Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jeskola Buzz

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon här som använder detta program? Jag höll på med det mycket förut (använder mest Ableton nu) och nu blev jag lite nyfiken på hur man använder VSTs i Buzz. Hittade ingen bra tutorial på buzzmachines.com så jag hoppas att någon här kan upplysa mig

Jag är ständig brukare av buzz men har aldrig testat VST-stödet så jag kan inte svara på frågan, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 12:27

det finns en maskin som laddar in vst's. stöder är väl sådär, precis som resten av buzz så kraschar det gärna. men oftast går det smidigt.
maskinen heter Polac VSTi Loader 1.13b. tror att det är senaste versionen. hittade inte heller någon tutorial så det blev trial and error helt enkelt.

Jag hittade den och tankade ner, men jag har fan ingen aning om var jag ska lägga den....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 12:36

tror du ska lägga en i generators OCH en i effect. inte säker, men testa. men om du laddar ner det stora buzzpacket på buzzmachines så borde det finnas, och där finns även en separat meny för de olika vst's som laddas in när buzz startar.

Status Report: Jag har nu kommit så långt att jag får upp mina olika VSTs i Buzz och jag kan ladda trumset i Battery men jag får inget ljud när jag trycker på play, alltså om jag klickar på cellerna i Battery så får jag ljud (detta syns också på volymmätaren i Buzz) men inte när jag skriver ett pattern och försöker spela det....

jag är flitig användare av buzz och albeton live också!

det finns senare version av polac än 1.13 som är mer stabila. 1.19 tror jag.. Battery vet jag dock inte hur det funkar för det har jag aldrig testat i buzz så jag kan inte uttala mig vad det är för fel tyvärr

Ja, jag hittade den senaste versionen av Polac men det lirar ändå inte...Nu får jag ljud från vissa celler men inte från andra...helskumt, det kanske har med MIDI-kanalerna att göra? Hursomhelst var det ett kul test men jag tror inte att det är så användbart, det är skitjobbigt att skriva in värden för alla parametrar i tex Reaktor och flera av mina VSTs funkar inte (not supported by plug-in).

hm not supported? jag har aldrig haft några problem med det 30-40 tal vst's jag testat..

vilka funkar inte?

sen är det väl en vanesak det där med att skriva in grejer för vst:na i buzz. jag har gjort det sen början så jag är van. men som sagt.. live är lite smidigare att använda för detta...

jag har sällan använt vstsyntar eller ens buzzsyntar i programmet eftersom jag tycker det är
lite svårt att göra melodier i buzz. programmet är perfekt för skumma loopar etc dock.
mina första album är uteslutande gjorda i buzz men om ni vill höra någon som verkligen behärskar
programmet så ska ni lyssna på folie. han har precis släppt sitt andra album på bolaget mitek.
alla låtar är 100% buzz.
www.mitek-web.net

en video här, dock syns inte buzz i rutan: http://home.duplo.org/~shaw/weberg/folie.wmv

Ursprungligen av outshape:

om ni vill höra någon som verkligen behärskar
programmet så ska ni lyssna på folie.

Eller James Holden.

Log Opened: Sat Feb 03 14:17:54 1996
*** Now talking in #buzz
<cyberc> hi
<cyberc> or something .. just wanted to say that i love and will always love buzztracker. thanks a thousand for making it, man
<batongen> hi
<cyberc>
<batongen> thanks
<cyberc> fucking neat tracker indeed. played around with it for a day or so, deleted ft2 after that
<batongen> really?
<cyberc> jez
<batongen> you'll probably love the next version then.. a6 is really piece of shit compared to it
<cyberc> oh? what's the news for the next version then?
<batongen> many changes..
<batongen> you can play several patterns for one machine at the same time for example
<batongen> stereo machines
<batongen> better machines
<cyberc> whoa cool
<batongen> and it's much more stable etc
<cyberc> the stability was much needed, indeed :>
<batongen> yeah a6 has some serious bugs

those were the days!

Altemark = DjAbflex .. eller? "the first comercially successfull buzzartist"
Grymt bra demo som lärde mig mycket.

altemark . fan#TRAXXXXXXXXXXXXXXX

man blir nästan lite sugen på att dra lite pilar igen
mindre sugen på att köra buzz fixkit varenda gång man vill starta skiten

ousthape: jättefin video! ser ut som paraplyet drar honom uppåt

dumb dan: shit! menar du att a break in the clouds är bara buzz eller använder han annat också?

Ursprungligen av krossgrus:

dumb dan: shit! menar du att a break in the clouds är bara buzz eller använder han annat också?

its all about buzz så som sagt finns det potential..

Citat:

its all about buzz så som sagt finns det potential..

jag vill veta allt om den låten, hur vet ni det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 21:58

galactus:
http://www.xlutop.com/buzz/
vst-loaderns manual.

Ursprungligen av 655321:

galactus:
http://www.xlutop.com/buzz/
vst-loaderns manual.

Tack! Men jag har faktiskt lagt ner projektet...Av någon anledning så kan jag inte ladda alla min pluggar + att det känns som om dom drar mer datorkraft i Buzz än i ableton. Egentligen var det mest ett test för att se hur det funkade i praktiken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 17:08
  • Medlem
  • 2008-12-01 17:12

Hoppsan!

Fint! Då blir det till att sälja all hårdvara igen. Skämt å sido så var det faktiskt Buzz som för tio år sedan fick mig att lämna hårdvaran. Nu har jag ju köpt på mig prylar igen, bitvis saker jag hade på nittiotalet som t ex MS-20 och MS-10.
Sjukt sugen på ett väl fungerande Buzz faktiskt!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-12-01 17:44

outshape: eller så behåller du dina prylar och tar ner buzz.
sen kör du båda sida vid sida. samplar och klipper eller vad du nu gör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 03:30

Live by the Buzz, die by the Buzz! Tittade lite på den påbörjade versionen men är ack så nöjd med den gamla som rullar på stabilt här hemma. Enda gången den bombar är ibland när man har en låt laddad och ska ladda en ny.

1
Bevaka tråden