Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Super Mario på Mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-04 23:47

Enligt mig finns det bara ett spel som är något att ha. Olyckligt nog har jag förlagt min super nintendo låda för ett bra tag sen.
Finns det någon chans att spela Super Mario 3 under X med hjälp av en emulator eller något? Hur gör jag i så fall?

Den finns en Snes emulator som funkar på både Os 9 och Os X.

http://www.snes9x.com/

Nu gäller det bara att du hittar roms någonstans på nätet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-05 00:53

Tack Mikagami.
Har nu emulatorn men inga spel.
Är det någon som vet var man hittar dom?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-05 01:02

Jorå.

Det finns massor emulatorer för X. De enda spel jag spelar överhuvudtaget är gamla nintendoroms. Knäcker allt nytt och flashigt ut och in tycker jag.

Surfa in på Bannister.org!!! Den killen har verkligen ansträngt sig. Massor av emulatorer till X.

Spel till t ex NES tycker jag är lite av "abandoned ware". Det är väl ok att få lite nostalgikänsla på sin mac. Så många tusenlappar man lagt ut på dessa spel i sina unga dagar... Min personliga uppfattning dock. Men du får hitta dem själv (alla gamla nintendolir finns!) ...

Här är ett härligt screenshot av Super Mario 3 från min dator:

PS. Med mina 700 NES-spel skulle jag varit kung på skolgården när det begav sig,,, Hehe...

[ 05 Juli 2002, 01:23: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

ROM-siter kommer och går. Testa mame.dk, den var där igår.

Rom-siter kommer och går ja, tankade ner runt 1300 snes-roms från en hotlineserver en gång i tiden. Tog inte många dagar för den servern att stängas sedan på grund av för mycket nerladdningar jämfört med uppladdningar

  • Medlem
  • 2002-07-06 12:25

tycker det är skumt att alla diskussioner om piratkopiering blivit stängda. skulle det vara mindre värt att kopiera ett nintendo spel?
själv jobbar jag på bergsala (nintendo) och tycker gott att man kan köpa beg. spel - de kostar ju ändå inte så mkt.
sen är det ju inte ens hälften av känslan att spela på datorn enligt mitt tycke.

NES och SNES och andra äldre ROM:ar brukar ju ofta ses som "abandonware", det är i princip ingen som bryr sig om den piratkopieringen eftersom ingen tjänar några pengar på att sälja original längre.

Visst går det att köpa begagnat, men det finns en stor del spel som bara släppts i till exempel Japan eller USA, och vill man inte punga ut med upp till 2000:- på eBay…

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
tycker det är skumt att alla diskussioner om piratkopiering blivit stängda. skulle det vara mindre värt att kopiera ett nintendo spel?
själv jobbar jag på bergsala (nintendo) och tycker gott att man kan köpa beg. spel - de kostar ju ändå inte så mkt.
sen är det ju inte ens hälften av känslan att spela på datorn enligt mitt tycke.

Att kopiera ett Nintendo 64- eller GameCube-spel är ju definitivt "fel", däremot NES- och SNES-spel är stört omöjliga att hitta. TV-spelsbörsen hade ju förvisso något av Final Fantasy-spelen till SNES för 2000:- när jag var där och kollade. Tjena.

Jag tycker personligen det är bättre att folk får glädje av de gamla klassikerna, än att ingen alls har möjligheten att spela dem.

Samtidigt kan man ju förstås resonera som så att den som kör emulerat NES kanske struntar i att köpa en ny konsol med nya spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-06 18:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
...själv jobbar jag på bergsala (nintendo) och tycker gott att man kan köpa beg. spel - de kostar ju ändå inte så mkt.

Ur rättighetsägarens (Nintendos) synvinkel borde det inte vara någon skillnad om spelen kopieras eller säljs begagnat, de får ju ingen ersättning/royalty från varken det ena eller det andra...? Och eftersom det inte nytillverkas några SNES-kassetter är det ju helt omöjligt att "göra rätt för sig" om man vill spela gamla spel.

Nintendo (och andra) borde i stället stödja den "eftermarknad" som uppenbarligen finns, genom att distribuera ROM-filerna kommersiellt. (Precis som att musikindustrin borde lära sig att utnyttja Internet och mp3 för att sälja musik, i stället för att bara motarbeta alla förändringar. Men det är en annan historia....)

/Nils

  • Oregistrerad
  • 2002-07-06 18:41
Citat:

quote: Nintendo (och andra) borde i stället stödja den "eftermarknad" som uppenbarligen finns, genom att distribuera ROM-filerna kommersiellt. (Precis som att musikindustrin borde lära sig att utnyttja Internet och mp3 för att sälja musik, i stället för att bara motarbeta alla förändringar. Men det är en annan historia....)

Håller absolut med! Det är snarare ren cred och gratis massiv reklam för respektive företag. Många av dagens kids vet ju knappt vem rörmokaren Mario är då de växt upp i Playstation-eran. Låt de gott få pröva de tidiga Mario- och Zelda-spelen. Kanske resulterar det i en Gamecube istället för en ful X-box.

Sitter man med en jpypad så blir känslan perfekt! Dessutom sitter man ju på en mac så det gör ju sitt!!!

Emulera mera!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-07 01:40

Hade det varit något år sen hade jag hållt med alla här om roms, att det inte gör något eftersom ingen tjänar på dem längre, men det är fel när man tänker efter för hur många gamla klassiker är det inte som portas till gameboy adv. Så måste säga att det är fel trots allt.
Hmm Majk måste nämna att jag köpt ett gamecube och är väldigt nöjd, är föredetta sega och sonic fanatiker och nu när sonic finns för gamecube ska jag köpa det sen, för tillfället har jag införskaffat Luigi´s Mansion och ett minneskort =), valde det före sonic så länge eftersom jag har sonic 2 redan till dreamcast.

  • Medlem
  • 2002-07-07 03:15

emulering är iaf ingenting för mig. jag anser att spel ska spelas på konsoll helt enkelt. med några få undantag.

Citat:

quote: Hmm Majk måste nämna att jag köpt ett gamecube och är väldigt nöjd, är föredetta sega och sonic fanatiker och nu när sonic finns för gamecube ska jag köpa det sen, för tillfället har jag införskaffat Luigi´s Mansion och ett minneskort =), valde det före sonic så länge eftersom jag har sonic 2 redan till dreamcast.

kul att du är nöjd med maskinen... fast det har ju knappt börjat ännu. resident evil är löjligt bra kan jag meddela. metroid prime vågar jag knappt tänka på...

föresten så är det en artikel om mig i senaste club nintendo magazine om någon nu läser den. där jag givetvis nämner mitt intresse för mac lite flyktigt. visste ni föresten att club nintendo magazine är sveriges största tv-spelstidning? (jo vi har större upplaga än super play)

/majk

Jag skaffar en Kub när CubeLinux kommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-08 19:36

Om man nu mot förmodan skulle få för sig att spela nintendo 64 spel på sin mac, var hittar man då såna spel?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daniellindskog:
Om man nu mot förmodan skulle få för sig att spela nintendo 64 spel på sin mac, var hittar man då såna spel?

1. Hotline
2. Carracho
3. FTP

Gamla ROM-spel må vara en sak. Men hjälp inte folk, genom detta forum, med nedladdningstips på Nintendo64-spel. Ni vet mycket väl vad vi tycker om sådant. Ok?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
själv jobbar jag på bergsala (nintendo) och tycker gott att man kan köpa beg. spel - de kostar ju ändå inte så mkt.
sen är det ju inte ens hälften av känslan att spela på datorn enligt mitt tycke.

Det svåra är att få tag i de beg. spelen, förslag på hur? Hur går det med jobbandet, jag la ner "Golden Sun" (GBA) sen, blev för svårt, men tack för hjälpen - räddade min Trysilresa i vintras. Lirat det än!? Några tips om spel som drar nytta av både GameCube o GBA!? (ex: sonic)

[ 16 Juli 2002, 03:32: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Någon som vet om ngn bra N64 Emulator till X!? (9:an)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 16:24

Emulering, emulering, emulering… Det har hängt med min Mac sedan urminnestider… Satt och spelade GameBoy och NES på LC475 och första PowerMacen för c:a 10 år sedan, sen kom SNES-emulatorn som funkade på andra PowerMacen (7500/233 Mhz). *Nostalgi!!!*. Att en Playsstaionemulator kom till sen som fungerande *bra* var underbart då min PSX gick sönder (känt fel - utsliten laser). Men, men… Sony dödade en produkten. Dumt då jag tror det skulle sälja bra om man fortsatte med den + ökad PSX-spelförsäljning…

Hur som haver… Lite matnyttighet runt emulation på Mac:

Emulation.net
Denna sidan är (var i varje fall) THE PLACE TO GO om man letade efter Emulatorer. Notera dock att de INTE finns ROM:ar där då det är mer eller mindre olagligt att sprida dessa.

Sixtyforce
Detta är den enda fungerande N64-emulatorn jag känner till för Mac. Den fungerar sådär. ROM:ar är som sagt sedan tidigare inget du hittar på tillverkarens hemsida.

[ 02 Augusti 2002, 16:29: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

1
Bevaka tråden