Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra Rollspel

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter här hemma och funderar på om jag skulle ta och investera i ett bra rollspel. Har tröttnat på Diablo II, och dess lite enformiga hack´n´slash och vill ha ett "äkta" rollspel. Har hört att Baldurs Gate skall vara en höjdare, men sedan har ju Summoner just kommit ut. En svår nöt att knäcka. Vet ni något bra rollspel som ni kan rekommenda?

Måste ju då rekomendera mitt favvospel, realmz. Grafiken är väl inte den coolaste, men som rpg är det fruktansvärt kul och vanebildande. Himla massa raser och klasser. Och det finns massa shareware banor att tillgå.

Nejnej.. Jeff Vogel och hand lir är de ända rätta.. här det senaste; Avernum 2:

Baldurs Gate var väldigt troget AD&D och väldigt väldigt tidskrävande till min sambo´s stora irritation. Jag brukar köra med att jag har "viktigt dataarbete" att uträtta, men det funkar inte längre...

MVH Mattias

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-18 14:50

Sitter här hemma och funderar på om jag skulle ta och investera i ett bra rollspel.

Jag förelår att du skaffar dig en spelkonsoll. För Dreamcast finns Skies of Arcadia, Grandia II och Phantasy Star Online, alla mycket bra. För Playstation finns naturligtvis Final Fantasy-serien, men även andra guldkorn som Chrono Cross och Xenogears.

[ 18-09-2001: Meddelandet ändrat av: ehnmark ]

Är också ett troget Realmz fan (har spelat det sedan typ version 2.0 1994) men det känns som jag fått ut det mesta av spelet. Har funderat på ett spelkonsol då jag kört en del rollspel på emulator... bland annat Chrono Trigger, men tänkte att jag skulle stödja utvecklingen av spel till mac lite hehe....

Realmz slår helt klart Exile/Avernum. Baldurs gate var sådär och Pillars Of Garendall ska du akta dig för.

Måste säga att Chrono Trigger var det lugnt bästa RPGet jag lirat.. klarade det 3 ggr på emulator, och det var innan emulatorerna ens var trevliga att spela på..

Eller varför inte ta och testa Moria?

Det kanske *inte riktigt* når upp till dagens grafik med sin svartvita ascii-grafik för 9 tumsskärmar (som på Plus, SE eller Classic) men jag kan inte komma på ett spel som jag spelat mera än just detta, även om det var ett tag sedan nu...

Spelet har inte uppdaterats sedan 1994 och jag vet inte om det fungerar fortfarande, men om man vill ta en nostalgitripp så finns det en sida med det här och
en annan sida här.

[ 19-09-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Ingen här som testat summoner?

Jag har testat Summoner. Det verkar bra men samtidigt så känns det som vilket annat 1st person spel.
Orkade inte ta mig in i spelet - det saknar en sak. Gruppen. Det är det som är det roliga.

Fast samtidigt finns det inget som går upp mot riktiga D&D 3rd Edition.
Och att spela rollspel på "riktigt".
Då menar jag inte lajv.

Det jag ser fram emot är Neverwinter Nights. Det verkar bli något i hästväg.
Och det baserar sig på reglerna från D&D 3rd och Forgotten Realms (samma värd som Baldurs Gate). Vilket för övrigt är en grymt bra värld bygg för AD&D från början.

Provade Pillars... idag, inte var det nån höjdare nej.

Visst ja Adrian! Höll ju på att glömma spelet #1
Moria rular ju fetast, men oj va svårt det var. Minns fortfarande orden, "When you can kill Ancient Dragons with the snap of your fingers, you MIGHT be ready to take on the Balrog".

Vissa känner säkert spelet under namnet Angbang, detta har jag på min iPaq, dock lite svårt att spela med penna

Visst ja, MORIA... Det är ju samma sak som Diablo fast 10 år tidigare... Angband heter det väl nu, finns på sunet har jag för mig.

Baldur´s gate är helt OK enl. mig, så otroligt genomarbetat med subquests och NPC´s.

Förutom BG så är det Xenogears som gäller (PSX).

"You must gather your party before venturing forth"

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2001-09-22 17:43

Har testat Summoner, det är ett helt okej spel. Filmsekvenserna som finns i spelet är helt fantastiska. Men för att kunna spela Summoner måste man minst ha OpenGL 1.2 annars så blir det bara svart i rutan.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2001-09-23 18:20

Om du inte är ute efter ett hack´n´slash spel så kan du glömma Summoner.

Är det någon mer än mig som stör sig på att de har bytt ut karaktär iconerna och karaktär porträtten i någonstans mellan version 3 och 4 i Realmz. De nya är väl ok, men jag vill ha de gamla också! I gamla version av Realmz kunde man öppna Realmz i ResEdit och editera porträtten och iconerna....

  • Oregistrerad
  • 2001-10-11 20:07

hmm, har baldurs gate 2 kommit ut till macen ännu?
har lirat d på PC, d e sjukt bra!

Precis Zackeman, jag körde med några egna förut, men nu går det visst inte

  • Medlem
  • International user
  • 2001-10-12 15:36

BaldursGate 2 kommer snart, möjligt att dom lägger med expansionen direkt för att kompensera utvecklings tiden...
Diablo 1 ska det ju vara
Eller... Pirates! Kanske inte ett roll spel men nästan.. ;D
Baldurs Gate är REDIGT roligt och varar för länge.
NeverWinter Nights längtar jag till EXTREMT mycket just nu...

Ska man spela rediga rollspel så får man tyvärr gå tillbaka i tiden ca 5 år och ladda ner några spel på ungefär 3 meg som håller i ett par år av konstant spelande..

Citat:

Skapades ursprungligen av: leo:
hmm, har baldurs gate 2 kommit ut till macen ännu?
har lirat d på PC, d e sjukt bra!

Kan bara instämma. Jag var fast i det i flera veckor. Som tur var var jag singel då. Skulle ALDRIG funka nu.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-15 10:13

Ingen som kommer ihåg spelet Odyssey till Mac? Det var riktigt roligt vill jag minnas.

Summoner suger pung... pela FINAL FANTASY på rom om du inte har ett nintendo!

  • Medlem
  • 2001-10-19 14:57

Någon annan än jag som älskar Fallout 1 och 2 ?

De fick mig att sitta fastklistrad i veckor, utan mat och sömn, jaja nästan iaf men nu har jag inte riktigt tid för sånt. Jag hoppas på att fallout 3 ska komma nån gång, brotherhood of steal skulle det heta om jag inte mins fel (inte fallout tactics, det gillade jag inte)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-20 13:33
Ursprungligen av samul:

Någon annan än jag som älskar Fallout 1 och 2 ?

De fick mig att sitta fastklistrad i veckor, utan mat och sömn, jaja nästan iaf men nu har jag inte riktigt tid för sånt. Jag hoppas på att fallout 3 ska komma nån gång, brotherhood of steal skulle det heta om jag inte mins fel (inte fallout tactics, det gillade jag inte)

Jag rankar dessa två spel som de bästa jag spelat alla kategorier... Möjligtvis med ett litet undantag för "Willy the worm" på en gammal IBM i mitten av åttiotalet...

Synd att Fallout 3 slaktades tillsammans med Black Isle...

Annars är ju Vampire the Masquerade - Bloodlines något att se fram emot om det dyker upp på macen, bygger på halflife 2 motorn och verkar ruskigt trevligt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: samul:
Någon annan än jag som älskar Fallout 1 och 2 ?

De fick mig att sitta fastklistrad i veckor, utan mat och sömn, jaja nästan iaf men nu har jag inte riktigt tid för sånt. Jag hoppas på att fallout 3 ska komma nån gång, brotherhood of steal skulle det heta om jag inte mins fel (inte fallout tactics, det gillade jag inte)

Fallout måste nog faktiskt rankas som min favorit RPG... Har spelat igenom det säkert 10 gånger. Helt oslagbar spelkänsla. Humor har det dessutom

synd att inte 2an kom till mac.... Nån som har testat det i VPC?

  • Medlem
  • 2001-11-06 04:15

Jag säger bara Angband!! Det bästa splet någonsin.... Summoner är faktiskt bra om man inte bryr sig om att slott typ ploppar upp i ansiktet på en

  • Medlem
  • 2001-11-09 01:04
Citat:

Skapades ursprungligen av: Xtra:
Fallout måste nog faktiskt rankas som min favorit RPG... Har spelat igenom det säkert 10 gånger. Helt oslagbar spelkänsla. Humor har det dessutom

synd att inte 2an kom till mac.... Nån som har testat det i VPC?

sorry Xtra, jag var lite sen på att svara,
jo jag har kört det i vpc på en wallstreet (elelr vad de hette) powerbook och det funkade nästan perfekt, den datorn hade inget vidare bra grafikkort så med en lite nyare g4 så lär de ju gå hur fint som helst

Fallout 2 funkar helt ok i VPC på min iMac DV 400 med 512 meg RAM. Har funderat på att prova Arcanum Of Steamworks & Magick Obscura från Sierra. Baserar sig på en liknande värld som det riktiga rollspelet Castle Falkenstein om några av har spelat det underbara spelet.

De bästa rollspelen jag spelat på dator:

* Vampire the Masquerade
* Summoner
* AD&D Unlimited Adventures
* Avatar MUDen

Det finns tyvärr inga riktiga rollspel på dator, där man får spela sin karaktär på bästa sätt. Därför ska man spela rollspel på RIKTIGT, med papper och böcker. Mycket bättre!

Fast Vampire gjorde någon slags korsning, där en person kan vara spelledare för ett gäng nätverksspelare, skitskönt.

Bevaka tråden