Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort - vad tycker ni.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en G4 350 AGP och funderar på att hotta den med antingen:
ATI Radeon 32MB AGP
- Powered by the RADEON* graphics processing unit (GPU)
- CHARISMA ENGINE*; Integrated Transform, Clipping and Lighting (TCL)
- 32MB of powerful double data rate (DDR) memory
- DVI-I for Digital Flat Panel and VGA support
- Video-output for TV out display
- Full OpenGL®, QuickDraw* 3D, and QuickTime* support
- Supports AGP 2X systems
Pris: 2869kr

..eller:
ATI Radeon 7000 PCI
Incredible 3D/2D graphics performance
Flexible* dual-display support
Powered by the ATI RADEON 7000 MAC EDITION graphics processor
32MB of powerful double data rate (DDR) memory
Features HYPERZ technology for improved performance
Powerful 3D graphics performance
Full OpenGL® and QuickTime support
DVI interface for digital flat panel support
Video-output (S-Video and Composite) for TV output support (OBS! endast NTSC-standard)
DVD playback
Pris: 1936kr

Kan någon förklara AGP-kortets fördelar (om några) över PCI-kortet? Jag har bara 2xAGP, så några andra AGP kort på marknaden kommer inte på frågan. Finns det möjligtvis några tyngre PCI-grafikkort på marknaden? Jag har mkt dålig koll... minst sagt.

Priser och specs från Macoteket.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-07-06 04:48

AGP kan skicka data mycket snabbare än pci

Tycker att du ska satsa på ett vanligt radeon för att de har agp anslutning, fast om du köper det andra kortet så kan du ju trycka in en till bildskärm!

Pci kortet tror jag inte lämpar sej så bra för spel.

I pci platsen är bandbrdden maximerad till 535Mb om jag inte missminner mig och AGP porten kan skicka 1024Mb "4X".

Men båda korten faller fet bort. Det finns bara ett graffekort som är värt pengarna och det är NVidia,GF2,GF3 och GF4.

Värt att tänka på är ju att fråga sig i vilken upplösning man kommer att lira spel i,om du bara tänker max 1024x768 så räcker det med 32Mb på kortet men över det så rekommenderar jag minst 64Mb och varför inte 128Mb...Köp dig ett GF4 så har du ju ett bra kort att flytta över till pc:n senare när du vill lira riktiga spel och njuta av grafiken.

Macen är bra till mycket men inte när det gäller games och då räknar jag inte "The Sims" till något riktigt spel för män med hår på bröstet...Eller för den delen hår i ansiktet...*L*

[ 06 Juli 2002, 12:05: Meddelandet ändrat av: xplane ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-06 17:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Macen är bra till mycket men inte när det gäller games och då räknar jag inte "The Sims" till något riktigt spel för män med hår på bröstet...Eller för den delen hår i ansiktet...*L*

Rough Spear rockar ju på bätre i en mac än en Pc med likvärdig prestanda... Upplever inga problem med spel i min QS 800 Mhz med GF4 kort...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-07-07 01:51
Citat:

quote: Köp dig ett GF4 så har du ju ett bra kort att flytta över till pc:n senare när du vill lira riktiga spel och njuta av grafiken.

Skulle aldrig sätta i ett GF4 ti i hans dator, spelen kommer förmodligen att lagga mera med det än med ett gammalt Radeon, eftersom att den inte kommer att kunna driva ut de alls.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Du kan sätta i snabbare AGP-kort. Det fungerar men du får inte ut maximal prestanda. Jag har ett 4x GeForce3 i min G4/450 och det funkar bra.

Jag har knappt råd med ovan nämnda kort, så ett 4x AGP är det nog inte att tala om, även om det fungerar eller vad man kan säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 04:37

Pris/prestandamässigt bör du titta på ett beggat Radeon 32MB AGP eller ett GeForce2MX AGP. Dessa fungerar bra och kommer ge din mac en booost. Frågan är vad du gör med dator. För spel är den ganska död (nya spel). Gamla spel kommer fungera bättre med nytt grafikkort.

AGP-kort kommer ge dig QE-acceleration, det kommer inget PCI-kort göra. Radeon 7000 PCI är ett trevligt kort… så länge man inte är en high-end gamer. Det kommer dock aldrig ge dig QE-acceleration.

Jag är ingen high-end gamer, det mest krävande spelet är Unreal Tournament. Ett grafikkort är sista grejen jag köper till min burk, för jag siktar på att skaffa en TiBook eller Quicksiver genom företaget senare.

GeForce 2 MX, kan detta ev. vara ett "PC-kort" som man sen flashar? Jag känner nämligen en som sitter på ett dylikt och vill bli av med det.

Jag kör et flashad Asus GeForce2MX 400 i min G4 466. Kortet suger värkligen, men det _fungerar_ nästan.
Uppdaterar jag OS X till 10.1.5, då ger GF2MX´n fan i allt som kallar sig för Quicktime och OpenGL...
Men klarar man att flasha kortet upp til korrekt FlashROM-version ska det gå (jag fuckade upp).

Och 2869 SEK för et RADEON är...inte värdt det :/

Meddela gärna hur det går!

...jag uppdaterade själv till 10.1.5 igår...

Jag har gett upp det jävla kortet

Köper en ny POWAMac ASAP, blir av med skräpet

lite info: cybercoment

Köp Radeon 9000 när det kommer, det kommer inte att vara speciellt dyrt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Köp Radeon 9000 när det kommer, det kommer inte att vara speciellt dyrt.

Radeon 9000pro vil vara et utmärkt grafikkort för pengarna. Jeg gissar det vil kosta ca. 2*10^3 SEK, oändligt mycket mera POWA...
Själv går jag för RADEON 9700

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag har en G4 350 AGP och funderar på att hotta den.

Ska du köra Jaguar så säger apple att QE bara fungerar med AGP kort. Hur nu detta kan fungera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Jag har en G4 350 AGP och funderar på att hotta den.

Ska du köra Jaguar så säger apple att QE bara fungerar med AGP kort. Hur nu detta kan fungera.

PCI-arkitekturn har inte möjlighet at skriva/läsa direkt til minnet, vilket krävs för att Quartz ´Xtreme skal vara effektivt. Inte Apple´s fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-23 16:05

ATi Radeon 9000 Pro Mac Edition kommer vara THE CARD att köpa för "vanliga människor". Varför?

- Motsvarande prestanda med GeForce4MX på dagens spel
- Kostar likt Radeon 7000 PCI men nästan lika snabbt om Radeon 8500
- Bättre för framtidens spel jämför med GeForce4MX eftersom den har shader support (krossar GF4MX i ex. UT2003).

Priset är satt till $149 i USA och kortet ska finnas för leverans "omgående". Om det verkligen är så återstår att se. Räkna med att kortet kommer till Sverike om någon månad med ett ungefärligt pris på 2000 kr inkl moms. Radeon 8500-kortet har fortfarande en föredel över Radeon 9000 pro och det är antalet texturer den kan köra i single-pass. Därför blir det, i vissa spel, 10-20% snabbare… Sen kostar det 50-100% mer också!

Nackdel med Radeon 9000 Pro är inget stöd för 2 st CRT monitorer out-of-the box. Dock har det ADC och DVI port samt TV-ut vilket andra kanske uppskattar (en ADC till VGA adapter måste köpas separat, tror jag. Dock medföljer en DVI till VGA konverter).

Jag ska nog själv satsa på ett 9000-kort till hösten, verkar mycket prisvärt och bra mycket bättre än mitt GF2MX.

Radeon 9700 ser ju ut att vara riktigt grymt (se denna tråd för mer info) medan 9000 verkar vara ett riktigt prisvärt kort å andra sidan. Jag har dock inte sett några svenska priser ännu.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 17:16

Radeon 9000 Pro kan man få för 1236 SEK inkl moms på InWarehouse

ATI Radeon 9000 AGP 128MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1843:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 27/7 0 1269:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 989:-
ATI Radeon 9000 AGP 128B DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1324:-

på inWarehouse

[ 29 Juli 2002, 17:39: Meddelandet ändrat av: William W M ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 18:31

Funkar några av dessa i en cube?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 20:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
ATI Radeon 9000 AGP 128MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1843:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 27/7 0 1269:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 989:-
ATI Radeon 9000 AGP 128B DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1324:-

på inWarehouse

Men vadå, det kan väl knappast vara för mac?? Sanslösa priser i så fall

  • Oregistrerad
  • 2002-07-29 20:17

[QUOTESkapades ursprungligen av: William W M:
ATI Radeon 9000 AGP 128MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1843:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 27/7 0 1269:-
ATI Radeon 9000 AGP 64MB DDR DVI TV-o retail 31/7 0 989:-
ATI Radeon 9000 AGP 128B DDR DVI TV-o retail 31/7 0 1324:-]

[/QUOTEMen vadå, det kan väl knappast vara för mac?? Sanslösa priser i så fall]

Jo, det är för Mac men jag tror bestämt det är priser utan moms.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Men vadå, det kan väl knappast vara för mac?? Sanslösa priser i så fall

Tror knappast det. Det brukar stå "Mac Edition" efter namnet för Mac-korten. Dessutom har inte 9000-kortet för Mac TV-ut.

[ 29 Juli 2002, 20:40: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Jo, det är för Mac men jag tror bestämt det är priser utan moms.

Det finns inga specar på produktsidorna hos inWarehouse. Däremot står det "TV-out" i benämningen för korten, och TV-ut finns INTE på Mac-versionen av kortet.
Det är nog inWarehouse som felaktigt lagt till dessa kort på deras "mac-portal", tror jag.

http://www.ati.com/products/mac/radeon9000prome/specs.html

Kanske jag "är harry" och handlar lite i Sverige igen fan, 1200 spänn för et 9000 pro...damn

Priserna är för PC, men de kan fungera för Mac också. Åtminstone så får vi se prisläget för korten.

Här är ATI:s sida om Radeon 9000, där heter kortet "RADEON™ 9000 PRO MAC EDITION"

http://www.ati.com/products/mac/radeon9000prome/index.html

I ATIs prislista har inte Radeon 9000 Pro Mac Edition kommit upp än.

[ 30 Juli 2002, 10:11: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Priserna är för PC, men de kan fungera för Mac också. Åtminstone så får vi se prisläget för korten.

Har aldrig stämt tidigare för ATI-kort. Mac-korten har alltid varit mycket dyrare än PC-korten. Men men, vi kan ju hoppas på att så inte är fallet denna gång.

Ingen som har ringt till inWarehouse och kollat?

Bevaka tråden