Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RME FIREFACE 800

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 22:16

Ngn som har detta kort i kombination med logic och hur bra funkar det,och om det är värt att byta motu828 mk2 mot detta kort.

tacksam

1) Killwithskill har det.
2) Det funkar toppen.
3) JA.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 00:55

Ska försöka prata med Killwithskill, thanks man

japp, ta ett snack med honom! förutsatt att det handlar om MAC logic 7.1..

annars kan jag gå i god för att RME's drivare, komponenter, preamps etc är bra mycket stabilare än those of motu's.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 01:13

vad har du för componenter, blev lite nyfiken

rme 9632, till en P4 1,7ghz. med logic 5.51.
mest bara för att jag inte ville ha firewire och för att just 9632 hade midi I/O.
och givetvis för att rme's AD/DA omvandlare är riktigt riktigt bra!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 01:20

Låter ju bra det, men varför inte firewire ?

långsammare överföring.
min dator är såpass klen att jag föredrar den trygga PCI standarden.

överföringshastigeten (enl Universal Audio):
PCI: 133 mb/s
Firewire 400/800: 50/100 mb/s

vad är du ute efter thedelta? just ett firewirekort eller en bra lösning med micpreamps?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 01:43

Jag använder nästan bara mjukvarusyntar, micpreamps är inte den första prioriteringen för mig, utan snarare antal kanaler som ett ljudkort klarar av.
min utrust.
Powermac g5 dual
Logic pro 7
motu mk2

ajdå, då är det mac vi pratar. jag vågar faktiskt inte uttala mig eftersom jag inte har ett dugg erfarenhet av mac.

"antal kanaler som ett ljudkort klarar av"
bestäms i huvudsak av datorn du sitter på,
givetvis påverkar ljudkortets drivrutiner.. neb datorn bär det yttersta ansvaret för hur många kanaler/effekter/instrument etc ditt projekt kan innehålla.

om du nu inte menade antal in/utgångar på ljudkortet?
isåfall hade jag nog satsat på det väääldigt etablerade RME multiface med tillhörande PCI kort!

8 balanserade I/O, ADAT I/O etc och svinbra drivrutiner.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 02:02

Förstår vad du menar, men jag menade inte antal in & utgångar , utan antal kanaler jag kan köra och det är upp till 40 kanaler som motu klarar av.
Du har rätt, datorn måste också vara kraftigt, men du kan inte köra hur många kanaler som helst.

Ursprungligen av thedelta:

Förstår vad du menar, men jag menade inte antal in & utgångar , utan antal kanaler jag kan köra och det är upp till 40 kanaler som motu klarar av.
Du har rätt, datorn måste också vara kraftigt, men du kan inte köra hur många kanaler som helst.

Har inte läst igenom precis hela tråden, men vill bara klara ut en sak, Fireface 800 påverkar inte antalet din dator klarar av, utan endast hur många kanaler in och ut du kan hantera, det är alltså inte ett dsp-kort. Jag sitter för tillfället och försöker få bukt med ett projekt med upp till 60 spår på sina ställen, och jag har absolut inte 60 utgångar.

Jag kanske missuppfattade vad du önskar jobba med... isåfall Bad Me.

å andra sidan har jag läst "nånstans" att mitt HDSP 9632 tar hand om de första 32 kanalerna på sitt DSP chip..

men det kan å andra sidan vara jag som feltolkat det hela.

det sitter iallafall ett DSP chip på mitt kort som utför någon sorts beräkningar som verkar göra saker o ting lättare för min balsa-trä-dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 02:17

Hehe, säkert bra utrustning du har.
Har läst en hel del om fireface 800, bla. på soundonsound, och fireface800 fick mycket bra kritik. å andra sidan motu828mk2 är också ett väldigt bra ljudkort.

jag tror absolut att moto kortet är bra!

MEN! rme kommer, förutom apogee, ofta på tal när det gäller bra AD/DA omvandlare, det kvittar hur hög upplösning (24/32 bit, 192 khz) ett kort har om inte AD/DA omvandlarna gör allt för att ditt analoga ljud ska låta likadant när det är inspelat.

vill du också lägga till ett/ett par UAD-1 kort är tyvärr motu rutinerna alltför bråkiga. (enl UAD-1 forumet).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 02:33

Helt klart !, håller med. Har faktiskt UAD-1 kort också,och detta kort har fungerat ganska bra måste jag säga förutom delay kompensationen som skulle aktiveras i logic ( annars blir det väldigt mycket fördröjningar).

då är det nog dax för dig att uppgradera till 7.1, som har delay compensation även på bussar.
då slipper du all crap jag PC användare dras med. dagligen!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 02:39

Precis, du verkar ha bra koll på saker å ting, nice.

....förutom varför min saab 9000 börjat gnissla i bromsarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 02:48

Aj Aj, inte bra, du kanske ska spela in bromsarnas gnissel som en effekt

Thedelta, säg till om du vill sälja ditt 828mkII billigt

Jag lånar tråden lite. Jag har lite tankar på att skaffa ett fireface 800 som ska kopplas med firewire till en mac book pro. Jag är ingen ljudexpert så därför frågar jag lite försiktigt ifall det går att koppla in RCA in och RCA ut dvs dubbla sladdar. Jag har detta fungerande med ett m-audio audiophile 2496 men nu vill jag ha ett som funkar med laptopen. Ifall det går att koppla så kan ni ju beskriva hur det kan gå till

Mvh Paul

Analogt ljud in/ut på firefacet är väl enbart tele, men det går alltid med såna här: http://data.macoteket.se/images/product_images/HC_GPR_101.jpg (Never leave home without it)

SPDIF in/ut är iofs RCA det har det ju också, om det kanske var det du menade..

Har kollat på det lite närmare nu. Tele verkar vara det enda alternativet på detta kortet. Kör ju dubbla RCA på alla kablarna annars. Får väl se till att köpa 2xRCA till TRS isf. Jag har inte så stor kunskap om pa-utrustning så tele eller TRS är ganska obekant för mig.

Mvh Paul

  • Medlem
  • 2007-07-22 16:09

Jag har Fireface 400, fungerar klockrent.. Mycket bra.

1
Bevaka tråden