite gaming (och det är inte ofta).

Det är sällan man hittar spel som revolutionerar så mycket som GTA3 - då tänker jag på spelidé, grafik, körkänsla på bilarna, humor och genomförande.

Mitt betyg: 5 av 5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-28 12:25

Du glömde "spelfrihet"

Säg ett annat spel man kan, i princip, åka runt och göra nästan VAD som helst och ända spela spelet?

Trist att spelet endast finns för PC då.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-28 13:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Trist att spelet endast finns för PC då.....

Fel, finns för Playstation 2 också.

Det är därför jag ska köpa en Playstation 2 snart. Grand Theft Auto 3 och Gran Turismo 3!! Sen har man sitt racing-begär tillgodosett

Men då....Playstation 2.......tror du jag tänkte i den banan eller?

Jag menade ju såklart, va trista att spelet bara finns för PC, i dator världen.

Sen är spelkonsoll en helt annan sak....

Men kan det vara så svårt för företaget att porta det till Mac också?

Men kan det vara så svårt för företaget att porta det till Mac också?

Jag sätter en hundralapp på att dom kommer göra det - förr eller senare. Alla stora spel kommer ju (nästan) till MacOS X från och med nu skulle jag tro.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-28 17:43

Eftersom GTA3 är gjort m.h.a DirectX är det inte alls så självklart att dom portar det..

Hade dom gjort det i OpenGL hade det ju inte alls varit lika mycket "jobb" :\

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: granis:
Eftersom GTA3 är gjort m.h.a DirectX är det inte alls så självklart att dom portar det..

Hade dom gjort det i OpenGL hade det ju inte alls varit lika mycket "jobb" :

Använder Playstation 2:an sig av Direct X tekniken? Där tror jag snarare på OpenGL men jag kan ha fel.

GTA 3 är ett av de absolut bästa spel jag har spelat, bara det spelet gjorde det nästan värt alla pengar som jag lagt ner på min PS2.

Jepp, GTA III på PS2 kickar rumpa.. Är inte så himmla säker på att det använder sig av DirectX på PS2..

Även om PC versionen gör det så finns det ju tydligen tredjeparts libs med 100% kompatibelt DirectX stöd för MacOS X

Kolla in spelet Mafia som kommer snart, som GTA 3 men 20-tal och man kan spela mot varandra.

Vi får hoppas att det är en av de hemliga projekten Westlake eller något annat portningsföretag håller på med.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Du glömde "spelfrihet"

Säg ett annat spel man kan, i princip, åka runt och göra nästan VAD som helst och ända spela spelet?

Spekulation: Det kanske är det här spelet som är V.A.S.T bland Westlakes hemliga projekt?

Ledsen, tagit bort klantig dubbelpostning.

[ 29 Juli 2002, 11:12: Meddelandet ändrat av: Simonsj ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 13:03

Skulle STARKT tvivla på att PS2-versionen av GTA3 använder sig av Direct X. Jag tippar på att PS2 använder sitt egna API (om detta må va OpenGL kanske).

Många, många spel på PC använder sig av Direct X och det har tidigare inte varit några större problem med portning till Mac (OS9 eller OSX). Dock går OpenGL-portningar något snabbare.

Westlake har bl.a. sagt att just Direct X liknar OpenGL "kusligt mycket". Omnigroup som portade Giants till OSX gjorde detta på c:a en månad. Detta inkluderade konvertion från Direct X till Open GL, från Windows till MacOSX samt att man la till Multiprocessorstöd.

Om GTA kommer eller ej till Mac beror snarare på originalutvecklarnas syn på Mac-marknaden, om portningsföretaget och/eller distrubitören tror det finns en marknad för spelet på Mac.

Marknad finns det nog säkert, bilspel på Mac lyser verkligen med sin frånvaro. De som finns idag är ju ett skämt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Marknad finns det nog säkert, bilspel på Mac lyser verkligen med sin frånvaro. De som finns idag är ju ett skämt.

Därför är vi som också har en PS2 eller annan spelkonsol glada att vi kan tillgodose våra behov på annan plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 14:40

Verkligen… Bilspel + Mac = osant. Dock är GTA mer än bara ett bilspel… Har blivit anmält i Norge bl.a. för att vara för verkligt och våldsinriktat (där försöker man fälla det på samma sätt man fäller våldsfilmer). I Sverige blev det iofs utnämnt till åretsspel…

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Westlake har bl.a. sagt att just Direct X liknar OpenGL "kusligt mycket".

Stopp och belägg. Det där vill jag se i pränt. Var bussig och leta upp det, för jag har försökt läsa på mig så mycket som jag kan runt omkring på nätet och ingenstans står det att DirectX ska vara lätt att konvertera om till OpenGL. DirectX är väl en egen API, eller hur? Det innebär ju att ALLT måste skrivas om gällande anrop till hårdvara, eller? Så har jag förstått det.
Det är allt annat än lätt att konvertera DirectX-spel till OpenGL. Windowsspel baserade på OpenGL går dock snabbt att konvertera om till OpenGL-spel på Macen. Det är i stort sett bara Applikationsfilen som måste skrivas om lite.

Var det inte så att Giants var OpenGL redan från början? Inte var väl det DirectX (eller minns jag så fel?)

GTA3 är fruktansvärt bra. Det är alltför lätt att kalla det ´världens bästa spel, någonsin´ flera gånger om dagen

Har fått reda på att skatteåterbäringen kommer v.33... då blir det inköp av en PS 2 med tillbehör... GT3 och GTA3 är givna!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: granis:
Eftersom GTA3 är gjort m.h.a DirectX är det inte alls så självklart att dom portar det..

Hade dom gjort det i OpenGL hade det ju inte alls varit lika mycket "jobb" :

Åh andra sidan har något nuftigt brittiskt företag släppt något program (eller script) som skall underlätta portningen av just Direct X -> OpenGL. Minns inte vad företaget hette dock.
De beräknade att ungefär 80% av tiden det tar att porta ett program från DirectX -> OpenGL berodde på just grafikkonverteringen, men att detta kunde kapas till en bråkdel med hjälp av detta program. Ett program som normalt tog 5 måndare skulle kunna portas på ett par - tre veckor.

Tyvärr har jag ingen referens till detta mer än att jag läst det antingen i MacWorld eller något av de sista numren av MacPressen.

/JO

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-02 16:25

Snart kommer nya GTA3 Vice City.

http://store.yahoo.com/rockstarwarehouse/granthefautv.html

Någon som har kopplat sitt PS2 till macen med firewire eller USB?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
Någon som har kopplat sitt PS2 till macen med firewire eller USB?

Frågan är, varför skulle man vilja det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
Snart kommer nya GTA3 Vice City.

Kolla in www.rockstargames.com/vicecity eller www.kentpaul.com

Det verkar helballt, ett givet köp i höst.

1
Bevaka tråden