Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ragnarök: kamera vinkel

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-30 11:54

Tänkte vi kunde ha en helt egen tråd för diskussion kring kamera vinkeln där folk får motivera sina olika åsikter.

Av det jag läst så tycker jag de bästa varit att använda Myth vyn men även kunna vinkla mer i vertikal led så man kan se längre.

[ 26 September 2002, 12:38: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det gläder mig Ivar!

  • Medlem
  • 2002-06-30 15:29

Tack för alla synpunkter. Har inte haft tillfälle att prova Rune än men jag tänker mig kameran som myth men med en mycket friare rörelse. dvs man kan rotera flytta kameran så som man vill. Kanske även med lite oklika för definierade inställningar som Oni, Myth, Första person, rakt uppifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-01 08:54

Här finns det några screenshots på Rune, vilket jag tycker har ett bra styrsystem, men jag tror att det är lite över vår ambitionsnivå att försöka hålla den kontrollen.. Eller?

Jag tänker mer på en kamera och ett styrsystem som är mer likt Myth och Diablo än Rune..

Är det styrningen av "gubben" eller möjligheten till fri panorering av kameran som är det svåra att implementera?

Rune är i och för sig väldigt coolt, men det är dumt om vi tar oss vatten över huvudet. Som jag tidigare sa tycker jag att exempelvis Diablo och Myth förlorar lite på att man inte kan panorera ner kameran (i vertikalled) för att se miljö och andra spelare "på distans". Men det kanske just är det som är det svåra att implementera?

Vad tror ni? kent?

/Jont Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-01 16:02

Desto bättre man ser gubben, desto mer jobb måste gå in i programmeringen av att kameran ska följa snyggt och att gubben ska se snygg ut på nära håll..

  • Medlem
  • 2002-07-01 16:36

Tänkte bara ha en synpunkt på kameravinkel också... om vi har tänkt att använda CrystalSpace som 3D motor så kanske vi ska fundera lite på vad den stödjer innan vi snackar ihop oss för mycket om vad som vore coolt... hmm.. förstörde jag det roligt nu eller?

[ 01 Juli 2002, 16:37: Meddelandet ändrat av: Kenth Andersson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-01 16:38

Ja, sluta förstöra nu..

rent generellt känns det som mycket jobb med rörlig kamera. Det fungerar lysande att spela med en kameravinkel som i Starcraft/Warcraft.
Jag tror det blir enklare att komma vidare. Detta med rörlig kamera kan vi spara till version 2.

Okej! Jag kan vänta med min rörliga kamera till version 2, bara den inte för evigt läggs i skroten!

Men som en fråga till Kenth som verkar lattja med Chrystal Space, vilka kameravinklar och möjliheter erbjuds?

/JO

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-02 00:06

Om jag kommer ihåg rätt från det jag och emil lekte med Crystal Space så är demona 1st person, så du ser genom ögona, men det är inget som är låst på något sätt, utan snarare lämnat till fantasin hon utvecklarna.. men stödjer den utemiljöer på något sätt?

  • Medlem
  • 2002-07-02 12:08

CrystalSpace stödjer det mesta... nästan allt skulle jag vilja påstå (utan att ta på mej något ansvar för detta... ) Jag lekte lite igår med en isometric värld och ändra kameran så man kan se den som en vanlig StarCraft vy... eller rakt uppifrån eller i princip hur man vill...

Fast det är två saker som måste skilljas på... isometric och quake världar:

I en isometric värld är allt 2D, fast man kan lägga det i olika lager så att det ser ut som det är 3D. Eller?

I en quake-värld är allt 3D och det ser man ju klart och tydligt.

CrystalSpace har även en terrain motor (enligt vad jag har förstått) som jag inte har testat alls... den stödjer som flesta "normala" formaten...

Jag kollade lite på screenshotsen ifrån Rune igår ... det verkar helt klart tufft... problemet mer att skapa en sådan look är väl främst att man ser hur spelaren rör sej hela tiden... att få en snygg gubbe i en cool miljö... eller?

Usch va mycket jag hade att säga... men som slutsats så tror jag att CrystalSpace inte kommer att säga ifrån om vi vill skapa coola saker... det är nog nån stackars programmerare som kommer att banga först...

När jag läser det här blir jag alldeles knäckt av idéer...

Ett spel som detta med Rune-kameravinklar vore så in i helsike coolt. Men som sagt, jag är inte någon hardcoreproggare i grafik och kommer sannolikt inte bli den som sliter mitt hår för grafikens skull, men det vore så jäkla coolt... Jag kommer helt enkelt inte ifrån det!

Kenth, eller nån? Finns det någon bra dokumentation över vad man måste lära sig i kodknackningsväg för att hänga med i CS-proggandet? OpenGL? Jag har inte sysslat alls med det tidigare, men det här kan ju vara en anledning att titta på det...

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2002-07-02 12:27

Ett bra tips till att bli insatt i CS... ladda hem sourcen... packa upp.. kör make all och make install sen är det bara att leka lite... det finns massos av exempel kod... att leka är nog det enda sättet tror jag.. att testa sej fram...

Jag håller på med ett litet isometric world exemple som jag tänkt lägga upp nånsant... problemet är att man måste ha CS insallerst för att kunna testköra det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-02 12:28

Ja, det skulle kunna vara något.. att sätta igång fler folk i CS-proggandet.. är lite intresserad själv faktiskt

Vet inte hur svårt det är, men ett försök är det ju värt.. Lite nytta kommer man säkert att bidra med...

Hoppas någon orkar hjälpa oss stackars okunniga själar

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-02 13:39

Såg just Kenths isometric world demo, och CS verkar mycket enkel att använda.. Ser bra ut för projektet..

Är det någon som har mer kommentarer på kamerabiten? Annars tycker jag vi spikar en vy a´la Myth till en början, med reservationer för 3rd och 1st personvyer eventuellt senare..

  • Medlem
  • 2002-07-02 13:55

Tja!

lägger upp ett enkelt screenshot av en ENKEL vy i CS

http://ugglan.hemmet.chalmers.se/~kenth/screenshot.jpg

  • Medlem
  • 2002-07-05 09:50

Ojoj.. jag blir impad.. vilket snyggt screenshot!! Redan kommit så långt på programmerandet av något som inte är bestämmt hur det ska se ut... imponerande!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-05 10:16

Haha, jag håller med! Men var är hyddan?

  • Medlem
  • 2002-07-09 02:35

Hej, tja vi kanske skulle bestämma oss för en kamera vy i början. Den screenshot´en strax ovanför ser ut att räcka tycker jag. Vi får ju inte ta i för mycket i början så att spelet känns för omöjligt att genomföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 13:08

Tycker det var lite svårt att avgöra exakt hur skalan var... jag tycker man ska vara rätt nära gubben.. vad nu jag menar med nära
thirdpersonview ska det ju defenitivt vara va?

mvh

Måste bara fråga. Bilden jag får upp är en isometrisk vy av ett golv med någon ljusfläck på.
Stämmer det eller är min dator besatt av Satan?

/JO

  • Medlem
  • 2002-07-14 14:30

Jo det stämmer.. det var en ENKEL isoview i CrystalSpace. Det bilden föreställer är ett enkelt golv med och ljusfläcken man ser är spelaren... det ser inte så bra ut på ett screenshot.. men man kan också gå runt i isovyn om man klickar nånstans på golvet så går spelaren det (snabbaste vägen.. rakt alltså) men man kan inte klicka utanför golvet.. då stannar spelaren vid kanten...

Okej! Jag antar att det gör sig bättre "live"!

Keep up the good work!!

/JO

Okej! Jag antar att det gör sig bättre "live"!

Keep up the good work!!

/JO

  • Medlem
  • 2002-08-14 14:00

Warcraftvy är klart mysigast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-17 01:25

Får jag bara fråga vad "kamera vinkel" är för något? Kameravinkel vet jag vad det betyder...En sjuk sköterska är inte samma sak som en sjuksköterska!

Tråden finns kvar! Forumet Ragnarök fortsätter i Spelforumet tillsvidare... /Jon

1
Bevaka tråden