Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flasha PC Geforce 3 till Mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-06 03:09

Man blir himla sugen när man läser den här gamla tråden...
Alla som provat verkar ha lyckats!
http://bbs.xlr8yourmac.com/ubb/Forum2/HTML/001342.html

Söker man efter PC Geforce 3 kort på t.ex www.pricerunner.se kan man hitta kort som kostar typ 2400 inkl moms, alltså nästan 5000 kr(!) billigare än ett kort till mac. Sen verkar dom i xlr8yourmac tråden ha lyckats att sätta i kortet i 2AGP också.

Nån som provat? (OBS. läs hela tråden innan ni kastar första stenen!)

Jag har ett Asus 8200 kort i min quicksilver som jag har flashat.Det funkar helt ok.Det va inga problem o göra det heller.Om du vill så kan jag skicka dig alla filer du behöver för att göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-09 07:39

Det avgör saken, jag går ner till Pantip (pezevaruhuset i Bangkok) och köper ett ASUS-kort idag... har du lust att maila mig filerna? (jag kan lägga upp filerna för andra att ladda ner)

tack

//mattan
mattan@mattan.net

Vet någon om man kan flasha de där Ti-korten? Vad skiljer Ti-korten och "original" kort?

  • Oregistrerad
  • 2002-03-09 12:08

Det som skiljer mellan GF3 och GF3Ti är minnet. Ti:n har 128MB DDR till skillnad från den "vanliga" som "bara" har 64MB. Sedan vet jag inte om det är något mer som skiljer. Jag veta bara att Ti 500:an är ruskigt snabb! :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-09 19:09

Det fanns flera modeller av ASUS8200 när jag var nere och skulle köpa:

-Geforce3 Titanium 200 64 MB (DCOM)
-Geforce3 Titanium 200 64 MB (deluxe)
-Geforce3 Titanium 500 64 MB (DCOM)
-Geforce3 Titanium 500 64 MB (deluxe)

Jag gissar att man kan sätta i mer minne i Ti500-korten. Vad är det som skiljer i övrigt? Kan man flasha alla för mac eller?

//mattan

Hm tror det finns en modell till sim ligger i mellan 200 o 500 o det e nog den jag har.Det är iaf 64m minne o deluxe men tror inte det e varken 200 eller 500.Ska försöka kolla exact vilket det e om jag hittar kartongen i garderoben

brb

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-10 09:57

hmm... läste lite i ovanstående tråd på xlr8, verkar som det kan bli problem om man har 2x agp, (vilket jag har)...

Delaay, har du 2x eller 4x?

Billigaste 8200an kostar bara 1200 sek härnere, chansar nog på ett sånt... har du lust att maila mig filerna du använde?

//mattan

Jag har 4x agp.Filerna e på gång nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 17:05

Äntligen lite bättre grafikprestanda. Det sitter nu ett ASUS 7100 Pro (GeForce2MX400 32MB) i min Sawtooth. Klart prestandahöjning jmf med mitt gamla Pro128

Det bästa var att jag inte ens behövde flasha det med MacROM, funkade direkt när jag tryckte i det.

Tack för tipsen!

//mattan

  • Medlem
  • 2002-05-25 17:21

funderar också på att flasha ett GF2 MX. tänkte köpa ett på datorbutiken, saken är att det finns så fruktansvärt många olika...
datorbutiken.com
vet någon vilket jag bör köpa?
jag har en dual 500 G4:a
alltså 2x AGP

/majk

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-25 19:34

Här har du en bra sida som listar kort som skall funka. Finns även programvara för att flasha.

Lite chansning är det väl alltid.

//mattan

Asus 7100Pro 32MB SDR fungerade oxo utan att flasha i min mac. Men jag fick inte alla upplösningar, og inte optimala Hz...

Måste man flasha kortet då kanske?

  • Medlem
  • 2002-05-27 17:40

har beställt ett ASUS V7100 Pro GeForce2 MX 64MB AGP från datorbutiken.com
det kortet ska ju funka om man får tro länken som mattan postade.
en smula billigare än att köpa ett för mac dessutom : )

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-27 19:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: r-0X#Zapchud:
Asus 7100Pro 32MB SDR fungerade oxo utan att flasha i min mac. Men jag fick inte alla upplösningar, og inte optimala Hz...

Måste man flasha kortet då kanske?

Jag har en Apple LCD (den gamla) så jag märkte inte det... (finns inte så mkt att välja på på den)

Får du inte alla upplösningar enl. spec på kortet? Blir nog till att flasha då...

//mattan

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-27 19:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
har beställt ett ASUS V7100 Pro GeForce2 MX 64MB AGP från datorbutiken.com
det kortet ska ju funka om man får tro länken som mattan postade.
en smula billigare än att köpa ett för mac dessutom : )

Lycka till!

//mattan

  • Medlem
  • 2002-06-07 22:12

jaha...

då sitter jag här med mitt GF2 MX...
fast det verkar inte fungera...
så det är fortfarande ATI
först så testade jag att bara pilla i kortet och starta om, det fungerade inte. sedan så laddade jag ner drivarna här där det även står att man inte ska behöva flasha kortet jag köpt.
dessa drivar la jag i system -> library -> extensions. startade om med kortet i... funkade inte.
vad göra?

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-08 15:19

Jag tror GeForce X Ti korten dels har snabbare minnen (SDR, DDR etc) dels snabbare hastighet på processorn (ex. 250, 260, 270 mhz).

Sedan finns det GeForce3, GeForce3 Ti200, Ti300, Ti500. GeForce3 Ti är bättre än GeForce4MX på mångt och mycket.

Funderar på att skaffa ett PC-GeForce kort jag också, men vet inte om jag vågar. Mattan, lust att ge en utvärdering till dina upplevelser?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-08 16:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Mattan, lust att ge en utvärdering till dina upplevelser?

Jag har ett ASUS GF2 MX Pro 32 MB. Funkar 100% felfritt hitills med en G4 450 MHz och en Apple LCD (gamla skärmen med VGA). Allt (Finder, PS, DW, Word) känns snabbare än med det gamla 128-kortet. Jag spelar inte så jag vet inte hur bra 3D-prestandan är dock.

Det enda som har strulat är att en viss beta vägrade installera, men eftersom vi inte skall prata om sånt här så går jag inte vidare in på det.

//mattan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
jaha...

då sitter jag här med mitt GF2 MX...
fast det verkar inte fungera...
så det är fortfarande ATI
först så testade jag att bara pilla i kortet och starta om, det fungerade inte. sedan så laddade jag ner drivarna här där det även står att man inte ska behöva flasha kortet jag köpt.
dessa drivar la jag i system -> library -> extensions. startade om med kortet i... funkade inte.
vad göra?

/majk

Har du flashat kortet än?

  • Medlem
  • 2002-06-08 17:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
jaha...

då sitter jag här med mitt GF2 MX...
fast det verkar inte fungera...
så det är fortfarande ATI
först så testade jag att bara pilla i kortet och starta om, det fungerade inte. sedan så laddade jag ner drivarna här där det även står att man inte ska behöva flasha kortet jag köpt.
dessa drivar la jag i system -> library -> extensions. startade om med kortet i... funkade inte.
vad göra?

/majk

Har du flashat kortet än?

nej jag ska hem till en polare och göra det nu snart...
fast som jag uppfattade det så skulle det fungera utan att göra det...
vi får väl se hur det går.

/majk

Citat:

quote:nej jag ska hem till en polare och göra det nu snart...
fast som jag uppfattade det så skulle det fungera utan att göra det...
vi får väl se hur det går.
/majk

Inte nödvändigtvis, de kort med 32 meg RAM har enligt flera fungerat utan flashning, men du har ett 64 megs kort. Det kan vara orsaken till att det inte funkar.

  • Medlem
  • 2002-06-08 20:30

jo enligt just denna sida så ska det faktiskt fungera även med det 64 mb kort som jag har.
håller just nu på att försöka flasha det...
fast tydligen så är det så att man inte kan boota från en diskett i windows 2000 vilket man behöver kunna göra för att flasha kortet. alltså så måste jag ha tillgång till typ en burk med windows 98 vilket jag ju inte har

/majk

  • Medlem
  • 2002-06-08 21:51

sådär ja!
äntligen fick jag det att fungera.
genast känns allt rappare på min dual 500, för endast 1200 spänn!

1
Bevaka tråden