Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man Q3 att funka i X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tog först ner "MacQuake3Demo.bin", som är på 46 MB och innehåller hela demot antar jag. Så installerade jag det och märkte att det var för Classic.

Då tog jag ner "quake3-osx-129f-beta.dmg", som är på 26 Mb och är en patch som gör att man kan lira i OS X istället.

När jag hade packat upp patchen, så fanns en ikon som såg ut som man kunde starta Q3 genom att klicka på den, vilket jag provade. Fast det dök bara upp en ruta som sa att den inte kunde starta spelet.

Ska man kopiera det som finns i "patchmappen" till den vanliga Q3-classic mappen? Och vart ska allting ligga?

Mycket tacksam för hjälp!

Demot är gjort innan Quake 3 fick stöd för OSX. Jag tror inte ID Software tycker det är värt att lägga ned tid och resurser på att få demot att fungera i X.

Vad jag vet finns det inget speciellt inofficiellt "hack" som gör att demot fungerar i X (fast jag kan ju ha fel).

"quake3-osx-129f-beta.dmg" är inte de bara en pointrelease, dvs den senaste uppdateringen. Du behöver fortfarande hela quake3 för att kunna lira.
Patchen är bara en uppdatering..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
"quake3-osx-129f-beta.dmg" är inte de bara en pointrelease, dvs den senaste uppdateringen. Du behöver fortfarande hela quake3 för att kunna lira.
Patchen är bara en uppdatering..

jaha, så jag kan inte lira demot i X då? utan måste skaffa hela spelet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
jaha, så jag kan inte lira demot i X då? utan måste skaffa hela spelet?

Ja, det verkar så. Just nu säljs det för runt 300 kronor hos de flesta spelförsäljare. Det är Quake 3 Gold och har även tillägget Team Arena med. Det är en hybridskiva med både PC och Macversionen.

[ 14 September 2002, 19:04: Meddelandet ändrat av: Simonsj ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-14 19:05

Kan ju även plocka upp en pc-version någonstans för en knapp hundring.
Lägga över lite filer manuellt och sen uppdatera med senaste versionen från nätet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Då tog jag ner "quake3-osx-129f-beta.dmg"

Jag kan tillägga att senaste uppdateringen (som jag vet) är 1.31 beta.

Från Quake3Worlds MacFAQ:

1. Download this:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/mac/old/MacQuake3-1.30-OSX-b1.bin

2. Download this:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/mac/Quake3-Q3F-testfix.sit

3. Unstuff the first file and copy the resulting Quake3 folder to the desired location on your hard drive.

4. Unstuff the second file and copy the application "Quake3" to the quake3 folder that you copied to your hard drive in step 3. Replace any duplicate files.

5. Insert your Quake3 CD (PC or MAC) into your CD drive.

6. Copy the "Pak0.pk3" file from the "baseq3" folder on your CD into the "Baseq3" folder on your hard drive (This folder is within the Quake3 folder that you created in step 3).

7. Double-click the Quake3 application that is on your hard drive and you should be good to go.

8. Make good use of the fantastic OS you have and drag Quake3 into the dock.

9. If this process does not work then post EXACTLY what errors you get, followed by the machine type, OS Version, system specs, and what you have tried to do to solve the problem, in the macintosh discussion forum.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: r-0X#Zapchud:
Från Quake3Worlds MacFAQ:

1. Download this:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/mac/old/MacQuake3-1.30-OSX-b1.bin

2. Download this:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/mac/Quake3-Q3F-testfix.sit

3. Unstuff the first file and copy the resulting Quake3 folder to the desired location on your hard drive.

4. Unstuff the second file and copy the application "Quake3" to the quake3 folder that you copied to your hard drive in step 3. Replace any duplicate files.

5. Insert your Quake3 CD (PC or MAC) into your CD drive.

6. Copy the "Pak0.pk3" file from the "baseq3" folder on your CD into the "Baseq3" folder on your hard drive (This folder is within the Quake3 folder that you created in step 3).

7. Double-click the Quake3 application that is on your hard drive and you should be good to go.

8. Make good use of the fantastic OS you have and drag Quake3 into the dock.

9. If this process does not work then post EXACTLY what errors you get, followed by the machine type, OS Version, system specs, and what you have tried to do to solve the problem, in the macintosh discussion forum.

Man får tacka för tipset! Jag ska genast låna Q3 skivan av en polare och prova om det funkar. Tusen tack!

1
Bevaka tråden