Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GF4 Ti

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 10:55

Har hört att GF4 Ti ska vara billigare än GF3? I alla fall på PC-fronten... Hur ser det ut för Mac? Någon som vet?

Det är samma kort för Mac och PC (åtminstone samma innehåll).

Så om en Geforce 4 Ti är snabbare än en Geforce 3 på en PC så är det motsvarande skillnad på Macen.

Ojdå, mitt misstag, du frågade om priset...

Ingen aning, men kortet kommer att kosta $399 från Apple, vilket skulle bli ungefär 4500-5000 kr plus moms i Sverige.

Ungefär lika dyrt som Geforce 3 med andra ord.

Leker lite med siffror...

Om man väljer en powermac G4/800 och byter sitt Radeon 7500 mot ett GF4Ti så är det ett påslag på 350 dollar på amerikanska Apple Store och 3830 kr på svenska Apple Store. Med moms på det blir det 4787,50 kr.

Och då skulle det separata kortet vara 49 dollar dyrare, vilket borde göra det 536 kr dyrare (om omräkningen är den samma). Med moms blir det 4787,50 + 670 = 5457 kr inkl moms för ett separat GF4Ti från Apple Store.

Bara spekulationer förstås...

Låter realistiskt, men hur ska man få ihop så mycket pengar?

Jaja, det löser sig säkert.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-08 11:07

Är det säkert att man kommer kunna köpa kortet från AppleStore då? Hoppas Macoteket får in en samling snart!
Skulle egentligen vilja förhandsbeställa kortet på någe vis, men hittills har jag bara hittat kortet på amerikanska sidor och PC-versioner förstås...

Priset varierar på GF4 Ti. Det finns nämnligen tre modeller Ti 4600, Ti 4400 och Ti 4200, där toppmodellen kostar 399 dollar på PC sidan. Den intressanta frågan är förstås vilket kort Apple säljer. Priset indikerar ju den tuffaste modellen, men jag har ännu inte sätt något uttalande som fastställer vilken modell det är (framgår inte heller från apples hemsida, men en skvallersite hade nått mail från en kille som hade kollat bilder på själva kortet och sett att det var Ti 4600 i en appleburk, vad det nu är värt).

Den billigaste modellen, Ti 4200 kostar 199 dollar, vilket kan jämföras med den tuffaste modellen för GF3 Ti 500, så där finns ett GF4 kort som är billigare än det dyraste GF3 kortet. Sen är förstås frågan vad som kommer att hända med Ti 500 priserna.

För en bra genomgång av nya GF4 kortet, kan ni kolla den här hemsidan: http://www6.tomshardware.com/graphic/02q1/020206/geforce4-01.html

Prestandan som Apple anger på Applestore för Geforce 4 kortet är jämförbart med en Ti 4600.

Jag hoppas att man kan flasha ett Geforce 4 Ti 4200 till Mac. Eller att någon tillverkare levererar sådana kort till Mac.

Att flasha korten är alltid riskabelt, men det fungerar tydligen oftast

1
Bevaka tråden