Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa speldator (pc)?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena, funderar på att köpa en billig spel PC, är lite tveksam till det, men saknar en del spel till Mac:en... Är det någon som kan tipsa om en schysst billig speldator? Gärna ett paket med bra grafikkort. Ett måste är att den går att koppla till ett AirPort nätverk.

Billig spelmaskin (dator) -> Xbox
Bra spelmaskin -> PS2

Jag har en Xbox..

Men saknar t-bord och mus..

Xbox har väl USB? Koppla in TGB och mus från Macen...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-25 15:59

numera kan man ju köra Linux på XBOX också.

http://www.xbox-scene.com/

Bra att Microshaft säljer grunden för en server för 3k. snacka om att sälja sin egen död.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Bra att Microshaft säljer grunden för en server för 3k. snacka om att sälja sin egen död.

Microsoft har gjort allt de kunna för att just förhindra detta. Hackprojektet för att få Linux att fungera på Xbox har inte varit en enkel resa direkt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Xbox har väl USB? Koppla in TGB och mus från Macen...

Ja, men det förutsätter ju att spelen stödjer dem också vilket jag inte tror att de gör..

Jag vill köpa en billig speldator, den kommer att stå bredvid min QS och bara användas för spel. Någon som sett ett bra datorpaket någonstans?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 10:18

Om du verkligen vill ha en bra speldator som ska vara billig tror jag mer på att köpa de delar du vill ha och bygga ihop den själv. Oftast är de dator paket man köper inga jättebra speldatorer.. De har inte de senaste moderkorten, processorerna och grafikkorten utan billigare varianter.

Eller köp en billigare dator utan skärm och lägg i det du vill ha i den. Kolla bara så att moderkortet stöder det senaste.

/Johan

bygg egen dator på datorbutiken.com eller komplett.se

Se till att du tar ett KT333 moderkort. Soltek är ett bra märke, mycket prestanda. AMD XP processorerna är mest prisvärda. Minst en 2200+ rekommenderas. Satsa på det kraftigaste grafikkortet som plånboken tillåter.

Om du tar dig lite tidatt leta bland delarna kan du få ihop en riktigt fin burk med snabb cd-brännare, GF4600, bra processor osv för under 16 000:-

Köp en PS2 istället

Men lägg av med snacket om att köpa spelkonsol. Det är en PC han är ute efter. Konsoller kraschar aldrig men är å andra sidan inte uppgraderingsbara. Dessutom är dom inte lika kraftfulla. Luktar fanboy här

Konsoller kraschar aldrig

Hehe, det finns gott om bilder på BSOD´s från både XBox och PS2.

har du råkat ut för nån krasch?

heh... eftersom det uppenbarligen finns ordmärkare här borde jag lagt till "NÄSTAN aldrig kraschar"

[ 30 September 2002, 13:18: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

Nej, jag har varken M$ eller Sonys svarta låda, men en polare har råkat ut för litet uderliga saker med PS2.

Sök på Google så kommer det säkert upp litet roliga bilder.

Ordmärkeri är ett av de få nöjen jag har.

Egentligen är det tragiskt att den nya generationens konsoler ens har förmågan att krascha. Megadrive kraschade aldrig

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Ordmärkeri är ett av de få nöjen jag har.
Egentligen är det tragiskt att den nya generationens konsoler ens har förmågan att krascha. Megadrive kraschade aldrig

Mitt Nintendo-8bit kraschade eller frös ett antal ggr, så jag håller inte med om att det var bättre förr

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
bygg egen dator på datorbutiken.com eller komplett.se

Se till att du tar ett KT333 moderkort. Soltek är ett bra märke, mycket prestanda. AMD XP processorerna är mest prisvärda. Minst en 2200+ rekommenderas. Satsa på det kraftigaste grafikkortet som plånboken tillåter.

Om du tar dig lite tidatt leta bland delarna kan du få ihop en riktigt fin burk med snabb cd-brännare, GF4600, bra processor osv för under 16 000:-

Då ska jag kolla där och se om jag lyckas bygga ihop något, men hur vet man att allt är kompatibelt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
har du råkat ut för nån krasch?

heh... eftersom det uppenbarligen finns ordmärkare här borde jag lagt till "NÄSTAN aldrig kraschar"

Jag har råkat ut för att Halo har hängt sig på Xklossen...

Kompatibelt och kompatibelt. Om du går in på dom där sidorna som det tipsades om så visas i listan det som ska fungera ihop, så det behöver du sällan bry dig om.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 13:30

Jo fast om man vill ha riktigt bra stabilitet på sitt hemmabygge, så bör man välja delar som lirar bra ihop. Eller har jag fel?

Det måste finnas massor av sajter som beskriver hur man smäller ihop ett snabbt och stabilt pc-system.

Länkar någon...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Tjena, funderar på att köpa en billig spel PC, är lite tveksam till det, men saknar en del spel till Mac:en... Är det någon som kan tipsa om en schysst billig speldator? Gärna ett paket med bra grafikkort. Ett måste är att den går att koppla till ett AirPort nätverk.

Vilka spel saknar du? Om du saknar dem så mkt att du funderar på att byta plattform, så borde du nog inte satsa på en "billig" speldator. Satsa en 25 papp så får du en bra spelburk. Se nedan för alternativ:

Här är ett 25.000 kronors paket . Då får du en high-end windows spelburk.

Här är ett spelbudgetalternativ för 10 papp.

Jag har länk till en värsting Windows maskin också, men den kostar 40.000 kronor.

[ 01 Oktober 2002, 14:10: Meddelandet ändrat av: XX ]

Senast redigerat 2009-02-22 20:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Storkamp:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Tjena, funderar på att köpa en billig spel PC, är lite tveksam till det, men saknar en del spel till Mac:en... Är det någon som kan tipsa om en schysst billig speldator? Gärna ett paket med bra grafikkort. Ett måste är att den går att koppla till ett AirPort nätverk.

Vilka spel saknar du? Om du saknar dem så mkt att du funderar på att byta plattform, så borde du nog inte satsa på en "billig" speldator. Satsa en 25 papp så får du en bra spelburk. Se nedan för alternativ:

Här är ett 25.000 kronors paket . Då får du en high-end windows spelburk.

Här är ett spelbudgetalternativ för 10 papp.

Jag har länk till en värsting Windows maskin också, men den kostar 40.000 kronor.

Jag ska inte byta plattform, utan bara använda en PC för att komplettera min Mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
bygg egen dator på datorbutiken.com eller komplett.se

Se till att du tar ett KT333 moderkort. Soltek är ett bra märke, mycket prestanda. AMD XP processorerna är mest prisvärda. Minst en 2200+ rekommenderas. Satsa på det kraftigaste grafikkortet som plånboken tillåter.

Om du tar dig lite tidatt leta bland delarna kan du få ihop en riktigt fin burk med snabb cd-brännare, GF4600, bra processor osv för under 16 000:-

Då ska jag kolla där och se om jag lyckas bygga ihop något, men hur vet man att allt är kompatibelt?

Om något inte är kompatibelt brukar dom alltid se det och kontaktar dig i sådant fall. Med lite utforskande brukar man kunna se vad som funkar ihop. Ring annars och fråga.

AMD processorer + Socket A moderkort
KT333 moderkort + DDR PC2700 minnen

Se till så att du får en så tyst CPU-fläkt som möjligt. Och den måse vara stark nog för den processor du väljer. Nättaggregatet får gärna vara på minst 300W om du ska kunna köra mer än en hårddisk och nåt häftigt grafikkort.
ihopplockandet är halva nöjet. Man sitter och drägglar bland alla olika delar som finns att välja mellan!
Du får en monstermaskin för ca 16 000:-
Vill man ha surroundljud kan det dock kosta några tusen mer om man ska ha bra högtalare.

Synd att det inte finns surround till Mac....

[ 03 Oktober 2002, 12:42: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

Citat:

quote:Du får en monstermaskin för ca 16 000:-

Frågan gällde ju en budgetmaskin

Du får en bra spelmaskin (PC) för cirka 8000-9000 kr

Synd att det inte finns surround till Mac....

Surround till datorn är ganska onödigt, det känns B hur dyra högtalare man än har. Det finns sällan utrymme att ställa ut högtalarna för att uppnå full effekt i vilket fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Synd att det inte finns surround till Mac....

Surround till datorn är ganska onödigt, det känns B hur dyra högtalare man än har. Det finns sällan utrymme att ställa ut högtalarna för att uppnå full effekt i vilket fall.

Känns onödigt? Surt sa räven. När du väl upplevt det vill du inte gå tillbaka....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:

Citat:

quote:Du får en monstermaskin för ca 16 000:-

Frågan gällde ju en budgetmaskin

Du får en bra spelmaskin (PC) för cirka 8000-9000 kr

Jag gav bara en prisuppgift. lalalala ordmärkare överallt lalalalala.

Om du ska ha datorn till spel, är ett Geforce4 4200 att rekommendera. Mycket prestanda för pengarna. Vill du köra UT2k3 med flyt behöver du det. Och Doom 3.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
[
Synd att det inte finns surround till Mac....

Hur menar du, att det inte finns "inbyggt" från början?
För det finns ju USB Audio-interface att skaffa om man vill ha stöd för Dolby Digital 5.1 (AC3), Dolby Pro Logic och DTS.
Från runt 1000 kr och uppåt.

Billigaste jag sett är denna:
http://www.m-audio.com/products/consumer/sonicaSite/alt_content/about.html

Känns onödigt? Surt sa räven. När du väl upplevt det vill du inte gå tillbaka....

Jag har "upplevt" det, känns enbart fjuttigt. Testade hos en kille med ett svindyrt Creative-paket, han blev litet sur när jag fnissade åt honom.

Surround= bäst i TV-soffan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:
[
Synd att det inte finns surround till Mac....

Hur menar du, att det inte finns "inbyggt" från början?
För det finns ju USB Audio-interface att skaffa om man vill ha stöd för Dolby Digital 5.1 (AC3), Dolby Pro Logic och DTS.
Från runt 1000 kr och uppåt.

Billigaste jag sett är denna:
http://www.m-audio.com/products/consumer/sonicaSite/alt_content/about.html

Trevligt! Har inte sett surroundutrustning till Mac förut. Vore kul att prova.

Bevaka tråden