Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste Mac-speldatorn?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med lite tur kommer det att ordna sig med fast anställning efter juletid. Just nu r det bara projektanställning.
Om det nu blir så så får jag härliga hem-mac erbjudanden, men jag vill vara med och påverka utbudet på den listan om det skulle bli aktuellt.

Jag har ganska klar bild av vad jag ska ta för att få det fetaste, men jag vill ha input från er.

Den fetaste speldatorn på Mac-sidan som man kan bygga ihop. Vad ska jag trycka in? Nu pratar jag det absolut fetaste i jag kan få tag på, så spelen rockar.

Shot! Money is no object!

[ 13 September 2002, 15:59: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-13 16:10

Ja, en dual 1,25 GHz med 2GB RAM och ett GF4Ti ska väl duga. Men eftersom du säger att det handlar om "efter juletid" så säger jag bara en sak: Vänta på MacWorld Expo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 16:14

Graffekort mannen!
Ljud in vill du ha.
Och fett högtalarpaket.

Mittenmodellen av Powermacen samt Radeon 9700 kommer att rocka otroligt mycket.

Inget jäkla mittenmodell-snack här nu Wille. Det fetaste sa jag ju

[ 13 September 2002, 23:50: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Ok då...

Here we go:

Sammanfattning
• Dual 1,25 GHz PowerPC G4
• 512 MB PC2700 DDR SDRAM – 1 DIMM
• 120 GB Ultra ATA
• DVD-R/CD-RW
• NVIDIA GeForce4 Ti, 128 MB, ADC/DVI
• AirPort-kort
• Apple Pro Keyboard
• Mac OS
• Apple Pro Speakers
• AppleCare Protection Plan - Power Mac + Display
• Gigabit Ethernet
• Två FireWire-portar
• Två USB-portar
• Apple Pro Mouse

48.224,00 kr

Måste köpas till:

• 3 x 512 MB RAM PC2700 - 6933 kr
• iPod 20 GB - 5994 kr att ha för musik och för att flytta filer
• IBM Deskstar 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! - 1862 kr
• ViewSonic VG800 18" TFT Gray TCO99 - 10367 kr
• 6 bra spel - 3000 kr

Totalt: 76 380 kr

Men det mest prisvärda är alltid att ta mittenmodellen och maxutrusta den, fast i och med att alla PowerMacar är MP så är det nog lika bra att satsa på den minsta och skaffa en massa extraprylar för pengarna som blir över.

  • Avstängd
  • 2002-09-14 14:32

Det är väl som att svära i kyrkan, men i alla fall:

Know thy enemy, a message from the dark side.....

DELL Dimension 8200

Totalpris: 68.124:- inklusive moms

Standardkomponenter: Intel 850-E chipset/533MHz FSB
3.5" 1.44MB Diskettstation
Minitower
Dell 105-tangenters Slimline tangentbord
Logitech PS/2 - 2 Button Mouse (Midnight Grey)
4 USB, 4 PCI

Processor: Intel Pentium 4 processor 2800 MHz med 512Kb Cache, 533MHz FSB (+ SEK 3,700 kr)

Minne: 2048MB 400MHz RDRAM (4x512MB) (+ SEK 16,690 kr)

Grafikkort: 128MB GeForce4 Ti4600 TV-OUT (+ SEK 2,710 kr)

Högtalare: Altec Lansing ADA 995 + multimedia keyboard (+ SEK 1,300 kr)

Bildskärm: Dell 1900FP - 19´´ (19´´ VIS) Flat Panel, Analog/Digital (DVI) (Ion Silver) (+ SEK 9,800 kr)

Hårddisk: 120GB IDE Hårddisk (7200RPM) (+ SEK 2,240 kr)

CD-ROM: DVD 16x (Kan ej kombineras med CD-ROM) (+ SEK 496 kr)

CD-RW: DVD+RW (Endast med Win XP) (+ SEK 3,457 kr)

Ljudkort: Turtle Beach Santa Cruz (+ SEK 300 kr)

Tangentbord och mus: Microsoft PS/2 Intellimouse 2 Button Wheel (+ SEK 80 kr)

Digital överföring: iEEE1394 Firewave + Video Wave III programvara (+ SEK 350 kr)

Nätverkskort: Intel Dayville 10/100Mbit WUOL (+ SEK 490 kr)

Modem: V.90 Data / Fax K56 PCI Modem (+ SEK 431 kr)

Mjukvara: MS Office XP Small Business (+ SEK 1,690 kr)

Operativsystem: MS Windows XP Pro (+ SEK 990 kr)

Språk på operativsystem och mjukvara: Svenska

Service: 3 år på-platsen-service, nästa arbetsdag.

Citat:

quote: Med lite tur kommer det att ordna sig med fast anställning efter juletid. Just nu r det bara projektanställning.
Om det nu blir så så får jag härliga hem-mac erbjudanden, men jag vill vara med och påverka utbudet på den listan om det skulle bli aktuellt.

Mycket likt min egen situation faktiskt, plus att jag fått två av mina överordnade att "Switcha"!

[ 14 September 2002, 16:18: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Både S_W & Slave:

Det finns ingen anledning till oförskämdhet eller dyl. här.

Om man inte är intresserad utav vad S_W har att skriva så är det bara att scrolla vidare.

Det är upp till moderatorerna om vad som är ok och inte.

Dvs, om det skall skrivas om PC eller Mac i detta forum har diskuterats av oss alla nu.

De flesta har en åsikt om detta och det har vädrats.
Nu är det upp till moderatorerna att göra dömmande inlägg, tycker jag.

Gambit

- Kommentar av William: jag behåller detta inlägg eftersom jag hoppas att ni lär av Gambit!

[ 15 September 2002, 14:30: Meddelandet ändrat av: William W M ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-14 16:06

Dual 1,25 GHz G4
2048 Ram
3x 120Gb hd (måste ju ha plats för alla spel)

Alla säger NVIDIA GeForce4 Ti, 128 MB men det skulle jag då fan inte ta..vänta på Radeon 9700...eller nått 256Mb grafikkort..

självklart ska du ha nått ljudkort också..
4a SoundSticks och en iSub

AppleCinema display 21"...
en super och en Combodrive me (orka byta skivor hela tiden?)

Hemmabyggd vattenkylning

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-14 16:07

Eller sa du EFTER jul...jaha..g5 ...
skulle tålas å vänta på då

Citat:

quote: en super och en Combodrive me (orka byta skivor hela tiden?)

Varför inte fylla alla HD-platesr och köra disk images i stället? Då behöver du ju garanterat inte byta CD´s.

en liten oskyldig undran...

Daniel frågar efter den fetaste speldatorn på Mac-sidan (Mac som i Apple, (inte PC)).

Varför ens då orka klista in en massa info om nån pc-dator som inte ens är aktuell, det är ju inte om pc han frågar? Tycker det framgick rätt tydligt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 17:52

gör att återgå till ämnet, tycker jag att en speldator med en enknappsmus är detsamma som en dator utan skärm..

minst två knappars, scroll, optisk (gärna trådlös också) mus från Macally eller liknande är ett måste!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leo:
gör att återgå till ämnet, tycker jag att en speldator med en enknappsmus är detsamma som en dator utan skärm..

minst två knappars, scroll, optisk (gärna trådlös också) mus från Macally eller liknande är ett måste!

Köp en Logitech...

[ 14 September 2002, 17:55: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Varför inte skaffa en Cinema HD Display? Spel ser ut som bäst på större skärmar...

På tal om möss... Vad heter den där musen från Logitec som alla mina polare har? Dubbel optisk, lila-blå...

Rätt många använder den. Dock föredrar jag fortfarande kula

[ 14 September 2002, 17:58: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

Jag skulle nog spendera extra på tre saker:
1. Mycket, mycket Ram
2. Ett sjuhelvetiskt grafikkort (det värsta som går att få tag på vid tidpunkten).
3. Mycket hårddisk.

Sedan är jag lite osäker. Undrar om det inte räcker med att skaffa mellanmodellen? Men eftersom pengar inte är några problem så skör hårt med värstingmodellen.
Några snygga högtalare och en bra skärm skulle väl inte heller vara fel.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 18:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Hjelm Smith:
På tal om möss... Vad heter den där musen från Logitec som alla mina polare har? Dubbel optisk, lila-blå...

Du menar denna?

http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=3&CONTENTID=4984&countryid=14&languageid=1

använder den själv och den slår allt jag använt!

Ok...jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här. Är inte detta vad som kallas multiprocessor -stöd. Det är ju bara bra!

Självklart ska han skaffa sig en mac med 2 cpu! Dubbla 1.25 ghZ med ett radeon 9700 skulle nog sitta fint! Men det kommer nog ännu hetare saker snart. Då kommer alla PC att ligga ännu längre efter!

Kör så det ryker!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Du menar denna?

http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=3&CONTENTI D=4984&countryid=14&languageid=1

använder den själv och den slår allt jag använt!

Ja! Exakt den! Alla jag känner har den förutom jag... Varför? Jag litar inte på optiska möss! Om det ska vara mus ska det banneme vara kula! För mig spelar det ingen roll att man måste rengöra den, eftersom det är halva nöjet med att äga en kul-mus!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 20:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Hjelm Smith:
Ja! Exakt den! Alla jag känner har den förutom jag... Varför? Jag litar inte på optiska möss! Om det ska vara mus ska det banneme vara kula! För mig spelar det ingen roll att man måste rengöra den, eftersom det är halva nöjet med att äga en kul-mus!

jag var med skeptisk tills jag skaffade en... Nu är jag fast! har inget strul med den och den är så exakt i spel att det nästan blir för mycket ibland...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-14 20:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Jag har aldrig varit med om att andra program har slutat funka efter att ha installerat ett program på mac..

Prova installera pagemaker 6.5 på en 9.2-maskin så ska du få se på grejer..

Allt går åt helvete..

Har haft en antal kunder som gjort detta.

Jag kommer genast att radera alla inlägg som inte har med ämnet att göra.

Skärp er för fan, måste ni bete er som små barn i sandlådan!

S_W är ett troll, skit i honom. Jag kommer att konsekvent radera alla idiotiska inlägg i det här forumet. Så det är ingen idé att skriva något puckat.

[ 15 September 2002, 14:48: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Tack för förslagen. S_W ignorerade att det stod Mac, och la in sitt jekla PC-alternativ på ren pin tji. Sånt gör mig irriterad.

Jaja, eftersom det handlar om efter jul, om det kommer bli verklighet, så är grafikkort lite svåra att spekulera i. Jag förutsätter att det kommer finnas, eller vara väldigt nära till, 256 Mb:s grafikkort då: Isåfall blir det nog ett sådant.
ATI eller nVidia, det kommer nog bli den svåraste nötet att knäcka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-16 13:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Tack för förslagen. S_W ignorerade att det stod Mac, och la in sitt jekla PC-alternativ på ren pin tji. Sånt gör mig irriterad.

Jaja, eftersom det handlar om efter jul, om det kommer bli verklighet, så är grafikkort lite svåra att spekulera i. Jag förutsätter att det kommer finnas, eller vara väldigt nära till, 256 Mb:s grafikkort då: Isåfall blir det nog ett sådant.
ATI eller nVidia, det kommer nog bli den svåraste nötet att knäcka.

kommer nVidia med 256 (GeForce 5)
så skulle jag ta det tror jag..ATI må va bra.. nVidia till spel...finns ju speciella skuggor och dimma som bara dom klarar (t.ex. RTcW om jag inte tänker fel??)
ati är fina till film dock..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-09-17 19:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leo:
gör att återgå till ämnet, tycker jag att en speldator med en enknappsmus är detsamma som en dator utan skärm..

minst två knappars, scroll, optisk (gärna trådlös också) mus från Macally eller liknande är ett måste!

En trådlös mus e döden i Fps spel, orka ha en trådlös ...
Eftersom att den bara går på en kanal så kommer den att lagga när du matar på en musknapp, lika bra att köpa en med sladd.

ingen mus knäcker Ms intellimouse explorer 3.0....skiter i att det är en MS mus, den är bäst i allafall.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-17 20:25

Har en Logitech Cordless MouseMan Optical och har aldrig märkt att den laggar när jag spelar? Säker på att det inte gäller äldre sladdlösa?

Förresten måste jag säga att det va lite intressant att se hur mycket en feting pc kostar. Men i det verkar jag vara ensam... :rolleyes:

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stash:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leo:
gör att återgå till ämnet, tycker jag att en speldator med en enknappsmus är detsamma som en dator utan skärm..

minst två knappars, scroll, optisk (gärna trådlös också) mus från Macally eller liknande är ett måste!

En trådlös mus e döden i Fps spel, orka ha en trådlös ...
Eftersom att den bara går på en kanal så kommer den att lagga när du matar på en musknapp, lika bra att köpa en med sladd.

ingen mus knäcker Ms intellimouse explorer 3.0....skiter i att det är en MS mus, den är bäst i allafall.

Har själv en MS Intellimouse Explorer som ja e nöjd med.
Jag tror dock du kan ha rätt i det där med Fps spel men skulle vilja ha mer bevis om det finns.
Hade en annan Intellimouse innan men bytte pga dålig frekvens i optiken vilket i sig ledde till hackande spel.

En sak jag ser fram emot är just grafik-korten framöver.

Inte för att jag lider nämnvärt med den jag har men vill ändå uppgradera min G-force 4MX till något bättre.

På tal om det! En förfrågan till er alla:

Skulle någon brilliant person här, som kan en massa om grafik-kort göra en lista på de som finns nu och i vilken ordning de kommer i prestanda.
Som jag förstår men inte är riktigt säker på är:

1. Nividia Titanium
2. Radeon 8500
3. Radeon 9000
4. Radeon 7500
5. Nividia G-force 4MX
6. Nividia G-force 3
7. Nividia G-force 2
8. Ati Rage Pro
9. Ati......

Är detta rätt? Eller är jag helt ute och snubblar?

Gambit

Bevaka tråden