Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI bluffar om prestandan!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förvisso en aning gammal nyhet, men jag har inte sett att någon tagit upp det tidigare. Värt att läsa och skapa diskussion om, speciellt som Apple fortfarande har valt ATI´s Radeon mobility i TiBooken.
http://firingsquad.gamers.com/hardware/radeonquack/default.asp

Vad säger ni? Är det inte fantastikt vad folk gör för försäljning?

/JO

Jo och det borde i slutändan innebära mer GeForce kort.. mindre ATi kort i våra macar

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-08 15:41

Tänk större... Om ATI dör, vem kommer då att konkurera? Priser kommer att stiga och utveckligen kommer att gå snabbare. Jag tycker som konsument att det var rätt av ATI att göra så. Synd att dom vart upptäckta...

Men hallå, det finns lite fler tillverkare av grafikkretsar än bara Nvidia o ATi..

så Ludmila gjorde oxo rätt såvida hon inte skulle blivit upptäckt?

(inget mer .. då spårar det bara ur)

I like it. Fortsätt käbbla!!!!

/JO

Jag tycker inte ATi borde ha fuskat, men jag hade uppskattat om ATi och nVidia hade lika stora marknadsandelar vardera. Idealet är förstås 3-4 eller fler företag i stenhård konkurrens om kunderna.

Som det är nu är det nVidia som gäller för den som spelar spel. och ATi för den som håller på med amatör-video-redigering eller kräver bra tv-in/out finesser. Hade varit trevligt om åtminstone 3DFx klarat sig.

Och Jürgen, vilka fler tillverkare finns det? 3dfx finns inte längre. S3 heter Sonic Blue och tillverkar inte grafikkort längre. Power VR? De har inget kort i närheten av Geforce2/Radeon prestanda. Sen var det visst inte så många kvar längre.

/ [V]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-09 09:30

Jag antar att du syftar på Matrox? Jo.... Dom finns ju, och det är värst vad stora dom är. Seriöst, det finns bara två tillverkare idag. ATI och Nivida, ATI håller på att få storstryk

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Tänk större... Om ATI dör, vem kommer då att konkurera? Priser kommer att stiga och utveckligen kommer att gå snabbare. Jag tycker som konsument att det var rätt av ATI att göra så. Synd att dom vart upptäckta...

Problemet är väl att ATI gör sig skyldig till falsk marnadsföring. Själv skulle jag bli j-vligt förbannad om jag köpt en produkt i tron att den är bäst, för att sedan få reda på att den i själva verket sunkar till grafiken...

/JO

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-09 18:37

Sant, sant... Fast nu är det så att ATI aldrig varit det bästa alternativet för spel. En elit spelare betalar inte mer för ett ATI kort som är dyrare än ett nvidia kort då det är slöare... Köper man ATI är det för dess andra funktioner. Vilka dessa är vet jag ej.. [/LIST]

R8500 är snabbare och billigare än GF3-Ti500. Bara ATi får istand drivers vil inte andra än nVidiots ha ett GF-kort!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-11 13:30

...

Vad är det för skillnad på Zaphod och Zapchud?

Zapchud är norsk og är bättre i Quake3 än Zaphod

Det är alltid problem med marknader utan konkurrens, då företag ofta har svårt att förmedla sin monopolsituation. Förhoppningsvis kommer det dock en uppstickare i framtiden.

Visst är ATIs nya kort bättre, men de finns ju inte att köpa, så vad spelar det för roll???

Citat:

R8500 är snabbare och billigare än GF3-Ti500

Bevisa det.

/ [V]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-15 15:21

Var det en utmaning?

Zapchud är ruskigt het på ATIs kort, vilket är helt ok.

Men jag skulle också vilja se det, även om jag har haft den diskussionen många gånger med Zapchud...

Man kan väl inte bara kasta ur sig argument sådär utan några som helst grunder?

Min 1ghz är snabbare än din 2ghz!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
Man kan väl inte bara kasta ur sig argument sådär utan några som helst grunder?

Min 1ghz är snabbare än din 2ghz!

I princip håller jag med dig, men där gav du ett dåligt exempel...

ATI´s RADEON slår GF3-ti500 i de flesta benches (anandtech) och dets AA-algoritmer är oändligt mycket bättre en den "guassian blur" (Quincunx AA) GF3 har!
R8500 har en 3x snabbare polygon-motor, 3Dmark2001 bevisar det.
Så har man TRUFORM, och till sist en mindre jävla pris!
Om nån inte gillar vad jag skriver, så bara gå

Det är 1 grunn til att gilla GF3 bättre än R8500; det fins til mac, men R8500 SKA komma!

Ok, Radeon 8500 är ett svinigt bra kort, men vafan kommer det inte för??????

Jag menade ´Min 1ghz av denna processorarkitekturen är snabbare än din 2ghz av samma processorarkitektur´

Ah, ok då hajar jag...

misstänkte iof att det var det du menade

mistänker ATI släpper R8500 Mac Edition på nästa macworld expo...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zapchud:
ATI´s RADEON slår GF3-ti500 i de flesta benches och dets AA-algoritmer är oändligt mycket bättre en den "guassian blur" (Quincunx AA) GF3 har!
R8500 har en 3x snabbare polygon-motor, 3Dmark2001 bevisar det.
Så har man TRUFORM, och till sist en mindre jävla pris!
Om nån inte gillar vad jag skriver, så bara gå

Det är 1 grunn til att gilla GF3 bättre än R8500; det fins til mac, men R8500 SKA komma!

Intressant artikel. Det kanske sved lite för mycket för ATI när Firingsquad kom på dem!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden