Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Q3 effektivt

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-15 11:04

Kanske fler än jag som slänger ut fetepistolerna på en Mac enbart för att lira Quake?

Lite små observationer om du är fast i Q3 träsket.

Jag har alltid Q3 igång, det är inga problem. Startar Q3, sen apple-tab ut ur programmet, upplösning och sånt fungerar utan bekymmer.
Bra också som tips om ni är som mig, glömmer byta tangentbordslayout till US innan ni startat Q3. Bara apple-tab ut ur Quake och byta.

Liggandes i bakgrunden pendlar mitt Q3 att ta mellan 1 till 4 procent av CPU´n. Så det är alltid igång.

Har ni lagt märke till Servicemenyn med ett val under Q3 att "Connect to Server" som tyvärr är gråmarkerat? Den är inte det längre, Quake måste vara igång.

Lägg dina favoritservrar i ett textedit dokument, markera en server, anslut via servicemenyn.

Inte helt tokigt.

Edit: Det gäller OS X...

[ 15-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

  • Medlem
  • 2001-10-19 14:48

Jag älskar verkligen q3 men jag ogillar att behöva hoppa över till min 9.2 partition, så jag undrar några saker om q3 i OS X:

Flyter Quake 3Arena på bra under OS X?
Vad har du för fps?
Vad har du för dator?
Någe tips på hur man ska få det att flyta snabbare/bättre?

MVH samuel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-22 15:48

Förstår exakt trubblet.
Vissa verkar få höjning av fps i OS X, andra inte. Har inte fått grepp om någon röd tråd.

Jag får ut strax över 90 FPS i OS X vilket är en brutal minskning, hade senast jag kollade 137 FPS i OS 9.x. Men 90 FPS är helt okej och det flyter bra.

Detta på en QS 733 med GF2.

Rent generellt är det inte så mycket ändringar man kan göra för att Q3 liksom ska "optimeras" för OS X, just inga jag känner till. Har du Dual så måste du lägga till en rad i din CFG för att Q3 ska utnyttja båda processorerna.

r_smp 1 (tror jag, kan vara fel)

Förövrigt rullar Q3 ut samma FPS när jag kör timedemo i windowed mode Synd musen är låst i Q3 bara

[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

folk rapporterar hela tiden at Q3 flyter bättre under X.1 än under 9.1&2, nu
har jag 103 fps i 9.1 och 83 i X.0.4 (väntar på X.1 som f**)!
detta med en G4 466/Rage128/768 meg RAM!
min config är super-tweaked, så grafiken är riktig ful, men det är bäst att spela med!

[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: Zapchud ]

Vad hände med den gamla goa tiden då man tyckte att det räckte med 25-30fps för att spela quake bra?

Kan spela bra på 25-30 fps, men MYCKET bättre på 80-100

  • Medlem
  • 2001-10-23 13:18

Zapchud -skulle jag kunna få din cfg, (eller någon annan fps-jägares cfg för den delen eller i alla fall få lite tips på vad man ska ändra i cfg:n för att få högre fps.

typ sånt som att ta bort skuggor, ta bort vapnet, göra texturer mindre detaljerade osv.

[email protected]

Ok, startar med nogon tips;

cg_shadows "0"
com_blood "0"
cg_gibs "0"
r_dynamiclight "0"
r_vertexlight "1"
r_roundimagesdown "2"
r_detailtextures "0"
r_lodbias "2"
r_lodCurveError "30"
r_depthbits "0"
cg_scoreplums "0"
s_mixahead "0.06" //0.14/0.13 för OSX
cg_drawAttacker "0"
cg_drawRewards "0"
cg_draw3dicons "0" //set "1" för dual G4
cg_marks "0"
r_fastsky "1"
cg_simpleItems "1"
cg_drawgun "0" //tar bort vapnet

min config är här, spara den som "filnamn.cfg" i baseq3-foldern i et dokument med SimpeText. Skriv "/exec filnamn" i consollen när du är i Q3, och alle inställningar i cfg´n aktiveras. Du kan modifisera den med dine egna inställningar og preferenser, självklart!

(PS: Ja vet ja inte kan svensk för fan )

  • Medlem
  • 2001-10-24 01:50

hahahah! härlig svenska ju

Tack så mycket, ska testa snarast

två frågor till bara,
1.vad ska man skriva för att q3 ska använda båda processorerna?
(jag har en dual g4 450)
2 Varför ska man skriva "cg_draw3dicons "1" för dual G4?

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: samul ]

r_smp "1" //för båda processorna!
cg_draw3dicons ökar faktisk fps´n på dualG4. vet inte varför!

Zapchud kör du inte med moddad picmip?
Jag kan personligen inte spela utan att ställa om till åtminstone 4, vill aldrig gå under det magiska 125fps-strecket
Reggar mulliga 141fps (TimeDemo 1) med en G4 533, 512MB samt ett GF2MX.

  • Medlem
  • 2001-10-25 01:11

Uj uj... jag kan bara mindre och mindre märker jag

vad är picmip?

hur kan man ställa om det för att öka fps:en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-25 09:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: samul:
Uj uj... jag kan bara mindre och mindre märker jag

vad är picmip?

hur kan man ställa om det för att öka fps:en?

För mig gör det ingen skillnad i stort sett, picmip 5 ger mig möjligen 1 eller 2 extra fps gentemot picmip 1.

r_picmip nn

skriver man om jag minns rätt, prova.

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

Citat:

För mig gör det ingen skillnad i stort sett, picmip 5 ger mig möjligen 1 eller 2 extra fps gentemot picmip 1.

Det stämmer. Jag var nog lite luddig i mitt sätt att skriva. Den ökning på (som jag fick) 3-4fps är dock viktig i det stora sammanhanget. I en custom CFG så är det ju ett flertal småsaker som gör att FPS:en når så högt som den gör.

Vad använder ni för möss? Själv sliter jag med en Logitech Wingman Gaming, passar mig perfekt då jag är stor motståndare till allt vad scrollhjul heter.

  • Medlem
  • 2001-10-25 15:29

shit, gillar du inte scrollhjul? hoppas du menar att du inte gillar det när du ska spela bara.

Jag sitter med en Wheel Mouse Optical just nu, och optiskt har en fördel, inge rörliga delar, men en fet nackdel, inte lika hög känslighet när man ska göra en snabb spinn i tex q3 (undrar hur bra logitechs nya optiska med dubbelt så hög känslighet är, nån som vet?).

Jag har lånat en First Wheel Mouse av en kompis, den är helt perfekt till q3, en sån ska jag köpa.

Nån som testat BoomSlang? Jag har testat en en kort stund och tycket den var mysko, men det ska ju ta lite tid att lära sig gilla BoomSlang

Jag kör med picmip 6, jeg får inte manga fler fps, men picmip 6 kombinerat med blue tankjr-skin och forceplayermodels gör at motstånderna blir MYCKET enkla att se!
det er 3 picmips jag gillar; 0,1 och 6, alla de andra suger, grafiken blir bara ful!

Jag använder en MouseMan Wheel Optical 1 dag till, får en Dual Optical fredag, samt en IceMat nesta vecka, ska testa hur snabbt jag kan snurra rundt
Jag har testat ett par BoomSlangs (1000 modellen). Jag kan enkelt konkludera med at BoomSlang är den mest buggiga hardwaren på planeten. De två vekorna den fungerar är den jävligt god, men jag gillar inte spesielt mycket at den hänger sig upp när jag ska snurra till höger eller vänster...
Optical forever!

Naää, scrollhjulet går bort oavsett uppgift.
Testade en polares Razer i en vecka (ca.3h Q3 /kväll) och blev mycket besviken. Gav den dock en chans då alla sagt hur brant inlärningskurva den har. Tyckte att den var för stor, nästan som att gibba med en sockerkaka i näven

[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: McQueen[G4] ]

scrollhjulet är jo alpha omega!
fungerar ju lika bra som en vilken som hälst knapp i Quake, som en underbar sak i allt annat!
Nä fan, scrollhjul måste man ha!

  • Medlem
  • 2001-10-26 00:16

jag överlever inte utan scrollhjul

det är ett måste för mig iaf.

sitter du och drar i rullningslister och så när du ska upp och ner på en web-sida tex?

hur gör du utan scroll helt enkelt?

Vid webscroll använder jag piltangenterna, så enkelt är det.
Det låter på er som om scrollhjulet är det bästa sedan skivat bröd, personligen har jag aldrig tyckt att hjulets funktion är så bra. Tycker att det är viktigare med en 3:e knapp på ovansidan.
Nej, det känns som om det vore hög tid att lägga ner den här diskussionen , annars kan den hålla på hur länge som helst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-26 13:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: McQueen[G4]:
Vad använder ni för möss? Själv sliter jag med en Logitech Wingman Gaming, passar mig perfekt då jag är stor motståndare till allt vad scrollhjul heter.

Du har helt rätt med att kräma fps, varje är viktig. Men sen jag fick lite fler av den goda varan så uppade jag min picmip då jag inte ville engagera mig i hårklyverier när jag ändå satt med 137 fps

Scrollhjul i spel går bort.
Hade själv en likadan mus som du (för något/några år sedan), fruktansvärt skön. Den finns kvar än hemma men har fått ge vika för en optisk mus. Optiskt rular!

Logitech blåa har jag, bäst hittills.

  • Medlem
  • 2001-10-26 14:26

Zapchud -har du fått din Dual Optical än? jag är grymt intresserad av att få veta hur den funkar, både som vanligt och i spel. Är den bra, så köper jag en!

Fikk min dual optical, och den är en underbar liten sak. Den är mycket presis, och den på alla sätt bättre än andra optiska möss!
Den passar oxo perfekt med min goda gamla EverGlide!!
Köp den för fan!!!

  • Medlem
  • 2001-10-26 17:54

hur funkar Dual Optical i quake?

Dual optical fungerar otroligt bra i Quake, railgun och shaft (lightning gun) spesiellt!
Men musen fungerar bättre på allt annat än everglide, den registrerar inte korrekt, jag får snart en IceMat, ska se om den förbättrar nåt!

Varför inte fixa en Q3 kväll för oss MAC-geeks då vi kan träffas på nätet och gibba lite?
Zapchud har ju enligt rykten fått sin nya G4:a och jag har börjat lira igen efter 2 månaders uppehåll (köpte en JAP GameCube) så jag behöver få tillbaka "aimen" lite.
Jag kan dock inte agera server då jag har BBB och blir utkastad lite då och då.
Någon annan som tycker att det vire en bra idé?

Jag har i stort sett inte lirat på ett år (med undantag för en gång då Smithan stod för underhållningen )

Jag e me om det blir på rätt tid och på rätt dag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-08 16:39
Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Jag har i stort sett inte lirat på ett år (med undantag för en gång då Smithan stod för underhållningen )

Jag e me om det blir på rätt tid och på rätt dag

Ah jag har inte lirat på flera timmar... börjar klia i fingrarna

/me är med också om det skulle bli något.

MacQueen[G4]:
Zapchud och Zaphod är inte samma person! Zaphod har just fått sin nya G4:a, Zapchud har haft sen 13. februari!

Har lirat Quake sen April 2000, mycket på LAN, och 1v1 mest!

Ber om ursäkt för det... tittar inte tillräckligt noga.
Men ni är ju välkomna att joina båda två
Dock har jag lite problem för tillfället (se. DHCP problem 2 tråden).

1
Bevaka tråden