Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spelprestanda på Macar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-29 21:19

Undrar hur prestandan är i några av de nya spelen på en Mac. Vill tex veta om någon har testat Sacrifice eller Giants på en Mac med GeForce 3. Vill veta ungefär hur fps:en ligger till. Posta gärna prestanda i fler spel.

Gärna om någon har prestanda för några av de portabla burkarna också, som TiBooken t.ex.!

/Jont Olof

På den här sajten lär du hitta det du söker.
http://www.xlr8yourmac.com/systems.html

Dual Ghz´n och ett f3tt grafikkort får rundt 400 (!) fps i Quake 3 med en ultrasupermegaübertrickyrockyhairyglossy-tweakad config.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-01 22:22

Du skojar? Min QS 733 toppar 100fps med allt maxat & 1024x768 upplösning på mitt GF 2 MX. Medel brukar ligga på runt 50-60fps. Dual-processorerna verkar kunna kräma en hel del ur grafikkorten!

  • Oregistrerad
  • 2002-04-01 22:24

Du måste skoja...? Ännu ett april-skämt, eller hur?

nej, min G4 466 m/ Rage128pro får 115 i OS X med en förjävlig hårdt tweakad config, en G4 Dp 800 med GF3 och 1,5 gig med RAM får ca. 330 fps och dual GHz´n får ju då ca. 400 fps. En DP 533 m/ GF3 och 1,5 GB RAM får faktix 240 fps med picmip 1 och 3d-icons...

allt i 640x480 och ljud på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 21:00

Undrar hur prestandan är i några av de nya spelen på en Mac. Vill tex veta om någon har testat Sacrifice eller Giants på en Mac med GeForce 3. Vill veta ungefär hur fps:en ligger till. Posta gärna prestanda i fler spel.
Jag har inte testat några spel ALLS med ett GeForce3 kort på Mac. Dock har jag läst mkt om hur kortet presterar:

Giants
Mellan 15 och 60-70 fps på en nyare Mac med GeForce3.

Quake3
Räkna med 100 fps. På en DP1Ghz får du ut uppåt 160fps eller något mer med en "vanlig" konfig. Börjar du tweak så visst kan du komma upp högre... Hur snyggt blir det på en skala? (640x480 är icke en aktuell upplösning för spel idag)

Sacrficie
Har spelat på en DP1Ghz med GeForce4MX. Flöt på mycket bra i 1280x1024 i MacOSX! Har även spelat på en DP500 med Rage128 Pro kort. Fungerade även där bra, i lägre upplösning givetvis (kortet klara inte mer än 800x600 utan ENORM prestandaförlust).

Så spel fungerar tämligen bra på nya macar. Har bara mycket RAM (256MB eller mer) snabbt grafikkort (GeForce2MX minimum) samt 500Mhz eller mer så är du "SAFE" ett tag till.

640 är fortfarande en aktuell üpplösning för spelare som spelar för mer än bara att spela.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 09:54

Ja, alla dessa Q3 "galningar" som till och med stänger av texturerna för att det ska va lättare att se sina motspelare. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 10:11

Jag har 450Mhz Cube med något standardgrafik kort ..
jag måste slå av så mycket som möjligt för att kunna spela :/

Jag håller med om att man ska slå av texturer med mera för att ha maxad fps i fajter då det kanske är 5 på skärmen ... samt man urskiljer gubbarna mer...

folk kör fortfarande d_mipcap 3 d_mipscale 3 i quake .. hähä

"Textures are for wannabes only" -Zapchud

men fan, att spela utan texturer är jo helt förjävligt, man ser inget, man klarar inget, man vinner inte!
Det är bättre att spela uten texturer och vinna än att spela med texturer och få spö!

Quicksilver 867mhz Geforce3.

Får 180 fps i timdemo utan allt förmycket tweak(en G4 400mhz får ca70 på samma demo)
Med massa tweaks får jag ca 205fps.
Helt orginal 137fps.

Så det verkar som att macen e svår tweakad,det spelar inte så stor roll hur mycket man tweakar för över typ 250 vill den bara inte.
En pc som har orginal ca 100fps kan man tweaka upp till ca 250 med bara mjukvaru tweak utan problem så det verkar som pc´n reagerar mer på det.

1
Bevaka tråden