Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: Webben

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-06-30 15:46

Har snackat med Jon och vi får lägga upp en projekt hemsida hos 99mac. Vad vi kan samla där är lite sammansatt information, bilder och nedladdnigs grejjer när det nu blir aktuellt.

Finns det någon som skulle kunna ta tag i hemside skapandet. Behöver inte vara något avancerat än så länge.

[ 26 September 2002, 12:40: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Oki, What do you need?
Kan nog slänga ihop något trevligt vid sidan av mitt jobb som formnisse.

Mycket Quicktime ska det vara!

Vad tror ni om en Postnuke-lösning?

http://www.postnuke.com/

Väldigt bra system, helst för en sajt med mycket information. Språkmoduler finns, forum osv. Fungerar under OS X så klart; mysql och php.

[ 01 Juli 2002, 08:03: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Jag fick en känsla av att PostNuke var en aning plottrig!? Måste man ha den mängden länkar och tjaufs runt omkring? Jag vet inget om formgivning men är det inte en idé att hålla hemsidan så sleek och enkel som möjligt?

Men QuickTime håller jag självklart med om!!

Don´t shoot me!

/Jont Olof

[ 01 Juli 2002, 09:44: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 12:58

Älskar att hålla på med hemsidor, hjälper gärna till med skapadent av en hemsida!!

gärna tillsammans med andra också, Christopher ?

Vi kan väl mailas och sammanställa? Folk kan väl föreslå vad som ska finnas på sidan, helt klart ett support forum där besökare kan slänga in sina direkta tankar när de ser quicktime filmer och testrenderingar med mera

Mvh

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag fick en känsla av att PostNuke var en aning plottrig!? Måste man ha den mängden länkar och tjaufs runt omkring?

Om du behärskar php, mysql och html i allmänhet kan du själv bestämma hur sidan skall se ut. Jag tycker bara själva systemet, som det är uppbyggt med alla funktioner, är en väldigt bra grund att stå på. Man kan vara igång snabbt dessutom.

Admin-gränssnittet är vettigt, vilket gör att sidan är lätt att underhålla, vilket i sin tur kan leda till fler uppdateringar.

Okej! Det där vet ni bäst. Jag har ingen erfarenhet av hemsidebyggen, men jag antar att ni fixar det där...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 12:16

Känner mig tillräckligt kunnig för att kunna bidra till hemsidan... kan HTML, PHP och MySQL... design ligger sisådär, amatör designer

Mvh

Visst, är ingen kodare, men däremot formgivare till yrket. Samt då min andra proffession. Kodning av film. Vi kan göra roliga skins som GUI till filmerna b.la

Se t.e.x den här som var i sammarbete med Paregos (www.paregos.com)
QT MediaSkin inför Rfsl Kongress med Paregos

En (QTMediaSkin)player jag jobbar på nu:
Bellapops QT Radio

[ 03 Juli 2002, 00:48: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Snyggt Christopher! Kan du fixa något Vikingaatigt också?

/Jonte

Då så, ivar "ansvarar" för kodning och Christopher överser design och layout? Även ev. QT-material, t ex QTVR-vyer och liknande. Skulle vara intressant att följa spelets utveckling på så sätt.

ivar, vad tror du om att använda sig av Postnuke som grund och bygga/konfigurera därifrån?

[ 03 Juli 2002, 08:57: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-04 13:19

Sitter med nyhittat pollenallergi och snuvar o nyser. Känner inte att tålamodet är på topp. Kan inte riktigt hitta min väg på postnukes hemsida.
Förstår knappt .. vad det är
Förklara gärna, visa screens eller vad som helst

Låt förslagen rulla in över vad som skulle kunna finnas på hemsidan så man har någon grund att stå på. Det här med forum, det har vi här... men vi skulle kunna ha något mer "gästbok" aktigt på hemsidan där besökare från fjärran kan lägga sina förslag till projektet.

Eller beundran!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-04 15:51

Innebär det att vi ska ha ännu ett ställe att diskutera? Jag tycker vi ska bestämma oss för ett ställe, antingen maillista, här eller på hemsidan som kommer. Förslagsvis på ett forum, för då kommer folk kunna snubbla över diskussionen och kanske visa sig värdefulla för spelet..

Jag håller med Kent! Nu har diskussionen kommit igång här på forumet och vi låter den fortsätta här. Låt hemsidan prestentera projektet, hur det framskrider osv...

/Jont Olof

ja det var väl hela tanken med hemsidan? Diskussionerna håller vi i forumet, här eller i det nya forumet (på hemsidan) - bara att flytta alla inlägg.

ivan, återkommer med lite mer info kring postnuke. Måste "fira" 4th of july idag. :rolleyes:

Jag skulle kunna hjälpa till med hemsidan om det behövs. Är en css och xhtml kodande w3c nörd som alltid skriver korrekt kod

Ok.. Ska vi komma igång. vi kan börja med något litet så det finns att bygga runt..

Så.. Kick it

Det som behövs nu är väl inte direkt en flashig sida med info om spelet utan mer en sida med information och forum för de som skall jobba med projektet... Eller?

Som sagt det som beövs intialt är typ lite som tidigare påpekat. http://www.openbeos.org/

Fast givetvis snyggare

Forumet är här.. Så det behöver vi inte på själva sidan..

Ivar skulle du kunna mejla mig privat? Så vi kan talas vid via telefon?

/C

Bara för någon att börja rippa sidan då (copy n paste)

Räcker det med en avdelning på 99mac då? Gör nog det för tillfället föresten men det känns kanske mer organiserat med ett helt forum med tex dessa delar:
Nyheter: Någon admin postar nyheter åt allmänheten
Allmänt: där alla som vill kan läsa och skriva
Sen kan det finnas avdelningar för story, design, kod etc som bara medlemmar i teamet kan se (och posta på).

Och forumet på 99mac är ju jätte bra att ha kvar så mer duktiga människor hittar projektet...

Jag och lite andra människor försökte med ett Coldstone spel en gång, kom inte så långt men jag fick många ideér på hur man borde dra igång allt. Nu gick det ju inte så bra så det kanske inte är så smart att ta åt sig av mina tips....

Nu är dte inte jag som bestämmer.. Men jag tror det är bestämt att forumet här ska vara det "officiella"

Cheers/C

Visste inte att det var någon som bestämde, men det är ju jätte bra såhär. Planerade bara lite inför framtiden.

Se den första tråden som skapades i ämnet..

Läst igenom den tråden tre gånger nu och verkar alltid missa något...

Jaja, det behövs ändå inte många för att göra sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-06 15:06

Vad sägs om 3 sidor.. En som beskriver vad vi vill uppnå, en där alla inblandade kan lägga upp bilder och andra dokument och en sista som är typ "Developers diary".. Ett dåligt namn, men där alla kan skriva vad dom gjort och testat..

Sen har vi ju forumet här där vi diskuterar saker och ting..

Vi kan ju börja med följande om det gillas?

- "Nyheter" Rapporter om s.k.a Milstones o.s.v

- Galleri [bilder, skisser, filmer var efter det kommer o.s.v]

- Teamet [pres]

- Kod [eller CVS om det kan ordnas]

- Presentation av projektet och FAQ

- "To-do List"

- Kontakta

Typ så..

  • Medlem
  • 2002-07-07 12:38

Kan hjälpa till här också om det behövs:). Jobbar faktiskt som webbdesigner, så jag skulle kunna ge bra synpunkter på saker och ting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 21:48

C, mailar dig nu...

Jon, har du möjlighet att skapa tex
Http://ragnarok.99mac.com/ ?
För vi är väl inte intresserade av att köpa egen domän? Spara slantar har alltid varit ett stort intresse hos mig ialla fall :rolleyes:

Tycker Christophers grunduppsättning av hemsideinnehåll lät vettig. Kanske en gästbok för beundrarkommentarer också??

mvh

Bevaka tråden