Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"DirectX" för Mac!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-17 18:54

Det här kan vara det mesta som hänt i macens speluniversum någonsin. Enligt utsago ska det minska portningstiden från PC till mac med 70%!

Läs själva...
http://www.macworld.co.uk/news/top_news_item.cfm?NewsID=4522

Great!!!!!!!!!!!!!!

Det är i sanning den största, ouppmärksammade, nyhet jag sett på år och dar!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det är i sanning den största, ouppmärksammade, nyhet jag sett på år och dar!

En länk som fungerar - källan

http://macdx.coderus.com/

Det är dessutom en väldigt tragisk nyhet som förmodligen får fler spelutvecklare att använda Microsoft´s DirectX istället för OpenGL som finns i många operativsystem och native i Mac OS X.

Ciryon

Ja, men OpenGL kommer fortfarande att fungera som en fristående och kraftfull standard. Det är nog inget problem.

Här ska firas! Mer spel åt oss!

MacDX skapar inte DirectX drivisar på macen utan gör bara programmen lättare att porta. Jag utgår från att biblioteken bakas in i det färdiga spelet. Inte som ett fristående systembibliotek.

Tack vare det får vi ett fett fotbollsspel till Mac: http://www.vpltd.co.uk/system/index.html

Leta upp Kick Off ´02

Är detta lagt i malpåse? hur vi än vrider och vänder på det är DirectX en utmärkt standard som får hårdvaran att kommunicera på bäst sätt. OPENGL är, vad jag vet, bara en grafikstandard som inte alls nyttjar all ånga under huven...

OpenGL-spel kräver mer på Mac än vad DirectX gör på PC. COD2 hackar på min Intel Core 2 Duo också, exempelvis...

DirectX verkar pressa systemkraven och utnyttja datorns fulla kapacitet... Jag drar en parallell till filmvärlden: En HD-film kräver mindre systemresurser på Mac, medans en PC kräver högre klockfrekvens.

Detta är omvänt när det gäller spel. Why?

Ursprungligen av CapsLock286:

DirectX verkar pressa systemkraven och utnyttja datorns fulla kapacitet... Jag drar en parallell till filmvärlden: En HD-film kräver mindre systemresurser på Mac, medans en PC kräver högre klockfrekvens.

Om det är QuickTime-spelaren på respektive plattform du jämför med så hänger det mer på dålig optimering av windowsversionen än något annat.

I övrigt så är det idag mest intressanta verktyget för spelportning till Mac Cider från TransGaming (sidan verkar krångla i skrivande stund). Här kan du läsa Macworlds sammanfattning från releasen.

Heros of Might and Magic V som i nyligen släpptes i macversion har använt sig av just detta utvecklingsverktyg. Tror dock inte man ska vänta sig samma prestanda som motsvarande spel ger om det körs direkt på windowsplattformen.

  • Medlem
  • 2007-04-12 17:30
Ursprungligen av CapsLock286:

ÄOpenGL-spel kräver mer på Mac än vad DirectX gör på PC. COD2 hackar på min Intel Core 2 Duo också, exempelvis...

DirectX verkar pressa systemkraven och utnyttja datorns fulla kapacitet... Jag drar en parallell till filmvärlden: En HD-film kräver mindre systemresurser på Mac, medans en PC kräver högre klockfrekvens.

Detta är omvänt när det gäller spel. Why?

Vill bara säga en sak... finns ingen prestandaskillnad mellan OpenGL och Direct3D/DirectGraphics, hastigheten beror på drivrutinen. De fungerar i botten exakt likadant.
DirectX är dock lättare att utveckla för eftersom mycket funktionalitet redan finns.

OpenGL kräver mindre kod för att göra samma sak. I grunden har ptr rätt, men Apples OpenGL har haft en del brister som kostat prestanda. Det sägs vara fixat nu. Där kan en viktig skillnad ha funnits. Fram till Panther var Apples OpenGL lite trist. Med Tiger kom fullt shaderstöd, med Leopard får vi bättre OpenGL-trådning. Synd att Apple inte prioriterat det.

Jag är kluven till att använda DirectX-klister för icke-MS-plattformar. Naturligtvis skulle det bli lättare att porta, men det kostar obönhörligt prestanda att mappa om mellan APIerna. Skulle OpenGL överges (vilket jag anser vore mycket dåligt) så skulle alla icke-MS-plattformar tvingas köra en DirectX-emulering ovanpå ett troligen allt mossigare OpenGL som inte uppdateras.

Nej, jag kör hellre OpenGL med lite trevliga tillbehör. Naturligtvis är det lite synd att de där tillbehören är något av en djungel. SDL ska man inte glömma heller.

1
Bevaka tråden